Publicerat Februari 22, 200917 yr Jag satt och gjorde lite årlig vapen vård på min kombi i helgen. Lättade för första gången på fram stocken (tack mr mauser) för att kasta ett get öga att allt såf bra ut, vilket det gjorde. Dock fans en lite "kant" av torkat fett där socken suttit. tror både ägaren innan mig smat jag själv har för vana att fetta in pipan lite för att rost skydda den. Den satt ganka hårt och titta mig om kring för att hitta något att tvätta den med. Och där på en hylla stod grabbens bensin till crossen. Så jag tänkte att jag provar. Eftersom det är en 2 taktare och bensinen var färdig blandad så blev den en tunn olje film kvar på pipan.. Så den bleb både ren och oljad. Någon som har synpunkter på detta eller kan jag fortsätta med detta eftersom det funka så bra (har 3 bössor till som skall få sin årliga stor rengörning)?
Publicerat Februari 22, 200917 yr Jag satt och gjorde lite årlig vapen vård på min kombi i helgen. Lättade för första gången på fram stocken (tack mr mauser) för att kasta ett get öga att allt såf bra ut, vilket det gjorde. Dock fans en lite "kant" av torkat fett där socken suttit. tror både ägaren innan mig smat jag själv har för vana att fetta in pipan lite för att rost skydda den. Den satt ganka hårt och titta mig om kring för att hitta något att tvätta den med. Och där på en hylla stod grabbens bensin till crossen. Så jag tänkte att jag provar. Eftersom det är en 2 taktare och bensinen var färdig blandad så blev den en tunn olje film kvar på pipan.. Så den bleb både ren och oljad. Någon som har synpunkter på detta eller kan jag fortsätta med detta eftersom det funka så bra (har 3 bössor till som skall få sin årliga stor rengörning)? Finns säkert många synpunkter på varför man inte ska använda bensin, men jag kommer inte på en ända. Kemiskt ren bensin används väl ofta för att tvätta saker. Ta du lite vanlig vapen olja efteråt, Bensinen är ju bara 2% olja i. /Lasse
Publicerat Februari 22, 200917 yr Jag satt och gjorde lite årlig vapen vård på min kombi i helgen. Lättade för första gången på fram stocken (tack mr mauser) för att kasta ett get öga att allt såf bra ut, vilket det gjorde. Dock fans en lite "kant" av torkat fett där socken suttit. tror både ägaren innan mig smat jag själv har för vana att fetta in pipan lite för att rost skydda den. Den satt ganka hårt och titta mig om kring för att hitta något att tvätta den med. Och där på en hylla stod grabbens bensin till crossen. Så jag tänkte att jag provar. Eftersom det är en 2 taktare och bensinen var färdig blandad så blev den en tunn olje film kvar på pipan.. Så den bleb både ren och oljad. Någon som har synpunkter på detta eller kan jag fortsätta med detta eftersom det funka så bra (har 3 bössor till som skall få sin årliga stor rengörning)? Med endast en årlig rengöring spelar det nog ingen roll. Men jag misstänker att motorbensin är ganska giftig. Kemiskt ren bensin är nog bättre, som föreslogs. Kanske du skulle prova Ed's Red, den innehåller ju olja, lacknafta och aceton. Löser det krutrester i loppet borde det även lösa fett etc. Möjligtvis kan acetonen skada en lackad stock men såna "amerikanska" påfund har väl inte du?
Publicerat Februari 22, 200917 yr Ed´s Red är grym, men vill ni ha det bästa tipset för invändig pipvård så är det växellådsolja för automat lådor. *Dränk en draglapp i olja och dra genom pipan, låt verka i 5-10 minuter *Dra med hård borste fram och tillbaka 100 ggr (borsten ska titta fram i mynningen 50 ggr) *Dra igenom med 3-4 lappar Upprepa ovanstående till lapp nr 4 ser bra ut. Dra sedan 10-15 lappar torrt för att vara säker på att all olja är borta. Detta tar bort allt i pipan! Förut har jag haft spridning på min husqvarna 8x57JS på 4-5 cm... på grund av brända oljerester spred den plötsligt 10-12 cm. Efter nämnda rengöring blev spridningen 2cm!!!
Publicerat Februari 23, 200917 yr Ed´s Red är grym, men vill ni ha det bästa tipset för invändig pipvård så är det växellådsolja för automat lådor. *Dränk en draglapp i olja och dra genom pipan, låt verka i 5-10 minuter *Dra med hård borste fram och tillbaka 100 ggr (borsten ska titta fram i mynningen 50 ggr) *Dra igenom med 3-4 lappar Upprepa ovanstående till lapp nr 4 ser bra ut. Dra sedan 10-15 lappar torrt för att vara säker på att all olja är borta. Detta tar bort allt i pipan! Förut har jag haft spridning på min husqvarna 8x57JS på 4-5 cm... på grund av brända oljerester spred den plötsligt 10-12 cm. Efter nämnda rengöring blev spridningen 2cm!!! Tackar för ett bra tipps. Soppan har jag bara använt på utsidan av bössan.
Publicerat Februari 23, 200917 yr Jag använder Bräkleen till utvändig tvätt av det mesta. Är ju egentligen gjort för att tvätta bromsdelar och dom har ju en förmåga att bli skitiga. Släpper inte skiten direkt så sprayar jag lite på en trasa och gnider så är det borta.
Publicerat Februari 23, 200917 yr Jag satt och gjorde lite årlig vapen vård på min kombi i helgen. Lättade för första gången på fram stocken (tack mr mauser) för att kasta ett get öga att allt såf bra ut, vilket det gjorde. Dock fans en lite "kant" av torkat fett där socken suttit. tror både ägaren innan mig smat jag själv har för vana att fetta in pipan lite för att rost skydda den. Den satt ganka hårt och titta mig om kring för att hitta något att tvätta den med. Och där på en hylla stod grabbens bensin till crossen. Så jag tänkte att jag provar. Eftersom det är en 2 taktare och bensinen var färdig blandad så blev den en tunn olje film kvar på pipan.. Så den bleb både ren och oljad. Någon som har synpunkter på detta eller kan jag fortsätta med detta eftersom det funka så bra (har 3 bössor till som skall få sin årliga stor rengörning)? Och när du ändå är ifarten så tar då bort kolven oxå Fins garanterat en masa skräp i mekanismen oxå Vilket kan leda till enmasa otrevligheter Losa kolven Stäl den i något lönsningsmedel (Benin) Blås rent försiktigt Upprepa tvån och trean tills allt skräp och gamal intorkad oja är borta Olja in med en bra olja som inte blir trög vid kyla Återmontera kolven Inte ovanligt att det fins bekad olja där hanen (hamaren ) låser mot avryckaren Vilket kan leda till dubelsmäl Eller änu otrevligare smäl när du osäkrar eller tapar bössan Även i slagstiften brukar det kuna finas bekad olja (Leder till klick) Och sist ett tips om hur man undviker enmasa bekad olja i mekanísmen Plasera pipan Neråt När du förvarar den i vapenskåpet Fins yterligare en fördel med deta Och det är att pipan inte komer peka mot dig när du tar utt bössan ur skåpet Mvh Anders Hj
Publicerat Februari 23, 200917 yr Ed´s Red är grym, men vill ni ha det bästa tipset för invändig pipvård så är det växellådsolja för automat lådor. *Dränk en draglapp i olja och dra genom pipan, låt verka i 5-10 minuter *Dra med hård borste fram och tillbaka 100 ggr (borsten ska titta fram i mynningen 50 ggr) *Dra igenom med 3-4 lappar Upprepa ovanstående till lapp nr 4 ser bra ut. Dra sedan 10-15 lappar torrt för att vara säker på att all olja är borta. Detta tar bort allt i pipan! Förut har jag haft spridning på min husqvarna 8x57JS på 4-5 cm... på grund av brända oljerester spred den plötsligt 10-12 cm. Efter nämnda rengöring blev spridningen 2cm!!! Hmm....... Ed's Red består av: 1 del växellådsolja för automat lådor (ATF) 2 del lacknafta 1 del aceton Jag tror att lacknaftan och acetonen gör mycket extra jämfört med enbart oljan... Då kanske det räcker med 10 drag istf 100 Det kan vara bra att ha en separat oljeflaska med enbart ATF som "universalolja" på alla andra ställen.
Publicerat Februari 23, 200917 yr Super duper !! tack för alla tipps. prep: japps jag skruva loss kolv och pilla rent med topps och fetta in lite försiktigt. Dock slarvade jag med att ta loss slag stiften. Så det blev det bak läxa på..
Publicerat Februari 24, 200917 yr Super duper !!tack för alla tipps. prep: japps jag skruva loss kolv och pilla rent med topps och fetta in lite försiktigt. Dock slarvade jag med att ta loss slag stiften. Så det blev det bak läxa på.. Det är inte nödvändigt att demontera dom Men om du gör det se till att dom hamnar på sama stäle Drt stiftet som var i övre pipan ska monteras tillbaka i övre pipan Väldigt lät att klata sig och blanda ihop dom när man monterar Jag försöker att alltid *(nästan ) läga dom i var sin ask som man skriver vilken pipa dom är till Mitt resept på rengöring av slagstift uttan demontering Disel bensin aceton 1+1+1 Varmluftspistol Tryckluft Mvh Anders Hj
Publicerat Februari 24, 200917 yr Det är inte nödvändigt att demontera domMen om du gör det se till att dom hamnar på sama stäle Drt stiftet som var i övre pipan ska monteras tillbaka i övre pipan Väldigt lät att klata sig och blanda ihop dom när man monterar Jag försöker att alltid *(nästan ) läga dom i var sin ask som man skriver vilken pipa dom är till Mitt resept på rengöring av slagstift uttan demontering Disel bensin aceton 1+1+1 Varmluftspistol Tryckluft Mvh Anders Hj Men då fick jag ju ännu en anledning till att köpa en kompressor. resten har jag redan.
Publicerat Februari 24, 200917 yr Men då fick jag ju ännu en anledning till att köpa en kompressor. resten har jag redan. Mäst prylar när man dör VINER Mvh Anders Hj