Publicerat Februari 23, 200917 yr Hur skjuter du dina rådjur känns som en motiverad motfråga? Berätta hur du jagar och skjuter så har vi mer att gå på. /C
Publicerat Februari 23, 200917 yr Författare Hur skjuter du dina rådjur känns som en motiverad motfråga?Berätta hur du jagar och skjuter så har vi mer att gå på. /C ja du stillastående å inte längre en 150 m skulle jag vilja säga. å i hjärt lungtrakten. va det detta du menade typ??
Publicerat Februari 23, 200917 yr Tja det var en del av frågeställningen, men jagar du i omedelbarhet till gränser, vill du ha omedelbar effekt, knall o fall osv. en del gillar blöta kulor Balistic tip eller Hornady SST, andra väljer TSX kulor, för din del och med anledning av den måtliga expansionen och goda precisionen skulle jag rekommendera Sierra Game King, den skjuter oftast mycket bra och är förhållandevis billig. /Christian
Publicerat Februari 24, 200917 yr Författare Tja det var en del av frågeställningen, men jagar du i omedelbarhet till gränser, vill du ha omedelbar effekt, knall o fall osv. en del gillar blöta kulor Balistic tip eller Hornady SST, andra väljer TSX kulor, för din del och med anledning av den måtliga expansionen och goda precisionen skulle jag rekommendera Sierra Game King, den skjuter oftast mycket bra och är förhållandevis billig. /Christian Ne någon omedelbar knall fall beövs inte bara god precisionen samt att den "dödar" bra då. sen är jag väll ute efter en rätt så flack bana på kulan också. är rätt ny på detta med handladning har just fått köpt min första utrustning. har laddat hos polaren förut. så tänkte man kunde börja exprimentera med andra kulor å så nu.
Publicerat Februari 24, 200917 yr Ne någon omedelbar knall fall beövs inte bara god precisionen samt att den "dödar" bra då. sen är jag väll ute efter en rätt så flack bana på kulan också. är rätt ny på detta med handladning har just fått köpt min första utrustning. har laddat hos polaren förut. så tänkte man kunde börja exprimentera med andra kulor å så nu. Med kulor i viktspannet 100-130 grain får man ut läskigt bra med fart ur en x55 hylsa och valet av kulor är stort, för att återanknyta i frågan då är det i princip tre huvudspår att gå efter, varmint ex V-max, Sierra varmint mfl blykärna och kopparkopp ex Hornady interbond, SST, Mega, Oryx Partition mfl hårda/solida kulor ex Barnes TSX TTSX A- frame, Bitterroot, GS bullets, mfl Då återstår frågan hur många rå man skjuter på ett år, hur omedelbar effekt man önskar, hur man skjuter sina rådjur ie skottplacering osv. jag skjuter med riktpunkt i bakkant på bogen, 308 Win behöver ingen superkula och mina 150 grains SGK gör ett prydligt jobb då, skott genom bogen blir lite grisigare men inte uppseendeväckande. Valet är som sagt ditt, men en bondad kula Oryx,IB mfl kommer att fungera bra för dig, Mr Mauser här på forumet föredrar SST. Du kommer inte att gå fel med ett "medvetet" val av kula. /C
Publicerat Februari 24, 200917 yr Författare Nosler PT är allt du behöver Faktis så är de så att de följde med 100 st nossler med utrustningen så man kanske ska ta å använda dom
Publicerat Februari 24, 200917 yr Faktis så är de så att de följde med 100 st nossler med utrustningen så man kanske ska ta å använda dom Det kan du lugnt göra. har skjutit med den kulan i snart 25 år. Jag har en stark tillit till den.
Publicerat Februari 24, 200917 yr Jag har skjutit alla mina Rå med Lapua Mega, gillar kulan skarpt men slutat med den eftersom den trubbiga spetsen ibland orsakat matningproblem i min Tikka 65. Mycket bra kula om den matar fint i bössan.
Publicerat Februari 24, 200917 yr Jag har skjutit alla mina Rå med Lapua Mega, gillar kulan skarpt men slutat med den eftersom den trubbiga spetsen ibland orsakat matningproblem i min Tikka 65.Mycket bra kula om den matar fint i bössan. Jag har en m65, hade samma problem. jag öppnade magget lite i slutet, du vet de där inbockade plåtarna, nu har dt matat fint ett längre tag, lättare också.. jag gillar mega:n i 6,5x55, billig också. den bankar till rejält om man lägger skottet i bogbladet, men är "hyfsat" förlåtande i köttförstöring. kalle
Publicerat Februari 24, 200917 yr Nosler PT är allt du behöver Visst kan det vara så! det kan även vara mer än man behöver Som Solna-Cristian skriver är jag ingen vän av bondade kulor eller kopparkulor för renodlad rådjursjakt. Helt vanliga konventionella kulor som Nosler Ball Tip,Hornady SST och den av S-C rekomenderade förnämliga Sierra Game King ger mig precis den effekt och säkerhet jag önskar. Liksom S-C skjuter jag min rådjur konsekvent bakom bogarna och där ger skott med hårdare kulor för dålig effekt. /Micke
Publicerat Februari 24, 200917 yr Författare nu har jag letat efter data till nossler ballistic tip 100 grainare till 6,5 men hittar bara 120 grains vad göra???
Publicerat Februari 24, 200917 yr nu har jag letat efter data till nossler ballistic tip 100 grainare till 6,5 men hittar bara 120 grains vad göra??? Du kan fråga mig Jag har laddat dem men inte fått den der helt perfekta precisionen, har nu tänkt prova Sierras matchking 120Gr. PMa så får du data
Publicerat Februari 24, 200917 yr nu har jag letat efter data till nossler ballistic tip 100 grainare till 6,5 men hittar bara 120 grains vad göra??? du kan använda data för en annan 100gr kula, fast inte med samma col såklart.