Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Per-H

Älgförvaltning

Recommended Posts

Per-H

Hej!

Jag undrar om förbundet har något beräkningsprogram för utvecklingen i en älgstam med alla parametrar som påverkar den ?

Jag vill kunna fylla i älgobs, avskjutning, avskjutningens fördelning, övrig dödlighet, in/utvandring och antal djur i vinterstam samt kanske någon till parameter jag glömt.

Henrik

Daniel Ligne

Det här är en känslig fråga...

Vi har ett par olika program för "internt" bruk som vi använder t ex då vi tillfrågas av Länsstyrelsen om rimliga skötselplaner eller vid rådgivning. Problemet med alla dessa program, det finns mig veterligen minst 20 olika varianter, är att man måste vara rätt medveten om vad man gör och vad resultatet egentligen visar. Utan att vara överlägsen eller nedlåtande så skulle jag vilja hävda att en vanlig jägare, jaktledare eller ordförande för ett ÄSO inte kan hantera dylika program. Du måste ha en ganska god erfarenhet av området i fråga och t ex älgobsens beskaffenhet samt även gedigna kunskaper i biologi och statistik för att kunna få något vettigt ur dem. Inte ens med de mest avancerade systemen och de bästa förvaltarna kan vi få fram prognoser som håller någon nämnvärd kvalitet. Omvärlden varierar för mycket och det finns en lång rad faktorer vi inte har grepp om. Åldersberoende reproduktion, sjukdomar, de in- och utvandrande djurens ålder och kön, rovdjur mm.

Vi håller dock just nu på att titta på hur ett enkelt prognosverktyg skulle kunna se ut. I "Handlingsplan Älg" ingår ett dylikt verktyg som en viktig del så det finns planer, därmed inte sagt att det blir var mans egendom.

Jag skulle nog råda dig att ta kontakt med ditt lokala Jägareförbundskontor och be att få lite räknehjälp där.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...