Publicerat Februari 20, 200917 yr Jag undrar vad en aktiv viltvård kan leda till i form av utökat djurliv. Har jaktmark i odlingslandskap med inslag av björkdungar och skog. Viltvården är begränsad för tillfället. Med viltvård i denna frågesträng, menar jag inte jakt efter predatorer utan endast viltvårdsåtgärder i form av insådd av växter, skydd för fågel mm. Om man kan ha samma predatatorstam som idag, vad kan vilttillgången då uppgå till med en mycket kraftig insats med ovan viltvårdsåtgärder? Exempelvis finns ej fasan eller rapphöns idag. Är det värt att återinföra dessa djur? Harstammen ökar med x procent med hjälp av hargömma? Med mera, med mera..... Frågorna kan kanske uppfattas som lite för lätt ställda, men se dem som generella frågor i detta ämne. Frågan kan kanske ställas lättare så här: Med x antal viltvårdsåtgärder, ökar vilttillgången med x procent? Hoppas på många fundersamma svar. Tack på förhand
Publicerat Februari 21, 200917 yr http://www.jaktbilder.se/showphoto.php?pho...016&cat=500 Den här bilden förklarar mycket. det hjälper inte speciellt mycket att göra en sak men när man gör allt samtidigt så höjs bärighetsförmågan på marken mycket. lite förslag http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/...ard/default.asp
Publicerat Februari 21, 200917 yr Bra länk! En annan, säkerligen inblandad i ovan länk, som har svart bälte i din frågeställning är Outdoorsman här på forumet. Gnugga igenom länken ovan och återkom till SJF arean och Outdoorsman om du har fler funderingar så garanterar jag att du får hjälp! Mvh!
Publicerat Februari 22, 200917 yr MJT, det är inga lätta frågor du ställer! Det finns EXTREMT litet gjort när det gäller kvantitativa studier av effekter av viltvård. I de fall man forskningsmässigt utvärderar vilka effekter man får så nöjer man sig oftast med att kvalitativt undersöka om man får en mätbar effekt eller inte, eftersom det inte kräver lika mycket resurser och tid. Det finns en del gjort på predationsnivåer, och jag har sammanfattat en del av det här: http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/...rum/default.asp Exempelvis har man visat att grävlingen stod för 23% av bopredationen i en studie i Skåne. Denna siffra gäller dock förstås bara på just det stället just det året, och kommer att variera beroende på diverse faktorer. Hur mycket man kan minska effekten genom att skjuta eller fånga grävling är också svårt att säga, eftersom det kommer att komma in nya grävlingar och räven dessutom gynnas av att man tar bort grävling. Och så vidare. .. Man har i andra delar av Europa visat att man kan öka fälthönspopulationer med 3-5 ggr genom att både anpassa landskapet och bedriva intensiv predatorkontroll, men då snackar vi helhetsgrepp på landskapsnivå. Generellt kan man säga att man bör skapa skydd och bedriva predatorkontroll parallellt, eftersom man får positiva effekter av bägge. Viltåkrar 'är också en bra sak att anlägga! När det gäller viltåkrar så driver SLU och Sveaskog för närvarande ett gemensamt projekt där de tittar på vilka effekter man får, och jag kommer själv att forska på det genom medel från SJF.s forskningstjuga i år. Återkommer med resultaten där !