Publicerat Februari 21, 200917 yr tjena .. tänkte höra om det är några som använder sina grythundar öven som spårhundar (eftersök) med bra resultat ?
Publicerat Februari 21, 200917 yr vet om såna som använder sina grythundar som spårhundar... finns en del framgång också. har själv i planerna att syssla med spårning med min "eventuella grythund". det lilla jag provat tillsvidare har varit över förväntan..
Publicerat Februari 21, 200917 yr tjena .. tänkte höra om det är några som använder sina grythundar öven som spårhundar (eftersök) med bra resultat ? Jodå, jag vet om ett flertal som använder sina grythundar som spårhundar med gott resultat. Har själv en JRT som används som det utöver grytjakten. Brukar bli några utryckningar om året & då har det hittills uteslutande handlat om rådjur. Tror inte alla terriers passar till uppgiften dock. Tycker mig ha sett en hel del som är alldeles för ivriga & hetsiga i sitt spårarbete för att vara lämpliga.
Publicerat Februari 21, 200917 yr Kennel radagast har väl ett knippe avkommor som är viltspårchampions, så det borde ju gå ....................
Publicerat Februari 21, 200917 yr det finns ett antal taxar i sverige och findland som är både grytchampion och viltspårs champion har själv en tax som blev svch i höstas och är på börjad träning i gryt så det är på gång hoppas jag
Publicerat Februari 26, 200917 yr Det går "bra" med min Tjt, hon drar som tusan och går mest på bakbenen men hon hittar fram endå.
Publicerat Februari 27, 200917 yr Det går "bra" med min Tjt, hon drar som tusan och går mest på bakbenen men hon hittar fram endå. Terriers i allmänhet och tjt i synnerhet, har en tendes att vilja lösa problemet nyss, genast eller på en gång...omedelbart är också ett alternativ. Dom går på energi för det mesta, men löser uppgiften gör dom allt som oftast. Det är jättebra träning för alla hundar att spåra, terriers mår väldigt bra av att lära sig att ta det lugnt.
Publicerat Mars 7, 200917 yr Terriers i allmänhet och tjt i synnerhet, har en tendes att vilja lösa problemet nyss, genast eller på en gång...omedelbart är också ett alternativ.Dom går på energi för det mesta, men löser uppgiften gör dom allt som oftast. Det är jättebra träning för alla hundar att spåra, terriers mår väldigt bra av att lära sig att ta det lugnt. min äldre tik är viltspårchamp och vi har genomgått eftersöks utb och hon fungerar utmärkt som spår/eftersökshund
Publicerat Juni 20, 200916 yr Har en borderterrier som är rätt nyligt införskaffad o det lilla jag kört spår med henne har varit possitivt överskande. Hon går rätt lugnt i linan och tar den tid det behövs. Mkt lugnare än jämthunden som väldigt gärna vill komma till spårets slut så fort som möjligt.
Publicerat Juni 20, 200916 yr Det går "bra" med min Tjt, hon drar som tusan och går mest på bakbenen men hon hittar fram endå. +1