Publicerat Februari 24, 200917 yr Hallå alla optik kunniga. skulle behöva lite hjälp med att välja ett sikte min kära 375a. har tittat på meopta meostar 3-12x56 , Nikon 2.5-10x56 å bushnell 4200 2.5-10x50 samtliga belysta. har ju inte världens vassate budget men dessa har jag råd med. bössan kommer att användas till drevjakt å vakjakt. har i dags läget en pecar 4-10x45 å den har jag tagit 5 grisar på vak med. använder en zeiss conquest handkikare för att studera viltet. jag har tittat i trijicon men blev inte vän med riktmedlet.. mvh jörgen..
Publicerat Februari 24, 200917 yr Hallå alla optik kunniga. skulle behöva lite hjälp med att välja ett sikte min kära 375a. har tittat på meopta meostar 3-12x56 , Nikon 2.5-10x56 å bushnell 4200 2.5-10x50 samtliga belysta. har ju inte världens vassate budget men dessa har jag råd med. bössan kommer att användas till drevjakt å vakjakt. har i dags läget en pecar 4-10x45 å den har jag tagit 5 grisar på vak med. använder en zeiss conquest handkikare för att studera viltet. jag har tittat i trijicon men blev inte vän med riktmedlet.. mvh jörgen.. Vilket riktmedel kollade du på i Trijiconen, den finns ju med flera olika nu mera, jag beställde ett sådant med vanlig duplex och röd punkt.. Lasse
Publicerat Februari 24, 200917 yr Vilket riktmedel kollade du på i Trijiconen, den finns ju med flera olika nu mera, jag beställde ett sådant med vanlig duplex och röd punkt..Lasse jag har tittat i bägge triangel å punkt men det e något som gör att mitt öga inte trivs med det.. jörgen..
Publicerat Februari 24, 200917 yr jag har tittat i bägge triangel å punkt men det e något som gör att mitt öga inte trivs med det..jörgen.. Nu blev jag lite orolig.... vad var det du inte gillade? /Lasse
Publicerat Februari 24, 200917 yr Hade nog kikat mer på Nikon och Bushnell. Meoptan är i samma klass inte tvivel om det men ögonavståndet kan va snålt på en 375:a. Ska själv sätta en 1,5-5 på min 375 Ruger men då med antingen ljuddämpare eller rekylbroms. Aldrig kikat genom en Bushnell men jag är väl lite skadad av Nikons optik så jag lägger min röst på den. Oavsett vilken du köper får du mycket optik för pengarna och ska slanta bra mycket mer för bättre optik.
Publicerat Februari 24, 200917 yr Nu blev jag lite orolig.... vad var det du inte gillade?/Lasse jag trivs helt enkelt inte med det vet ej varför men har inga problem med tex ett varipoint. mvh jörgen
Publicerat Februari 24, 200917 yr . Ska själv sätta en 1,5-5 på min 375 Ruger men då med antingen ljuddämpare eller rekylbroms. håller på att rita på ett par rekylbromsar.. svarven e installerad å klar i garaget väntar bara på fräsen. skall se vad jag lyckas med... klev lite offtopic där men mvh jörgen..
Publicerat Februari 24, 200917 yr Tycker nog ett 3-12 eller liknande är på tok för stor förstoring för drevjakt............men det är ju jag. Men ska du främst använda det till vak så funkar det ju perfekt. Nar en Meopta Artemis 3-12x50, är nöjd men belysningen är lite klen på dagen.
Publicerat Februari 24, 200917 yr håller på att rita på ett par rekylbromsar..svarven e installerad å klar i garaget väntar bara på fräsen. skall se vad jag lyckas med... klev lite offtopic där men mvh jörgen.. Kul, det blir en hobbysmed till här på sidan
Publicerat Februari 24, 200917 yr Glömde ju fråga, vad blir det för grejer? Svarven e en gammal storebro från 50-talet komplett med 3-4-backschuck å medbringare saknar dock stödocka. fick en hel pall med grejer å svarven e i bra skick. fräsen har jag inte tittat på än skall vara sajo fräs började min verkstadskarriär som supportsvarvare å manuellfräsare numera e det progammering av cnc svarvar som gäller. allt e i mån av budget. jag skall slänga upp ett par foto när verkstaden e klar.. mvh jörgen...
Publicerat Februari 24, 200917 yr Jag kör med en Zeiss Victory Varipoint på min .375a. Den passar utmärkt vare sig det är grisvak eller älgjakt. Har skjutit det mesta med den och trivs ruskigt bra. Det kan ju vara en idé att kolla på dessa på begagnat marknaden. Kvalitémässigt slår dessa Zeiss sikten Nikon och Bushnell any day. /H
Publicerat Februari 24, 200917 yr Svarven e en gammal storebro från 50-talet komplett med 3-4-backschuck å medbringare saknar dock stödocka.fick en hel pall med grejer å svarven e i bra skick. fräsen har jag inte tittat på än skall vara sajo fräs började min verkstadskarriär som supportsvarvare å manuellfräsare numera e det progammering av cnc svarvar som gäller. allt e i mån av budget. jag skall slänga upp ett par foto när verkstaden e klar.. mvh jörgen... Min svarv är en TOZ från -57, skulle tro fräsen är nåt liknande. Odödliga gamla grejer
Publicerat Februari 24, 200917 yr Hallå alla optik kunniga. skulle behöva lite hjälp med att välja ett sikte min kära 375a. har tittat på meopta meostar 3-12x56 , Nikon 2.5-10x56 å bushnell 4200 2.5-10x50 samtliga belysta. har ju inte världens vassate budget men dessa har jag råd med. bössan kommer att användas till drevjakt å vakjakt. har i dags läget en pecar 4-10x45 å den har jag tagit 5 grisar på vak med. använder en zeiss conquest handkikare för att studera viltet. jag har tittat i trijicon men blev inte vän med riktmedlet.. mvh jörgen.. Har en Leupold 2-7x33 på min 375:a, det har funkat bra. Bra pris och långt ögon avstånd. Köpte den för snart 15 år sedan, nu finns även VxL att köpa, om du vill få bättre ljusinsläpp, utan att höja upp kikaren för högt.
Publicerat Februari 24, 200917 yr Min svarv är en TOZ från -57, skulle tro fräsen är nåt liknande. Odödliga gamla grejer saknar att jobba med gamla maskiner det var ju ett rent hantverks yrke
Publicerat Februari 24, 200917 yr Har en Leupold 2-7x33 på min 375:a, det har funkat bra. Bra pris och långt ögon avstånd. Köpte den för snart 15 år sedan, nu finns även VxL att köpa, om du vill få bättre ljusinsläpp, utan att höja upp kikaren för högt. vill ha lite ljus insläpp.. det blir ju några pass i månskenet...
Publicerat Februari 24, 200917 yr Jag kör med en Zeiss Victory Varipoint på min .375a. Den passar utmärkt vare sig det är grisvak eller älgjakt. Har skjutit det mesta med den och trivs ruskigt bra.Det kan ju vara en idé att kolla på dessa på begagnat marknaden. Kvalitémässigt slår dessa Zeiss sikten Nikon och Bushnell any day. /H visst slår zeiss,swarre,helia. nikon,bushnell, men finner det inte försvarbart att betala några tusen extra för en ny zeiss. hur många minuter pratar vi om 2-5 min eller 5-8 min. har jag klarat av å vaka med min pecar i dåligt månljus så klarar jag det med en nikon eller bushnell.. Jörgen....
Publicerat Februari 24, 200917 yr Hallå alla optik kunniga. skulle behöva lite hjälp med att välja ett sikte min kära 375a. har tittat på meopta meostar 3-12x56 , Nikon 2.5-10x56 å bushnell 4200 2.5-10x50 samtliga belysta. har ju inte världens vassate budget men dessa har jag råd med. bössan kommer att användas till drevjakt å vakjakt. har i dags läget en pecar 4-10x45 å den har jag tagit 5 grisar på vak med. använder en zeiss conquest handkikare för att studera iltet. jag har tittat i trijicon men blev inte vän med riktmedlet mvh jörgen.. .. Måste säga att jag upplevde samma sak första gången jag kikade i tri.. ( då fanns bara triangeln) men efter att ha gjort några grundliga efterforskningar och jag fick klart för mig att trijicon kikaren hamnade som trea i optiktest efter två zeiss kikare men före både swarre och de andra tyska märkena så insåg jag utifrån bäst optik med belysning för pengarna så var trijicon min kikare och efter en dag på skjutbanan så hade alla dubier om triangeln försvunnit och efter att ha svingat ikapp första doven i full fart och sett att triangeln faktiskt funkar som en aimpoint, så var jag jävligt nöjd och nu ett par år senare med åtskilliga vaknätter ihop med den kikaren och ett 40-50tal grisar nedlagda så kan jag inte tänka mig någon annan Suverän belysning och framför allt du slipper batterier. viktigt för mig som använder den i drevjakt i bland är låg förstoring 2,5x10x56 MVH Jens OBS Jag hade sagt samma sak även om jag inte varit sponsrad av trijicon
Publicerat Februari 24, 200917 yr mvh jörgen.. Måste säga att jag upplevde samma sak första gången jag kikade i tri.. ( då fanns bara triangeln) men efter att ha gjort några grundliga efterforskningar och jag fick klart för mig att trijicon kikaren hamnade som trea i optiktest efter två zeiss kikare men före både swarre och de andra tyska märkena så insåg jag utifrån bäst optik med belysning för pengarna så var trijicon min kikare och efter en dag på skjutbanan så hade alla dubier om triangeln försvunnit och efter att ha svingat ikapp första doven i full fart och sett att triangeln faktiskt funkar som en aimpoint, så var jag jävligt nöjd och nu ett par år senare med åtskilliga vaknätter ihop med den kikaren och ett 40-50tal grisar nedlagda så kan jag inte tänka mig någon annan Suverän belysning och framför allt du slipper batterier. viktigt för mig som använder den i drevjakt i bland är låg förstoring 2,5x10x56 MVH Jens OBS Jag hade sagt samma sak även om jag inte varit sponsrad av trijicon Man får väl titta en gång till.. skall se om jag kan låna hem ett å studera riktigt...
Publicerat Februari 28, 200917 yr jag får tacka för hjälpen... lånade hem lite olika sikten nu e det ett trijicon 2.5-10x56 accupoint på väg hem.
Publicerat Mars 13, 200917 yr visst slår zeiss,swarre,helia. nikon,bushnell, men finner det inte försvarbart att betala några tusen extra för en ny zeiss. hur många minuter pratar vi om 2-5 min eller 5-8 min. har jag klarat av å vaka med min pecar i dåligt månljus så klarar jag det med en nikon eller bushnell.. Jörgen.... ja ja ibland får man skämmas för korkade uttalanden . la till dom där extra tusenlapparna å köpte en varipoint 2.5-10x50 med riktm 00 efter en sittning med mitt trijicon å en kamrats zeiss. men e inte sämre människa att erkänna att jag hade fel. Nä nu e det dags att börja göra sig i ordning skall ut med grabb gänget å bowla ikväll. har blivit hetsad av min fru hon sa jag lämnar dörren olåst så slipper du ha så stora problem å låsa upp när du kommer hem