Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träningsvapen

Featured Replies

Publicerat

Vad krävs för att man ska kunna få licens på en 22 lr för träningsskytte alltså inte för tävling

Jag funderar lite smått på en Remington 579 Yellow jacket för träning på banan å mängdträning.

Men vad krävs för att det ska gå igenom byråkratin

Publicerat

Föreningsintyg!

Publicerat
  • Författare
Föreningsintyg!

Så har man det borde det inte vara några problem eller?

Publicerat

Jag har ett förflutet som ordförande i en skytteförening, och har därmed satt mig in ganska noga i reglerna för aktivitetesintyg samt vad avsikten är från lagstiftaren och hur Tillståndsmyndigheterna ser på intygen. Det är litet luddigt på sina håll, och skiljer defintivt mellan föreningar vad man kräver, men jag skulle inte formulera mig som du gör när du går med i en förening/söker om intyg. Om du inte vet vad som gäller i din förening då... Även om inte fokus måste ligga på att tävla, så uttrycks det delvis uttalat, delvis outtalat, att målskjutningslicens ges för tävlings- och träningsverksamhet. Målsättningen med att träna med ett målskjutningsvapen skall, i princip, vara att förbättra sina tävlingsresultat. Många föreningar kräver också att man tävlar vid ett visst antal tillfällen för att de skall skriva ut ett intyg, men inte alla. Däremot kan självfallet ingen kräva att du faktiskt tävlar när du väl fått intyget och licensen Utom för enhandsvapen för målskytte då, där man får femårslicenser som inte förnyas om man inte uppvisar ny aktivitet och skjuter guldfordringarna igen.

Har du fått ett intyg borde du inte behöva motivera ansökan, om du inte redan har motsvarande vapen. OM du skriver en motivering bör du ange att du skall träna och tävla för att inte göra det onödigt svårt.

Publicerat

Detta med föreningsintyg behöver man väl bara om man inte vill belasta sin jaktvapengarderob med en 22a. Har man inte full vapengarderob med 6 jaktvapen är det ju bara att söka jaktlicens för ett klass4 vapen.

Publicerat
Detta med föreningsintyg behöver man väl bara om man inte vill belasta sin jaktvapengarderob med en 22a. Har man inte full vapengarderob med 6 jaktvapen är det ju bara att söka jaktlicens för ett klass4 vapen.

Visst är det så, men det var också så jag tolkade den uttalade önskan att skaffa ett vapen enbart för träningsskytte. Annars ser jag inte problemet, det är ju bara att söka... Är det plats 5-6 bör man nog dock fundera ut en klok motivering, där träning bör kompletteras med exempelvis ripjakt.

Publicerat
  • Författare
Visst är det så, men det var också så jag tolkade den uttalade önskan att skaffa ett vapen enbart för träningsskytte. Annars ser jag inte problemet, det är ju bara att söka... Är det plats 5-6 bör man nog dock fundera ut en klok motivering, där träning bör kompletteras med exempelvis ripjakt.

Ja tanken är att inte den ska behöva belasta vapengarderoben så det finns plats för andra vapen