Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad händer om..du har "fel" Parallax?

Featured Replies

Publicerat

Om man har ett kikarsikte med "ratt" framtill (Parallax), om du t ex har skjutit in bössan på 100 m men har "ratten" inställt på något annat avstånd?

Blir det tokbom skott?

Skulle vilja vet hur mycket det gör.

MVH Beretta

Publicerat
  • Författare

Hello?  :-

Publicerat
  • Författare

Är det verkligen ingen som vet detta och kan förklara vad som händer?

Publicerat

Jag tror inte att det har nån betydelse. du ställer ju bara in skärpan på de olika avstånden du skjuter på...på mitt förra sikte hade jag paralaxjustering  och det var då ingen skillnad hur man än vred på ratten.

Mvh Fredde

Publicerat

OM du siktar in kikaren på ett mål på låt säga ca 90m och sedan rör du runt skallen samtidigt som du tittar i kikaren, så ska ej hårkorset flytta sig från målet, OM det gör det, så innebär det att kikaren ej är rätt "paralax-justerad" för det avståndet. normala kikare brukar vara paralax-justerade från 90- ca 150m och då kan man skjuta upp till 200 meter utan att det påverkar allt för mycket, jaktligt sett.

Det är därför sikten till salongare brukar vara paralax-justerade på ca 30-50meter....//markus

Publicerat
  • Författare

OK tack för svar.

• 2 weeks later...
Publicerat

Beretta. Vanliga jaktkikare, tex Leupold 3-9x40, är parallaxfria på 90m. Felet på normala jaktavstånd är ganska försumbara för normaljägaren. Jag tror det rör sig om ca 1-2cm på 200m. Håkan vet dock säkert exakt.

Publicerat
Om man har ett kikarsikte med "ratt" framtill (Parallax), om du t ex har skjutit in bössan på 100 m men har "ratten" inställt på något annat avstånd?

Du får en suddig bild om avståndet avviker markant, vilket medför att du automatiskt kommer korrigera den samt parallaxet. Tio meter hit eller dit märks inte och inställningem i meter brukar också variera såpass mycket beroende på omgivningstemperaturen.

Publicerat

Jag har aldrig mätt ut felet.

Det sägs att felet aldrig blir större än halva objektivdiametern men jag är tveksam, jag tror det kan bli större.

En sak är dock säker.

Om man håller ögat rakt bakom kikarsiktet så kommer skottet att ta exakt, det är först när man lägger ögat fel bakom kikarsiktet som skotten kan ta illa.

MVH Håkan

Publicerat

Hejsan.

Ett litet försök till förklaring.

Rent optiskt stämmer det bra eller rätt bra med Håkans svar med den halva objektivdiametern som fel.

Rent teoretiskt kan man kanske tänka sig ett större optiskt fel också, Att man kikar så snett in och har så dålig kikare att den tar in info i även "felaktig" riktning, ja då kan felet bli något större. Men det kräver i princip att man kan sikta trots att man bara skymatr en skugga av målet och korset i kikaren, knappast realistiskt.

Så vid full bild är det maximala optiska felet från riktpunkten, ca halva objektivdiametern.

Men det är ju bara det optiska felet!

När det gäller rent skyttetekniskt kan det nog kanske bli större fel på träffbilden.

Har inte något bevis men tycker det låter rimligt att det skiljer mellan hur flacksjkutande kaliber du har.

Det blir ju ett "inriktningsfel" av pipan pga det optiska felet, vilket borde göra att tex en kaliber med krökt kulbana påverkas mer.

Dvs om man riktar upp en 50m parallaxställd bössa inskjuten mitt i på 50 i kal 22 lr maximalt riktfel uppåt och neråt på 100m, kommer "hjälpen" av uppåtriktad(felriktad) bössa ge ett rätt okej träffläge medan en nedåtriktad pipa skulle ge en låg träff och därigenom rejäl spridning i höjdled!

Med en 222:a borde felet med samma riktningsfel kunna vara rätt nära det optiska felet.

Jag vet inte men det känns logiskt att även sådana faktorer skulle påverka.

Vad tror ni?