Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Exteriör...

Featured Replies

Publicerat

Jag kastar ut en liten fråga....visst är väl exteriören en av det viktigaste i en jakthunds liv....utan denna skulle inte stövaren orka sex timmar i en meter puder.... labradoren simma i iskallt vatten...terriern krypa i sina hålor.....

Istället för att bara klanka på utställningar vilket ofta görs på jaktforum så tycker jag att vi jakthundsmänniskor verkligen borde intressera oss mer och försöka påverka våra rasklubbar i rätt riktning håll med eller kom med motargument.

Ett exempel är at man ofta hör att en hund får bra på en utställning och dåligt på nästa då är allt bara bluff tycker många men jag är säker på att skulle dessa personer ställa ut några gånger till skulle ett snitt kristallisera ute sig...(vet av egen erfarenhet).

Publicerat

Ja visst är de så! Tänk om alla kunde tänka så, en jakthund ska se ut si och så bla bl.. för tex en grythund inte för stor o.s.v. och då är de ju det som ska gälla på utställning men itstället så är det ibland, säger inte alltid, den stora ståtliga gruthunden med massiv kroppsmukulatur och enormt hög! som kammar hem storpotten. Och dom avlar man på nej fy fasen säger ja.

Publicerat

ofta är det juh skillnad på domare och domare vilket bör begränsas,tänker just en 1a ena gången och en 3a andra är fel!

men även en god extriör ska inte belönas med att vara mer acceptabel avels hund, tänker idag läser man var och varanan hund tråd så före kommer avel,nytt blod osv,,vafasen finns väl vi som skiter i avel och vill ha en fin hund som kommer orka med alla dagar i livet! en bra kombination tycker jag är en vinnande kombination och en som man kan fortsätta med,sen ska man tänka på avel så får nån annan göra det enligt mitt tycke, jag vill ha en hund som inte har fel,ofta betalar man för hur dom ser ut,och sen är ytterst lite för själva jakten... ett exempel

en bra jakthund med flera vilt för sig på korrekt sätt som inte vill gå utställnings prov är mindre värd i vissas ögon mot hunden som åker land och rike för vinna fina rosa rosseter och sedan var helt duglig hund,men tiden till jakten är begränsad..

mest skillnaden jag vill gå in på,ordet jakthund har aldrig betytt fel i exteriör utan en fint exempel hunden funkar praktiskt enligt mig!

tyskhynd-instämmer med dig!

Publicerat

Problemet är väl att utställningsvärlden drar åt fel håll, det premieras hundar med en extrem exteriör och förmågan att kunna arbeta blir oviktig. Resultatet med uppdelade raser är jättetråkigt. Retriever, spaniel, schäfer, belgiska vallhundarna etc... ja nästan alla är ju separerade med utställning - arbete - DP... :huh:

Dessutom - tittar man på rasstandarder har många raser frångått den markant, bara på några decennier i vissa fall.

Publicerat

är definitivt inte den som kan kalla sig expert på nå utställningsvärld....

tycker själv man borde frångå utställningarna och "showen" allt mera.. gå istället ine för nåt slag av avelsgranskning där det görs en mera utstuderad bedömning av hunden, där man verkligen lagt tid på det hela. detta skulle ligga som en betydande grund för framtiden för hunden i fråga. (förekommer ju till en viss grad i dag o , men alltför lite tycker jag)kan dock tänka att detta är väl knappast genomförbart i nån större utsträckning :mad:

diskutera en gång med en dam som aktivt deltar i utställningar mm ... då undra hon hur finska stövaren har det i finland , hur görs exteriöra bedömningarna på landets då största ras ??? jaa.. svara jag är väl så att det hänger på utställnngarna..

Vaahh.. svara hon.. låter inte bra , va hennes svar !! och detta av en som aktivt deltar i utställningar men tydligen med en rätt "realistisk" syn på det hela :rolleyes:

Publicerat

Borde inte va så svårt o tex använda sig av data o de mått som hundarna ska hålla sig inom.

En Scanning/digital bild + mätning i olika vinklar av aktuell hund och så jämföra med ideal hunden.

Borde ge en jämnare bedömning?

I denna datoriserade värld vi lever i så borde det gå o genomföra?

Ett annat alternativ kunde va att samtliga utsällningsdommare som ska dömma arbetande raser, jaktraser osv oxå måste vara jaktprovsdommare.

De vet oftast hur en hund ska se ut för att orka jaga dagar i sträck.

Är väl heller ingen utställningsexpert men har gått min beskärda del av jippot..

När man kollar tex setter ringarna..

De hundar som vinner där är stora tunga o helt annan typ än de som vinner jaktproven...

Då är det faen i mig nått fel??

Retrivers är oxå rejält skillnad på de som premieras på utställning o de som är av jakttyp...

Spaniells är ju typ 3 olika sorter i varje ras...

Även en del terrier som är för grova o stora premieras högt.

Faen de ska ju kunna komma ner i ett rävgryt, går knappast med den storleken som många gånger premieras av utställningsdommare...

Nu kanske jag tittar för mycket på de stora utställningarna o inte de som är i rasklubbarna.

De mindre som hålls i rasklubbarna har förmodligen o vad jag upplevt "rätt" dommartyp som vet hur hundarna bör se ut för att fungera i jakten.

Samtidigt har vi i familjen haft hundar som sett rent för jävliga ut...

Bl.a en drever som framtassarna stod nästan rakt ut åt sidorna.

Tror det heter lyrformat eller nått.

Den hunden jagade minst 8 timmar varenda gång man släppte den, 5 dar i veckan inget problem.

Inte för att det är nån sensation men visar på att det kan vara rejäla skavanker o hundarna håller ändå.

Den jycken är väl en av anledningarna till att jag nuförtiden mest håller mig till stötande och kortdrivande hundar.. :rolleyes:

Publicerat

Mer makt åt avelsråden.

Jag fick en passning om en parning på min bayrare, från avelsrådet. Jag ringde tillbaka och snackade lite grand om tiken och frågade om principerna för hur man väljer jyckar vid påarning och jag fick i princip detta svar:

* Medicinskt frisk hund, bra värden på bukspottskörtel och höfter

* Stabil och dådkraftig hund ("det avlades på en del skithundar för ett antal år sedan och det får vi lida för idag")

* Exteriör på sista plats, 1:or har inte företräde framför 2:or i avelsarbetet, det är innanmätet som räknas :) Men hundarna får inte vara för små, ha för många ben, eller annat som seriöst bryter mot normerna.

Avelsråden borde marknadsföra sig bättre och poängtera att det är självklart att en valp kostar dubbelt så mycket om den är välsignad av avelsrådets rekommendation, och det skall framgå varpå denna rekommendation vilar. Är det exteriörbedömningen eller mentalbeskrivningen visavi hundens tänkta användning?

Min bayrare har ett utställningschampionat (också), jag lovade uppfödaren att ordna detta om det gick - som en del i valpförhandlingarna. Det är ju många som tycker att det är lite tryggare med ett snyggt eftersöksekipage med resliga och välekiperade hundförare och skitsnygga hundar med reslig hållning och ädel blick. Stor skillnad mot dessa blandraser med snea tänder och deras kutryggiga och orakade förare, en helt annan känsla B):lol::rolleyes::DB):wacko::mad::D

Publicerat
Det är ju många som tycker att det är lite tryggare med ett snyggt eftersöksekipage med resliga och välekiperade hundförare och skitsnygga hundar med reslig hållning och ädel blick. Stor skillnad mot dessa blandraser med snea tänder och deras kutryggiga och orakade förare, en helt annan känsla B):wacko::P:DB):wacko::rolleyes::D

För att inte tala om hur djuret man slutligen hittar känner sig. :lol::lol:

Publicerat

personligen tycker jag att utställningar bara förstör hundar.

Vore bättre att man hade ett "ras-prov". Nu kan jag inget om rasen, men låt os ta jack russel som exempel.

Då utvecklar man ett prov som säger att hunden skall komma igenom ett rör som är x-cm i diameter.

den skall ha ett skall som hörs,

Den skall inte tveka att gå i gryt

etc etc.

(OBS jag kan inte ett skit om grythunds jakt som de ovanstånede exempeln kan vara helt åt h-vitte)

Om hunden klarar detta prov är den godkänd och kan avlas på. Om den har sträv päls,

"fel" teckning, uppåt stående eller häng öron. är väl ovesäntligt..

Kolla hur tex svenska vallhunds klubben gör.. och lär.. De har kommit mycket långt i aveln

på en jobbande hund och inte en snygg hund.

Men visst finns det jägare som mer inriktar sig på att vara snygga i skogen.

Jag säger inte att de har fel. Men jag är inte sådan.

Om jag köper en ny vovve någon dag så kommer jag uteslutande gå på jaktliga linjer än utställning.

Publicerat

Problemet uppstår ju då folk börjar "tävla" med sina hundar i div utställningar. Då finns det en risk att man får ett felaktigkt fokus på vad som är viktigt dvs jakten.

Varför inte skippa UCH eller utställningar öht och köra en mönstring av tilltänkta avelshundar?

Där tycker jag faktiskt Wachtelhundsklubben har lyckats ganska bra genom att enbart dela ut Cert i Jaktklass samt för et Uch måste man då ha ett Cert från rasklubbens egna utställning. Som hålls en gång om året.. :P

Publicerat

Er enig at flere jegere bør gå på utstilling med hundene sine, men det er ikke bare til å møte opp der og tro at man skal få god premiering selv om hunden er bra.

Det er mye man må lære, man bør gå på ringtrening, kanskje ett pelstrimmekurs osv osv.

De som gjør det bra, vet hvordan man skal trimme pelsen, stille hunden, gå i ringen, hvilke dommere de skal stille hunden for og hvilke de ikke skal stille for osv osv osv

Utstilling har desverre utviklet seg feil og det har jo skjedd over mange år, det har blitt en sport og i sport drives det juks, sånn er det bare.

Det beste er at det er krav til premiering på jaktprøve før man får utstillingschampionat og vice versa for å få jaktchampionat.

Da garderer man seg mot for f.eks. store grythunder

Publicerat

Så länge som människor sätter värde i utställningar och finner tjusning i titlar kommer utställningarna vara

en grogrund till irritation eftersom det är en bedömning som sker av människor, detta fenomen finns i allt

där faktiska individer skall göra en högst personlig bedömning!

Sysslar med bla drever som jaktprovsdomare, en del erfarenhet av utställningar plus dressyrhästar och rent krasst

så finns ingen anledning att starta en luftig hund för den och den domaren, det blir 3a direkt, samma sak tvärtom, jag vet

flertalet domare som inte gillar, just precis, inte gillar (= har inget med rasstandard att göra) tunga hundar!

Hästen kan åka på tävling och få 70% för en domare och sen andra helgen få 55% som är betydligt mkt sämre trots

näst intill exakt samma ritt!

På jaktprov genomförs kollegium efteråt, det sker inte på utställning där domarens ord för dagen är enväldigt vilket jag tycker är fel, inför som dubbeldomarsystem, då skulle resultaten blir rättvisare!