Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den extra vapen garderoben

Featured Replies

Publicerat

Hur fungerar detta att låna vapen av familjemedlemmar?

Publicerat

Förutsatt att du har egen licens på det vapen du avser att låna så kan du använda dig av denna blankett:

http://www.polisen.se/mediaarchive/4347/15..._551_4_0408.pdf

allt du behöver veta angående detta finns även beskrivet i ovan pdf.

Mvh

T

Publicerat
Hur fungerar detta att låna vapen av familjemedlemmar?

Inom familjen får du låna vapen utan lånelicens, vet bara inte hur långt man kan räkna familjen. Lite svårt att påstå att fruns kusins pyssling tillhör familjen, men fru/man, barn och föräldrar låter rimligt.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19960070.htm

/Lasse

Publicerat

Jepp, när jag lånar frugans vapen så har jag med mig hennes originallicens, det räcker.

Publicerat

Jag tjuvar tråden lite :ph34r: Är det inte samma sak om man har förvaringslicen till någon. Jag har förvaringslicens på kompisens bössor och har för mig att jag får använda dom när jag vill bara jag har med mig orginallicensen.

Publicerat
Jag tjuvar tråden lite :ph34r: Är det inte samma sak om man har förvaringslicen till någon. Jag har förvaringslicens på kompisens bössor och har för mig att jag får använda dom när jag vill bara jag har med mig orginallicensen.

Alla måste ha en vapenlånelicens eller licens på motsvarande vapenklass,samt skriva lånehandling även inom familj,det är många år sen man fick låna inom familjen utan lånehandling,se polisens hemsida.Tråkigt om nåt händer och man inte har alla handlingar som krävs

Mvh/Dick

Publicerat

Dick,

regeln om originallicens till familjemedlem finns faktiskt kvar, även om mycket annat ändrades 2006. Se Vapeförordningen:

7 kap. Utlåning av skjutvapen

1 § Vid utlåning av skjutvapen skall intyg om lånet överlämnas till låntagaren, om inte vapnet innehas uteslutande i upplåtarens närvaro.

Vid utlåning från enskild vapeninnehavare till medlem av hans familj eller hushåll eller, beträffande gasvapen, till anställd i och för dennes tjänst får vapeninnehavarens tillstånds- eller deklarationsbevis överlämnas i stället för låneintyg.

Mr Fiberclass har skrivit ngn artikel i ämnet för några år sedan, när det gäller hur "familj eller hushåll" skall tolkas. Om jag minns rätt finns det (eller fanns) inget prejudicerande rättsfall. Hushåll borde vara klart, men börjar man gå vidare än förälder-barn eller syskon sinsemellan kanske man bör vara försiktig. Det handlar trots allt bara om att skriva en vanlig lånelicens, så är man säker.

Sedan kompliceras utlåning ytterligare av den nya regeln om att man inte får låna samma vapen upprepade ggr alltför ofta. Saxat ur Vapenlagen

3 kap. Utlåning av skjutvapen

1 a § Den som har rätt att inneha ett skjutvapen får vid enstaka tillfällen låna ut vapnet om

1. utlåningen sker för samma ändamål som utlånarens tillstånd avser,

Och enligt RPS FAP 551-3 (rikspolisstyrelsens tolkningar och rekommendationer) gäller:

En förutsättning för all utlåning är att den är tillfällig. Självständig

utlåning får inte ersätta ett innehavstillstånd. Detta innebär att en viss

tid måste förflyta mellan två lån. Föreligger inte dessa förutsättningar

måste ett innehavstillstånd sökas.

Det senare gäller som synes enligt RPS all utlåning, oavsett om det gäller familjemedlem eller inte. Men det känns väl rimligt att det är vanligare att man vill låna samma vapen ofta om det finns inom samma hushåll. Frågan om hur man definierar "viss tid" är vad jag vet inte rättsligt prövad ännu.

Publicerat
Alla måste ha en vapenlånelicens eller licens på motsvarande vapenklass,samt skriva lånehandling även inom familj,det är många år sen man fick låna inom familjen utan lånehandling,se polisens hemsida.Tråkigt om nåt händer och man inte har alla handlingar som krävs

Mvh/Dick

Jag kan inte tolka det på annat sätt, än att det räcker med originallicensen inom familjen, och denna paragraf gäller då ännu vad jag vet.

7 kap. Utlåning av skjutvapen

1 § Vid utlåning av skjutvapen skall intyg om lånet överlämnas till låntagaren, om inte vapnet innehas uteslutande i upplåtarens närvaro.

Vid utlåning från enskild vapeninnehavare till medlem av hans familj eller hushåll eller, beträffande gasvapen, till anställd i och för dennes tjänst får vapeninnehavarens tillstånds- eller deklarationsbevis överlämnas i stället för låneintyg.

Edit: Fredrik hann före.

Publicerat
  • Författare

Kan man låna vapen inom familjen ofta då eller måste det "förflyta" tid däe också?

Publicerat
Kan man låna vapen inom familjen ofta då eller måste det "förflyta" tid däe också?

Som Fredrik skrev i sitt inlägg:

En förutsättning för all utlåning är att den är tillfällig. Självständig

utlåning får inte ersätta ett innehavstillstånd. Detta innebär att en viss

tid måste förflyta mellan två lån. Föreligger inte dessa förutsättningar

måste ett innehavstillstånd sökas

Det senare gäller som synes enligt RPS all utlåning, oavsett om det gäller familjemedlem eller inte. Men det känns väl rimligt att det är vanligare att man vill låna samma vapen ofta om det finns inom samma hushåll. Frågan om hur man definierar "viss tid" är vad jag vet inte rättsligt prövad ännu