Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt på soptippar?

Featured Replies

Publicerat

Hur funkar det, menar kan man bara gå till valfri å skjuta?

Låter inte direkt lagligt. Har inte lust att snuten skall ta licenserna bara för lite kråkor å måsar etc.

Publicerat

Nä de gör du rätt i för de e totalt olagligt!!!

Du måste ha specialtillstånd för skyddsjakt!!!

Du får ju inte gå nån annan stans o bara skjuta hur du vill heller!!! ELLERHUR!??!

Publicerat

Du kan ringa till din soptipp för att höra vad som gäller hos just dom. Jag ringde till min & fick svaret att den är stängd numera för andra än de anställda vid tippen. Detta pga att de som vart där inte tagit sitt ansvar & tom skjutit & gjort åverkan på både traktorer & andra saker. <_<

Men som sagt, det är bara att ringa dom så får du svaret!

Publicerat
Nä de gör du rätt i för de e totalt olagligt!!!

Du måste ha specialtillstånd för skyddsjakt!!!

Du får ju inte gå nån annan stans o bara skjuta hur du vill heller!!! ELLERHUR!??!

Oj, ödmjukheten dog... Lite för många stora bokstäver & utropstecken från en MOD kan jag tycka... En del kanske inte törs fråga om man är osäker på att folk tycker att man ställer dumma frågor.

Har jag fel? ELLERHUR?!?!?!?!

Publicerat
Hur funkar det, menar kan man bara gå till valfri å skjuta?

Låter inte direkt lagligt. Har inte lust att snuten skall ta licenserna bara för lite kråkor å måsar etc.

Det är dom ansvariga för tippen Ragn Sells (kanske) som beslutar vilka som skall bedriva jakten på tippen, det är även oftast dom som innehar ev tillstånd för skyddsjakt om den skall bedrivas utanför ordinarie jakttid.

Mvh.

//Mats Larsson

Jaktsidan

Publicerat

Kan även vara kommunen som är ansvarig för jakten på tippen lr det vvo som tippen ligger inom.

/P

Publicerat
Kan även vara kommunen som är ansvarig för jakten på tippen lr det vvo som tippen ligger inom.

/P

Ja, men om så är fallet så får du ju veta det om man ringer tippen? :blush:

Publicerat
Oj, ödmjukheten dog... Lite för många stora bokstäver & utropstecken från en MOD kan jag tycka... En del kanske inte törs fråga om man är osäker på att folk tycker att man ställer dumma frågor.

Har jag fel? ELLERHUR?!?!?!?!

Eftersom text är en envägskommunikation kan jag förstå tolkningen.

Jag har stått öga mot öga med folk som haft skarpladdade vapen o inte tillstånd till jakt där jag jagar.

Därav mina stora bokstäver o utropstecken.

Inte kul att behöva ringa polis då de enkom varit oupplyst eller dyl.

Det var av ren omtänksamhet jag ville förklara så att inga misstolkningar uppstod.

Men tyvärr gjorde de vistt de ändå?

De ber jag om ursäkt för isf.

Men som sagt, man måste inte tolka allt som hinhåle läser bibeln! :lol::mellow:

Publicerat
Eftersom text är en envägskommunikation kan jag förstå tolkningen.

Jag har stått öga mot öga med folk som haft skarpladdade vapen o inte tillstånd till jakt där jag jagar.

Därav mina stora bokstäver o utropstecken.

Inte kul att behöva ringa polis då de enkom varit oupplyst eller dyl.

Det var av ren omtänksamhet jag ville förklara så att inga misstolkningar uppstod.

Men tyvärr gjorde de vistt de ändå?

De ber jag om ursäkt för isf.

Men som sagt, man måste inte tolka allt som hinhåle läser bibeln! :lol::mellow:

Nej, jag förstår din reaktion när man råkat ut för sådana saker. Sen så givetvis så kan förstå att du vill väl & att man inte bör tolka det så, det gjorde inte jag heller! Men ser bättre ut & skrämmer ingen om det sansades lite bara! :lol:

Jobbig jag är som petar i såna triviala saker kanske?

Men även MODS är människor.

Publicerat
Ja, men om så är fallet så får du ju veta det om man ringer tippen? ;)

Helt rätt :D

Publicerat

Nä jag vet att jag inte kan gå å skjuta hur å när jag vill.

Men har läst på div olika forum där folk är och pangar jågel på tippar.

Och det verkar som att en hel del gör det.

Det var av denna fråga.

Publicerat

Tror att de flesta tipparna har någon form av skyddsjägare, tror tom att Länsstyrelsen villkorar i tillstånden för verksamheten att man på något sätt vidtar åtgärder mot vilt som annars samlas på platsen som en följd av verksamheten.

Sen vet jag att detta missköts gruvligt på vissa platser och som ett resultat av detta så portas alla typ även de seriösa.. Haft med någon kompis, vet en som jag tvingades ta i örat rätt hårt då denne skulle sätta igång och svina :lol::D han kommer aldrig mer att få chansen!

Mvh!

Publicerat
Nä jag vet att jag inte kan gå å skjuta hur å när jag vill.

Men har läst på div olika forum där folk är och pangar jågel på tippar.

Och det verkar som att en hel del gör det.

Det var av denna fråga.

Generellt är många tippar restrektiva mot att ta in folk som jagar pga dåliga tidigare erfarenheter med skotthål både här och där, så är läget på "hemmatippen" för mig det var rena vilda vestern där förr. Det är en kommunal tipp. Om tipparna är kommunägda så måste man ha eldöppningstillstånd på tippen eftersom dessa brukar vara inom planlagt område. Det finns även privatägda tippar som ägs av RagnSell, Sita osv. Dessa är det olika med, en del är på planlagd mark och andra inte.

En lösning som jag tror många här använder sig av är att jaga på kringliggande marker och sätta uven under inflygningsstråken, så kommer vi åt "tippjakten" här. Det är nog det enklaste sättet och tror många som är och jagar på "tipp" är precis utanför egentligen. Dessutom är det inflygningsstråken som är intressanta, att fläska upp uven mitt på sopberget ger sällan nåt speciellt.

Publicerat
En lösning som jag tror många här använder sig av är att jaga på kringliggande marker och sätta uven under inflygningsstråken, så kommer vi åt "tippjakten" här. Det är nog det enklaste sättet och tror många som är och jagar på "tipp" är precis utanför egentligen. Dessutom är det inflygningsstråken som är intressanta, att fläska upp uven mitt på sopberget ger sällan nåt speciellt.

Ruskigt rätt! Ska man skjuta stora mänger svartfågel så är det uteslutande som så att man måste jaga runt själva anläggningarna. Undantaget är ena stället här norr om mej, den är så pass stor så där finns helt naturliga platser för kråkjakt på flera ställen i själva anläggningen. Men de andra tre ställena som jag jagar i eller runt så är det alltid utanför anläggningen som vi skjuter mest kråka. Truten är annorlunda ofta, där kan man få bra jakter mitt i skiten så att säga..

Mvh!

Publicerat

Min kompis arrenderar småviltsjakten på soptippen i kommunen, i detta fall var det kommunen som ägde marken och han kontaktade kommunen. Efter han hittade rätt person så var det inga problem alls. Nu är han alltså herren på täppan på tippen :D

Som vilket jaktarrende som helst...