Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förvaring av klövar?

Featured Replies

Publicerat

Hur förvarar ni era klövar? och hur ofta använder ni samma klöv?

Har hört att man ska helst använda helt färska, en gång för bästa resultat.

(hade något att göra med att hunden kan lära sig gå efter bakterier som bildas när man låtit det tina och osv. I stället för på själva viltet)

Stämmer det? Det är ju ganska svårt att få tag på färska klövar rätt som det är.. Speciellt när dte inte är säsong. Hur gör ni?

/Sandra

post-3427-1235420073_thumb.jpg

post-3427-1235421153_thumb.jpg

Publicerat

Jag sparar mina i frysen.

bra eller dåligt.. vet inte men vad har man för val när man inte har fri tillgång på klövar året runt..

Publicerat
Hur förvarar ni era klövar? och hur ofta använder ni samma klöv?

Har hört att man ska helst använda helt färska, en gång för bästa resultat.

(hade något att göra med att hunden kan lära sig gå efter bakterier som bildas när man låtit det tina och osv. I stället för på själva viltet)

Stämmer det? Det är ju ganska svårt att få tag på färska klövar rätt som det är.. Speciellt när dte inte är säsong. Hur gör ni?

/Sandra

Har mina i frysen.

Använder kanske 3ggr eller nått, fryser om däremellan.

Brukar låta jyckarna få ligga o tugga klöv efteråt.

Vet en del som torkar klövarna tex i pannrum eller liknande.

Huruvida klöv o olika bakterier osv påverkar eller lär hunden gå på typ bakterielukt.

Nä de tror jag inte mycke på..

Förra hunden (Münster) så stoppade jag klöven i fickan o blodade enbart o la klöven i spårslut.

Den hunden vann vid 7 år ålder en tävling som då hette "Årets Eftersökekipage.

Eller nu ljög jag lite.. hon kom på delad förstaplats.

Men fick iallfall för mig att det nog är bättre o släpa klöv eller gå med klövskor o kanske undvika blod i början.

En sak är nog rätt säker.

Alla hundar kommer nyttja de dofter den kan för att komma till spårslut om motivationnen är den rätta.

Man har till o med testat att dra en sterilicerad järnkula genom gräs osv.

Jyckar klarar o följa spåret efter krossat gräs, bara som ett exempel.

Alltså blir våra spår våldsamt mycket dofter de kan nyttja för o ta sig längs spåret.

Klöven, blodet o våra egna spår.

Svettdoft, snus, rök, parfym o så luktar säkerligen de snitzlar vi använder till o markera spåret oxå.

Tänkvärt när många tror att, nä flera timmar gammalt spår kan ju inte lukta nått...

Konsten är att motivera hunden att följa det anvisade spåret.

Utan motiveringen så blir det väldigt svårt.

Publicerat

Jag lägger dom i frysen och använder dom 2-3 ggr, när dom blir sunkiga så slänger jag dom.

Har inte märkt något konstigt med det.

Nu tränar jag sällan nya hundar med klövar utan där kör jag fullt race under jaktsäsongen.

Jag låter alltid mitt klövvilt ligga kvar efter skott, sen hämtar jag hunden/arna och låter dom leta upp det även om det ligger fullt synligt.

Jag använder klövar i slutet av sommaren innan jakten börjar.

/Rune B)

Publicerat
Utan motiveringen så blir det väldigt svårt.

Jag använder oxå klövarna 2-3e gånger bortsett från när jag ska börja träna med en nybörjare. Då försöker jag ha ny klöv varje gång...men till motivering...där skulle jag gärna ta lite tips. Min hane tycker inte det är kul att gå spår som vi lägger. Däremot är det en helt annan motivation från hans sida när det är riktiga eftersök. Tycker han kanske spåren vi lägger är för lätta? Nu är det ju inte jätteviktigt att han ska kunna gå på fejkade spår, men det vore kul att få ihop några ettor på ökl.

Publicerat
Jag använder oxå klövarna 2-3e gånger bortsett från när jag ska börja träna med en nybörjare. Då försöker jag ha ny klöv varje gång...men till motivering...där skulle jag gärna ta lite tips. Min hane tycker inte det är kul att gå spår som vi lägger. Däremot är det en helt annan motivation från hans sida när det är riktiga eftersök. Tycker han kanske spåren vi lägger är för lätta? Nu är det ju inte jätteviktigt att han ska kunna gå på fejkade spår, men det vore kul att få ihop några ettor på ökl.

Mina är likadana, dom lägger av om det är för lätt med klövar och blod.

Testa med att bara dra klöven utan blod eller sätt den på en pinne som du stöter ner var 10:e meter eller liknande, lägg även vinklar så han får jobba lite för att hitta spåret.

Låt spåret ligga 8-15 timmar så får han en liten utmaning.

Det brukar hjälpa.

/Rune

Publicerat

känns som jag testat det mesta...vinklar och återgångsvinklar, spätt blodet, knappt använt blod, låtit spåret ligga i nästan ett dygn...nu har vi haft uppehåll på spåren i hopp om att han ska tycka det är roligare efter ett längre uppehåll. Däremot har han ju varit ute på riktigt eftersök...men dom är ju inte dumma våra djur utan att de kan skilja på när det är allvar och inte...

Publicerat

På hundar som varit med om några skarpa eftersök så är våra konstlade spår ofta ointressanta.

Enklast om man nu vill plocka Ökl ettor torde va o låta bli skarpa eftersök tills dessa 1:or är avklarade.. ;)

Att jag fick min gamle Münster till o ta dygnsgamla konstlade spår till tävlingen handlade enbart om att hon va matglad...

och att jag kunde läsa henne väldigt bra.

Syntes direkt om hon växlade över till riktigt vilt.. B) '

En bit prinskorv var 10 m så kom spårintresset igång igen..

Ökade sen mellanrummen o la allt i spårslutet.

Bytte ofta spårsluit så det alltid va nått nytt intressant som hon hittade.

Fläskkotletter, falukorv, köttbullar osv..

Bära älgklöven hem gillade hon bäst, rådjursklövar va inte alls intressant.

En motivation kan va jyckens boll eller nått annat man lyckats jobba fram som "Skoj" som brukshundsfolk brukar kalla det.

Jag körde en del konstlade spår med helt rådjur som spårslut.

Hade det i frysen mellan gångerna, behöver inte tina helt heller.

Skär av bakbenen så blir de lättare o stuva ner i frysen.

Lämpligen använder man ett trafikdödat rådjur som kasserats som mäniskoföda.

Torkat helt skinn kan funka oxå, använder sånt till bringselträning bl.a.

Smidigt borde va en liten kulting om man nu tänker sig träning på gris.

Bara fantasin sätter gränser.

Publicerat

Skönt att se att det inte bara är jag som har mutat hunden att ta konst spår. Min slutade tvärt efter ett blodigt eftersök

Publicerat

Hej

Hur mycket blodar du i spåret ?

Vi brukar använda ca 1/3 liter blod om vi använder blodkäpp och samma mängd blod och lika mycket vatten till om vi skall spreja/skvätta ut det i spåret. Det skall räcka till ett blodspår på ca 600 meters längd.

Sedan är ju tollaren väldigt intelligent hund och blir det för lätt så skiter den igrejen många gånger ( på träning). MEN koncentrerar sig fullt ut i skarpa lägen.

Vi släpar dessutom med oss klöven i ett snöre efter oss, och vet ej om vi är genomskådade av hunden. Kan inte säga bestämt om det är oss, klöven eller blodet den går på, eller kanske en kombination av alltihop.

Däremot i skarpa lägen frågar vi vart djuret kom ifrån och börjar spåra innan det blivit påkört exempelvis.

Likadant om det skjutits försöker vi koppla in hunden innan skottplatsen för att ge den en större vink om vad den skall söka spår efter. Sedan kommer den till skottplats eller olycksplatsen och har då troligtvis lättare att ta upp det rätta spåret. Kan vara ett tips man kan prova på. Hos oss fungerar det iallafall.

// Jägare utan gränser :lol:

Publicerat
Hej

Hur mycket blodar du i spåret ?

Vi brukar använda ca 1/3 liter blod om vi använder blodkäpp och samma mängd blod och lika mycket vatten till om vi skall spreja/skvätta ut det i spåret. Det skall räcka till ett blodspår på ca 600 meters längd.

Sedan är ju tollaren väldigt intelligent hund och blir det för lätt så skiter den igrejen många gånger ( på träning). MEN koncentrerar sig fullt ut i skarpa lägen.

Vi släpar dessutom med oss klöven i ett snöre efter oss, och vet ej om vi är genomskådade av hunden. Kan inte säga bestämt om det är oss, klöven eller blodet den går på, eller kanske en kombination av alltihop.

Däremot i skarpa lägen frågar vi vart djuret kom ifrån och börjar spåra innan det blivit påkört exempelvis.

Likadant om det skjutits försöker vi koppla in hunden innan skottplatsen för att ge den en större vink om vad den skall söka spår efter. Sedan kommer den till skottplats eller olycksplatsen och har då troligtvis lättare att ta upp det rätta spåret. Kan vara ett tips man kan prova på. Hos oss fungerar det iallafall.

// Jägare utan gränser ;)

Jag har alternerat mängden blod. Men ca 2 dl blod till 800 meter spår och vi anv petflaska...då är det 1 dl blod och 1 dl vatten. Kör jag mer blod och mindre vatten så slarvar han mer. Vi släpar oxå klöven och ser till att ha regelbundna bloduppehåll där hunden bara går på klöven...eller om han nu kanske går på vår doft...hoppas ju att det inte är vår doft. Försöker även se till att ha gummistövlar och helst regnbyxor när vi lägger spår då jag hört att man lämnar minst doft efter sig på så vis. Sen är det ju alltid bra att nyttja hela sin bekantskapskrets till att lägga spår så att det är så många olika som möjligt som lägger.

Vid skottplats, olycksplats tar jag alltid hunden kopplad till platsen sen får han sitta och vänta och titta på när jag och skytt undersöker platsen. Då vi hittar ev blod, päls osv selar jag på och påvisar honom vart han ska söka ifrån. Hittar vi inga tecken på tex påkörningsplats så brukar det fungera att gå med honom längs vägen i koppel så brukar han själv markera platsen...har jag däremot ett humm om att skottplatsen är inom en viss radie så kan jag även sela på och kommendera "sök spår" vilket oftast funkar så länge man kommer ihåg att ha koll på hur vinden ligger på :lol:

Nu har jag haft uppehåll på spåren och hoppas på att det kommer få honom mer motiverad. Det jag har konstaterat är att han verkar bli bättre motiverad på fejkade spår utanför jaktsäsong...så bara junior behagar födas här och det blir lite trevligare väder så ska jag göra ett nytt försök med fejkade spår