Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vaccination - hur ofta?

Featured Replies

Publicerat

Ja, som rubriken lyder - hur ofta ska man vaccinera?

Vissa säger vartannat år, andra vart tredje. :D

Kommer inte ihåg hur jag gjorde på förra hunden...

Vad är det som gäller? :D

Publicerat

Jag vaccinerar varje år. Men jag minns inte riktigt vilken spruta det är han får då...men rabies får han vart tredje om jag inte missminner mig.

Publicerat
  • Författare
Jag vaccinerar varje år. Men jag minns inte riktigt vilken spruta det är han får då...men rabies får han vart tredje om jag inte missminner mig.

Varje år :angry: jaså okej.

Publicerat
  • Författare

Hittade det här på Agrias hemsida:

Läkemedelsbolagen har kommit ut med nya rekommendationer för vaccination mot Psarvo och valpsjuka. Numer rekommendera omvaccination med 2 års intervall. SKK kräver vaccaination vart fjärde år. Orsaken är de levande vaccinerna, som ger en bättre immunitet.

Om hunden skall vistas på hundpensionat bör den varje år vaccineras mot kennelhosta. Det vaccinet är inte alls lika bra som valpsjukevaccinet. Kennelhostan är vanligast på senhösten och vintern. Därför bör hunden vaccineras på höstkanten.

Blev inte så mycket klokare av det där. :D

Publicerat
Hittade det här på Agrias hemsida:

Blev inte så mycket klokare av det där. ^_^

Det varierar väldigt bland olika klubbar, organisation och veterinärer om hur ofta man skall vaccinera. Normalt sett kör man varje år, då är man på den säkra sidan och de 500 det kostar varje gång får jag nog säga att det är värt. Det som även ingår i de flesta vacciner är skydd mot smittsam leversjukdom - ett herpesvirus som tar kål på en hel del ovaccinerade hundar varje år. Sitter man ute i skogen och inte träffar andra hundar behöver man ju inget vaccin, men det är ju ett relativt ovanligt scenario. Ett ytterligare aspekt är vilket fabrikat veterinären har på vaccinet - det skiljer lite mellan de olika produkterna, även om de ger skydd mot alla sjukdomar (kennelhosta, parvovirus, valpsjuka, herpesvirus). Det som skiljer är om det är levande eller avdödad vaccinen, vilka olika bärarsubstanser som finns med - dvs hur bra skydd totalt som vaccinet ger.

Jag är veterinär och kör varje år - så vet jag att jag är på den säkra sidan. Och skulle jag någon gång vilja ställa ut jycken (har inga sådana planer i dagsläget) så vet jag också att jag är på den säkra sidan. När man är hos veterinären är det ofta brukligt att lyssna en snabbis på hjärtat, vilket inte är fel - då kan man upptäcka diverse hjärtfel i tid, om hunden nu skulle ha det i sina linjer eller i rasen. Be om det vid vaccinationen - det är brukligt och ska inte kosta något extra!

Rabies är en annan sak - där styrs intervallen av vilket fabrikat vaccinet har, samt EU-reglementet (1 eller 3-års intervaller). Jag rekommenderar att inte resa med hunden utanför Norge/Sverige. Det finns så mycket annat skräp på kontinenten...

Publicerat
  • Författare

Tack för svar!

Har tänkt ställa ut hunden i vår. :lol: Enligt vad jag förstår är SKK:s krav vart 4:e år, men man vill ju såklart ha bästa skyddet på vovven.

Rekommenderar du årlig vaccination, eller ska man ringa till sin klinik och fråga? Har inte precis memorerat exakt vilket vaccin som användes.

Publicerat

Kennelklubben har 4 års gräns för sina arrangemang. Jag vaccinerar vartannat år.

Publicerat

Trots 4-års så vaccinerar även jag vartannat år, på inrådan från veterinär.

Publicerat
  • Författare
Kennelklubben har 4 års gräns för sina arrangemang. Jag vaccinerar vartannat år.
Trots 4-års så vaccinerar även jag vartannat år, på inrådan från veterinär.

Okej, tack för svaren. :D

Publicerat

Parvo - vart annat år

Valpsjuka - Upp till vart fjärde år. Personligen får mina hundar den vart 3:e år

Kennelhosta - varje år

För att ställa ut, är det endast krav på valpsjukevaccineringen vilket är märkligt tycker jag, men det rekommenderas ju att man parvovaccinerar också, även om det inte är ett krav för just utställning och tävling då.

Publicerat
  • Författare
Parvo - vart annat år

Valpsjuka - Upp till vart fjärde år. Personligen får mina hundar den vart 3:e år

Kennelhosta - varje år

För att ställa ut, är det endast krav på valpsjukevaccineringen vilket är märkligt tycker jag, men det rekommenderas ju att man parvovaccinerar också, även om det inte är ett krav för just utställning och tävling då.

Visst ja, kennelhostan... den kan vara bra att skydda sig ordentligt mot.

Du far alltså in och tar enbart den årligen? Ska fundera på det.

Publicerat

Ja, men den skyddar ju inte 100% mot alla varianter och jag vet heller inte om hundarna skulle ha klarat sig från skiten om de varit ovaccinerade. Har iaf aldrig haft kennelhosta på hundarna till dags dato <_<

Publicerat
  • Författare
Ja, men den skyddar ju inte 100% mot alla varianter och jag vet heller inte om hundarna skulle ha klarat sig från skiten om de varit ovaccinerade. Har iaf aldrig haft kennelhosta på hundarna till dags dato <_<

Nej, min förra hund drabbades en gång, han fick en väldigt lindrig form. Vaccinet kan väl ha den effekten.

Publicerat
Nej, min förra hund drabbades en gång, han fick en väldigt lindrig form. Vaccinet kan väl ha den effekten.

För smittsam leversjukdom gäller vart tredje år, enligt tillverkarna och de studier som är gjorda.. Det är lite klurigt att hålla reda på alla intervall - en varje år, en vart annat, en vart tredje, och en vart fjärde år. Och kennehostan är ju lite nyckfull i och med det ofta är bakterier involverade parallellt med parainfluensavirus - och de har man ju inget skydd mot i vaccinet, därför varierar säkert även symptomen. Och vaccinpriserna skiljer sig inte mycket mellan de olika typerna, så varje år med hela cocktailen blir enklast - så är man säker. Men det är bara min åsikt. Och hundarna tar ju ingen skada.

Publicerat
Rabies är en annan sak - där styrs intervallen av vilket fabrikat vaccinet har, samt EU-reglementet (1 eller 3-års intervaller). Jag rekommenderar att inte resa med hunden utanför Norge/Sverige. Det finns så mycket annat skräp på kontinenten...

Hehe...jag har inte rest en meter efter att jag skaffade pass till min hund. Innan hade jag högtflygande planer på att tävla i hela Norden ;) Att det finns mkt skit på kontinenten är man ju medveten om, samt att frågan är ju hur lång tid det tar innan skiten hittar till Sverige? Syftar då främst på smuggelhundar osv.

Men att inte rekommendera resa utanför Sverige/Norge? Är Finland och Danmark länder med mycket "skräp"?

Publicerat
Hehe...jag har inte rest en meter efter att jag skaffade pass till min hund. Innan hade jag högtflygande planer på att tävla i hela Norden :lol: Att det finns mkt skit på kontinenten är man ju medveten om, samt att frågan är ju hur lång tid det tar innan skiten hittar till Sverige? Syftar då främst på smuggelhundar osv.

Men att inte rekommendera resa utanför Sverige/Norge? Är Finland och Danmark länder med mycket "skräp"?

Finland har högre förekomst av hundens dvärgbandmask (Echinococcus granulosus) än Sverige - och Danmark har både dvärgbandmasken (rävens) och fransk hjärtmask, vilka inte är så trevliga. Fransk hjärtmask är påvisad på Kosteröarna i Sverige men än så länge bara där, som tur är. Det var nån utländsk segelbåt som lade till där för några år sedan, medföljande hund hoppade av, uträttade sina behov och nu är i princip alla rävar smittade vilket inte är så bra. Även lokala hundar har drabbats och en till och med avlivats... Inge bra... Ur smittskyddssynpunkt bör således även Koster undvikas! (No offense, Kosterbor.)

Publicerat

Jag har idag varit och tagit 1årssprutan på min tik och när jag kom hem slog de mig.....när ska hon ha nästa spruta? :D

De står ju i passet hur länge denna spruta räcker, men är det nån annan man måste ta emellan eller??? Int i fasen förstår jag vad EURICAN DHPPI2 står för.....

Jag vet att till sommaren måste vi ta om rabies och denna spruta räcker till 2011. Men vad ingår i ovanstående spruta?

Så här går de när man frågar för lite ;):huh:

Publicerat
Jag har idag varit och tagit 1årssprutan på min tik och när jag kom hem slog de mig.....när ska hon ha nästa spruta? -_-

De står ju i passet hur länge denna spruta räcker, men är det nån annan man måste ta emellan eller??? Int i fasen förstår jag vad EURICAN DHPPI2 står för.....

Jag vet att till sommaren måste vi ta om rabies och denna spruta räcker till 2011. Men vad ingår i ovanstående spruta?

Så här går de när man frågar för lite -_-:D

D = Distemper = Valpsjuka

H = Herpes = smittsam leversjukdom

P = Parvo

Pi = Parainfluensa = Kennelhosta

Inte så enkelt alla gånger och jag förstår de som undrar!

Se ovan för rekommenderade intervaller!

/veterinär-jonas

Publicerat

Aha!!! Tackar för den infon! Nu klarnade de betydligt!

• 6 months later...
Publicerat

D = "distemper" = valpsjuka på engelska (ett morbillivirus)

H = "HCC" hepatitis contagiosa canis, CAV2 (ett adenovirus)

P = "parvo" = hundpest (ett parvovirus)

Pi = "kennehosta" (parainfluensavirus)

Vaccinationer:

8v: företrädesvis mot parvo men många ger DHPPi av bekvämlighetsskäl

(upp till ca 12 v ålder har valpar ett bra skydd från maternala antikroppar de fått via tikmjölken, dessa stör delvis ut vaccinationen men man vaccinerar ändå mot ffa parvo eftersom hundpest finns här och där i sverige och ofta har förödande effekt om valpkullar drabbas)

12v: DHPPi (viktigt att den ges EFTER 12v ålder så att maternala antikropparna har hunnit försvinna....i fjol somras dog en 6 månaders hund i Östersund av HCC trots att den var vaccinerad med DHPPi men vid 11v ålder!)

Efter denna "3-månadersvacc" räcker det med 3-årsintervall på DHP men däremot 1-årsintervall på kennelhosta.

Många ger dock boostervaccination igen efter 1-års ålder med DHPPi (eftersom SKK kräver en valpsjukevacc efter 1 års ålder för att hunden skall få deltaga på utställningar). Därefter 3-årsintervall för DHP och 1-års för kennelhosta.

När man vaccinerar enbart mot kennelhosta använder man med fördel det nya nasala vaccinet "KC" som ger skydd mot både parainfluensavirus och bordetella-bakterier (kennelhosta är en multifaktoriell sjukdom) samt ger ett antikroppssvar som innebär ett bättre skydd (mer IgA-antikroppar som anrikas i slemhinnor och motar Olle i grind bättre).

mvh / Matti