Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

fånga skata kråka i villaområde

Featured Replies

Publicerat

är det någon som vet om det är lagligt att fånga fågel på sin villatomt om man ej avlivar med vapen?

Publicerat

Har själv undrat över detta men även för annat vilt.

Publicerat
är det någon som vet om det är lagligt att fånga fågel på sin villatomt om man ej avlivar med vapen?

hur hade du tänkt avliva fågeln då? <_<

Publicerat

Ja det är lagligt.

Mig veterligen så står det däremot ingenstans hur avlivningen skall gå till så detta är ju egentligen ett prejudikat "Waiting to happen"

/Micke

Publicerat
hur hade du tänkt avliva fågeln då? ;)

Snabbt och ljudlöst ;)

Hmm bra fråga för det finns kanske inte så många andra lagliga sätt eller får man göra en vanlig "höns avlivning" (yxa och en kubbe)?

## såg inte Mr Mauser inlägg när jag skrev detta men låter det ligga kvar ##

Publicerat
Snabbt och ljudlöst :huh:

Hmm bra fråga för det finns kanske inte så många andra lagliga sätt eller får man göra en vanlig "höns avlivning" (yxa och en kubbe)?

## såg inte Mr Mauser inlägg när jag skrev detta men låter det ligga kvar ##

annars kan du ta "viltet" in i garaget och stänga dörren och skjut med .22:an hörs ingeting utanför.

Publicerat
annars kan du ta "viltet" in i garaget och stänga dörren och skjut med .22:an hörs ingeting utanför.

Sant. :D

Men tanken var att hitta ett lagligt sätt inom tätbebygt område.

Publicerat

Vet inte vad som gäller med fågel men jag är rätt säker på att man inte får flytta tex en grävling fångad i fälla, man utsätter viltet för allt förmycket stress på så sätt..

Tipset är att kolla med någon kommunskytt som kan ombesörja avlivningen när du väl fångat. Och dessutom, använd typgodkänd fälla annars kan det bli ett j-la liv.

Mvh!

Publicerat
Sant. ^_^

Men tanken var att hitta ett lagligt sätt inom tätbebygt område.

ett annat beprövat är rejäla råttfällor skatorna dör av den och felfångst kan man alltid få :D

Publicerat
  • Författare

Tanken va väll att avliva fåglarna med kollsyrepistolen. som man har sparat sen man va mindre. :D

Publicerat

Fälla på tomten är ok, att knacka viltet med käpp är också ok,

inte tillåtet är att avlossa vapen i tättbebyggt område, att skjuta med kolsyrepistol, att flytta dem (fåglarna) utanför staden för avlivning.

De större frågorna är de om man vill ta på sig exponeringen av att hålla på med fällfångst på tomten, är det någon som kommer att se det ske, vill man bli målet för en eller flera djurplågerianmälningar,

kom ihåg att grannen kan anmäla dig i princip bara på djävulskap.

Svara man ja jag vill göra detta på dessa delmomnent är det bara att köra igång anser jag.

/C