Publicerat Februari 22, 200917 yr Vill veta hur man börjar träna eftersök med hund och hur man sedan ska utveckla det.. Skriv om allt man bör tänka på osv.. Tacksam för många svar!
Publicerat Februari 22, 200917 yr Vill veta hur man börjar träna eftersök med hund och hur man sedan ska utveckla det.. Skriv om allt man bör tänka på osv.. Tacksam för många svar! finns ju böcker som jag skulle tro lönar sig att läsa Med valpen i viltspår Handbok om hundvalpens fostran och dressering till en effektiv eftersökshund
Publicerat Februari 22, 200917 yr Jaha... Alltså jag är osäker på hur jag ska lägga fram detta... men man ska ju va ärlig.. Tyvärr kommer jag göra dig besviken.. Såg i din presentation att hunden i fråga var rädd för rådjur o älg.. Hur har du då tänkt lixom? Hur ska den då vilja följa ett äkta spår från aktuellt villt om den är rädd för viltet? Att träna spår o dra runt klöv o skvätta blod kan man ju göra med alla hundar som ren sysselsättning, aktivering osv. Men nu kommer det tråkiga.. Jagar du inte själv eller har närstående som jagar och ev behöver en spårhund. Då kommer du förmodligen alldrig att få gå ett skarpt eftersök, så är det bara, tyvärr. Dessutom har du en iofs ståtlig hund men ingen jaktras, vilket givet gör att gemene man blir än mindre benägen att be dig om hjälp med ett eftersök. Sådan är den krassa verkligeheten. Hoppas jag inte skrämt dig allt för mycket Skulle va verkligt roligt om du nu lyckas och jag i en framtid får svälja mina ovanstående ord Vilket jag skulle göra med glädje
Publicerat Februari 22, 200917 yr Författare finns ju böcker som jag skulle tro lönar sig att läsa Med valpen i viltspår Handbok om hundvalpens fostran och dressering till en effektiv eftersökshund Tack så mycket! Är det lite nyare böcker? För allt ska ju ändras hela tiden och det kommer ju nya sätt att träna..
Publicerat Februari 22, 200917 yr Författare Jaha...Alltså jag är osäker på hur jag ska lägga fram detta... men man ska ju va ärlig.. Tyvärr kommer jag göra dig besviken.. Såg i din presentation att hunden i fråga var rädd för rådjur o älg.. Hur har du då tänkt lixom? Hur ska den då vilja följa ett äkta spår från aktuellt villt om den är rädd för viltet? Att träna spår o dra runt klöv o skvätta blod kan man ju göra med alla hundar som ren sysselsättning, aktivering osv. Men nu kommer det tråkiga.. Jagar du inte själv eller har närstående som jagar och ev behöver en spårhund. Då kommer du förmodligen alldrig att få gå ett skarpt eftersök, så är det bara, tyvärr. Dessutom har du en iofs ståtlig hund men ingen jaktras, vilket givet gör att gemene man blir än mindre benägen att be dig om hjälp med ett eftersök. Sådan är den krassa verkligeheten. Hoppas jag inte skrämt dig allt för mycket Skulle va verkligt roligt om du nu lyckas och jag i en framtid får svälja mina ovanstående ord Vilket jag skulle göra med glädje Haha! Så lätt knäcker man inte mina framtidsplaner med hunden! Att hon är rädd för älg och rådjur tror inte jag är några problem, det är inte så att hon springer all världens väg när hon ser dom, hon vill helt enkelt inte bara vara nära dom. och stannar så fort hon ser dom. Och vad jag förstått ska en eftersökshund inte komma alltför nära, fast jag kan ju ha fel.. har ju som sagt bara tränat på amatör nivå innan.. Jägare i min närhet har jag allt! Mammas gubbe och min morfar jagar och jaktlaget dom är med i ser fram emot att Vilja ska leta rätt på deras skadeskjutna/påkörda djur Att jag iinte ber de jägare jag känner om hjälp är för att dte är inte alls många som håller på med det häromkring.. Så det är svårt att be om hjälp!
Publicerat Februari 22, 200917 yr Haha! Så lätt knäcker man inte mina framtidsplaner med hunden! Att hon är rädd för älg och rådjur tror inte jag är några problem, det är inte så att hon springer all världens väg när hon ser dom, hon vill helt enkelt inte bara vara nära dom. och stannar så fort hon ser dom. Och vad jag förstått ska en eftersökshund inte komma alltför nära, fast jag kan ju ha fel.. har ju som sagt bara tränat på amatör nivå innan.. Jägare i min närhet har jag allt! Mammas gubbe och min morfar jagar och jaktlaget dom är med i ser fram emot att Vilja ska leta rätt på deras skadeskjutna/påkörda djur Att jag iinte ber de jägare jag känner om hjälp är för att dte är inte alls många som håller på med det häromkring.. Så det är svårt att be om hjälp! Gott så! Då ska vi nog kunna hjälpa dig på vägen. Fast under ett eftersök så är ju lixom målet att komma åt viltet? En hund som undviker spårslutet, alltså tex ett dött/levande rådjur, kanske inte visar var det ligger. "Blinkar" som man ibland kallar beteendet. Sen är ju risken överhängande att tex älgen lever och drar iväg då behövs en ställande hund. Lever rådjuret så behövs en hund som själv går ifatt och drar ner det eller själv avlivar. Tvivlar inte på att rasen som sådan har fysiksa förutsättningar att klara sånt men frågan är hur psyket och jaktlusten är? Har ni gris så krävs det en hel del av hunden för o fixa eftersök på dessa djur. Nu kan man ju iofs alltid gå i dubbelekipage, en hund som spårar o en som kan släppas. Micke Tham har nån bok om "Eftersök på klövvilt" Finns nog o köpa på jaktwebben.com Sen kan du kolla med studieförbunden i din kommun, det kanske finns nån kurs o hoppa på. Brukshundsklubben brukar oxå ha lite sån verksamhet. Lycka till !
Publicerat Februari 22, 200917 yr Författare Gott så! Då ska vi nog kunna hjälpa dig på vägen. Fast under ett eftersök så är ju lixom målet att komma åt viltet? En hund som undviker spårslutet, alltså tex ett dött/levande rådjur, kanske inte visar var det ligger. "Blinkar" som man ibland kallar beteendet. Sen är ju risken överhängande att tex älgen lever och drar iväg då behövs en ställande hund. Lever rådjuret så behövs en hund som själv går ifatt och drar ner det eller själv avlivar. Tvivlar inte på att rasen som sådan har fysiksa förutsättningar att klara sånt men frågan är hur psyket och jaktlusten är? Har ni gris så krävs det en hel del av hunden för o fixa eftersök på dessa djur. Nu kan man ju iofs alltid gå i dubbelekipage, en hund som spårar o en som kan släppas. Micke Tham har nån bok om "Eftersök på klövvilt" Finns nog o köpa på jaktwebben.com Sen kan du kolla med studieförbunden i din kommun, det kanske finns nån kurs o hoppa på. Brukshundsklubben brukar oxå ha lite sån verksamhet. Lycka till ! Jaha.. Då får jag hoppas at tdte bara är "valpfasoner" hehe.. Hon gillar inte karar heller! hehe! Jag hade tänkt dubbel ekipage i så fall, det pratas mycket om det här så det är nog vad det blir. Det är tydligen mer effektivt.. men vad vet jag? Brukshundklubbar häromkring ordnar inget (är enormt aktiv i Karlsborgs BHK) Ska kolla med studieförbundet. Och tack för bok tipset!
Publicerat Februari 22, 200917 yr Jaha.. Då får jag hoppas at tdte bara är "valpfasoner" hehe.. Hon gillar inte karar heller! hehe! Jag hade tänkt dubbel ekipage i så fall, det pratas mycket om det här så det är nog vad det blir. Det är tydligen mer effektivt.. men vad vet jag? Brukshundklubbar häromkring ordnar inget (är enormt aktiv i Karlsborgs BHK) Ska kolla med studieförbundet. Och tack för bok tipset! Ta kontakt med ngn specialklubb typ Terrierklubben , taxklubben etc etc och hör om det finns ngn aktivitet i din närhet vad gäller spårrträning. Ang att din hund är "rädd" för vissa viltslag är kanske inte så farligt. Min terrier är livrädd för skjutna gäss men angriper utan tvekan räv , mink , mård o iller
Publicerat Februari 23, 200917 yr Kul att du fastnat för eftersök...det var på så sätt jag halkade in på jakten. Jag är redig stadsbo i grunden, dvs i min värld fanns det tidigare hare...inte tyskhare och svenskhare. Det fanns fåglar...olika sorter och de flyger..änder visste jag vad det var innan Ja på den nivån var det tills jag skaffade en omplaceringstollare och började intressera mig för eftersök...tänkte att läsa teorin för jägarexamen är inte så dumt så att jag vet vad jag spårar...efter att ha varit med som eftersöksekipage under älgjakten så hade jag bestämt mig för att gå hela vägen med uppskjutning...så jag kan bara rekommendera dig till att iaf läsa teorin. Du tjänar på det...och om du dessutom fastnar ytterligare så är väl det bara en bonus?
Publicerat Februari 23, 200917 yr Jag är redig stadsbo i grunden. Men nu är det slut med det! Skulle man kunna säga.
Publicerat Mars 3, 200917 yr Finns en artikel under tips och teknik om spår träning! ps, känner den filuren ganska väl
Publicerat Mars 5, 200917 yr Jaha.. Då får jag hoppas at tdte bara är "valpfasoner" hehe.. Hon gillar inte karar heller! hehe! Jag hade tänkt dubbel ekipage i så fall, det pratas mycket om det här så det är nog vad det blir. Det är tydligen mer effektivt.. men vad vet jag? Brukshundklubbar häromkring ordnar inget (är enormt aktiv i Karlsborgs BHK) Ska kolla med studieförbundet. Och tack för bok tipset! Hallo! Här i kring där jag bor så har Jägarförbundet haft Eftersöks kurs för nybörjare så man kan hjälpa varandra med att lägga spår och att träna på skottplatsundersökningar.