Publicerat Februari 25, 200917 yr Jahapp, upplys mig ! 6,5 Creedmoor..bra eller obra för långskytte och ev jakt ? Hur är den jämnfört med en vanlig 6,5x55 ? Är det en vildkisse som blivit rumsren, Hornady har ju två fabriksladdade till den, och tydligen har de varit med i framtagandet av den. Pipliv ? Är hylsan en helt ny konstruktion, eller är den baserad på någon befintlig ? Blir det ett dyrt skytte om man väljer denna tro ? Kulor finns det ju gott om till 6,5, men hylsor och laddverktyg har jag inte hittat än.. https://www.hornady.com/shop/?ps_session=f4...a0ddb8e27512dfd Ruger M77 Mark II TGT.. Vad tror ni om den ? http://www.ruger-firearms.com/Firearms/FAP...73&return=Y
Publicerat Februari 25, 200917 yr Med risk för att låta partisk men det är nog enklare att välja en 260 Rem. Hylsor är då inget problem tex.
Publicerat Februari 25, 200917 yr Författare Med risk för att låta partisk men det är nog enklare att välja en 260 Rem. Hylsor är då inget problem tex. Jodå, den finns med i tankevärlden den också, men jag är nyfiken på Creedmooren också.
Publicerat Februari 25, 200917 yr Författare Jag och leta... Såg ju nu att Midway har både laddverktyg och hylsor till den...779 kr för 50 hylsor..ujuj..
Publicerat Februari 25, 200917 yr Redding har verktyg till alla spännande nya patroner utom denna, du har bara Hornady verktyg att förlita dig på, iofs är inte det så illa i sig men ändå. https://www.hornady.com/shop/?ps_session=b6...39159769b9c0c3f Vad är din lockelse av en slik patron, det finns inga kvalitetshylsor att tillgå och den verkar mest bara vara en trevlig 260 Rem AI, som iofs kanske är en tillräcklig grund att stå på. jag skulle till att säga något om Rugern som tänkt gevär men efter att ha tittat på hemsidan såg jag att den var riktigt trevlig, iofs skulle den ha en compositkolv istället men vad gör väl det. Jag säger, kör hårt man lever bara en gång. /Christian
Publicerat Februari 25, 200917 yr Författare Nä, creedmooren är inget spikat val, jag var mest bara nyfiken på den. Och visst, den verkar mysig som sådan, men bristen på hylsor än så länge talar skarpt emot den, att bara ha Hornadys hylsor, och till det priset..njaa..jag ska ju inte tävla med den på elitnivå precis, utan mest köra långskytte för skojs skull. Men rugern tycker jag ser trevlig ut, och att det är laminat i stället för comp. gör mig inget. Anledningen till att jag halkade in på Creedmoorpatronen var att det var den enda 6,5 patron rugern fanns i, annars är det ju bara 243, 308, 22-250, 223, 25-06 och 224 den finns i tydligen.
Publicerat Februari 25, 200917 yr En 243 Win AI lär ju annars vara sådan att den sopar iväg 6 mm kulor med bra fart, nyttigt på långa håll. när pipan är slut efter 1500 skott är det ditt fria val att ta en 6,5x47 istället som har allt man vill ha och komma åt. Du behöver bara köpa 200 st Lapua hylor i 243 så är saken klar. Nåja stigningen i pipan är ju av betydelse med... /C
Publicerat Februari 25, 200917 yr Författare En 243 Win AI lär ju annars vara sådan att den sopar iväg 6 mm kulor med bra fart,nyttigt på långa håll. när pipan är slut efter 1500 skott är det ditt fria val att ta en 6,5x47 istället som har allt man vill ha och komma åt. Du behöver bara köpa 200 st Lapua hylor i 243 så är saken klar. Nåja stigningen i pipan är ju av betydelse med... /C Njaa..låter som en dyr lösning.. Jänkarna är märkliga, dom pratar sig varm om 6,5x55, hur bra den är på alla sätt och vis, men kan dom göra bössor i den kalibern då ?..näee knappt. Finns ju några Winnie 70 modeller som jag inte känner för, och Ruger har något helstockat missfoster. Remington verkar inte göra dom alls numera...
Publicerat Februari 25, 200917 yr Anledningen till att jag halkade in på Creedmoorpatronen var att det var den enda 6,5 patron rugern fanns i, annars är det ju bara 243, 308, 22-250, 223, 25-06 och 224 den finns i tydligen. Hur kan man anse sig vara jenkki-lärjunge och samtidigt leta bössor i kaliber 6,5 mm? Den kalibern har aldrig slagit igenom på allvar i USA Av övriga patroner du listar skulle jag säga att 25-06 är den vassaste till riktiga långhåll, men kan du "nöja dig" med upp till 600 meter så borde både 223 och 308 vara kandidater så länge du väljer kulor med omsorg. I 223:ans fall blir det då dessutom ett krav att stigningen är minst 1-9" för att stabilisera kulor upp till 75 grains. För minimal vindavdrift torde dessa funka (bl.a. konstaterat på forumet sista dagarna): 223: A-Max 75 308: Scenar 155 Jag kommer själv testa A-Maxen i kommande LTR:en då den, som Henrik upplyste mig om, har den bästa bc:n av alla kulor upp till 75 grains.
Publicerat Februari 25, 200917 yr Författare Hur kan man anse sig vara jenkki-lärjunge och samtidigt leta bössor i kaliber 6,5 mm? Den kalibern har aldrig slagit igenom på allvar i USA Av övriga patroner du listar skulle jag säga att 25-06 är den vassaste till riktiga långhåll, men kan du "nöja dig" med upp till 600 meter så borde både 223 och 308 vara kandidater så länge du väljer kulor med omsorg. I 223:ans fall blir det då dessutom ett krav att stigningen är minst 1-9" för att stabilisera kulor upp till 75 grains. För minimal vindavdrift torde dessa funka (bl.a. konstaterat på forumet sista dagarna): 223: A-Max 75 308: Scenar 155 Jag kommer själv testa A-Maxen i kommande LTR:en då den, som Henrik upplyste mig om, har den bästa bc:n av alla kulor upp till 75 grains. Det har väl att göra med att 6,5 verkar ha upptäckts på andra sidan pölen också, så jag tänkte att en kombination av dessa två skulle vara bra för mig. Men jag tror du har rätt, jag bara krånglar till det för mig själv med det här tänket, och känner i mina mörka stunder att jag stannar kvar på 308 nivån i stället, jag har ju alla verktyg och en uppsjö kvalittahylsor redan till den kalibern. Dessutom så ökar ju urvalet på bössor en aning...
Publicerat Februari 25, 200917 yr Dessutom så ökar ju urvalet på bössor en aning... Du får väl fundera på vad som har högst prio: amerikansk bössa eller långhållsprestandan. Det är ju som du konstaterat så att USA-tillverkade 6,5x55:or inte växer på träd precis. Jag har haft en Rem 700 Classic i 6,5x55 (som sköt rätt kasst) och en Win 70 Featherweight i samma kaliber, men ingen av dem var väl sådär extremt lämpad för långhåll. Den där Rugern ser ju ut att ha rätt attribut för att ligga och mala med benstöd, men sen får man fundera på hur det är med de nästan ökända tryckena etc.
Publicerat Februari 25, 200917 yr Författare Du får väl fundera på vad som har högst prio: amerikansk bössa eller långhållsprestandan. Det är ju som du konstaterat så att USA-tillverkade 6,5x55:or inte växer på träd precis. Jag har haft en Rem 700 Classic i 6,5x55 (som sköt rätt kasst) och en Win 70 Featherweight i samma kaliber, men ingen av dem var väl sådär extremt lämpad för långhåll.Den där Rugern ser ju ut att ha rätt attribut för att ligga och mala med benstöd, men sen får man fundera på hur det är med de nästan ökända tryckena etc. mmm..är ju så ja, men det går väl att få åtgärdat iofs.. Men frågan är om jag inte lutar mer åt en remmy i så fall...en 700 VLS kanske ?