Jump to content

Ratgun

Humlegaard

Recommended Posts

Humlegaard

Är det möjligt att bygga en ratgun?

Med ratgun menar jag undefär samma som man menar med ratrod, dvs. en bil man byggt för i stort sett 0 kronor begagnade delar skräp och i vis mån egen tillverkade delar.

Det gör absolut inget om det ser ut som skit och begagnat avfall men det ska gå att skjuta så långt som möjligt med grejjorna...

Frågan är om detta forums intressenter och ivriga byggare kan tänkasig att nedlåta sig till denna nivå och diskutera detta med mig.

Min idé är att använda mig av en bössa värt 50 spänn (mauser m96) med slut pipa och snofsa till den så att jag kan få ut hyggliga avstånd med den och fortfarande hålla ihop träffbilden.

600 meter har jag inte någon illution om men låt oss för resonemanget säga att 95p på 300m är målet!

Någon som är intresserad av att dryfta detta?

Humlegaard
Vad ska du ha den till?

Jag vill ha ett projekt att sätta tänderna i trots att jag saknar jag ekonomiska medel att göra något i stil med de andra projekten jag läst om här. Så då tänkte jag att jag kan göra tvärt om. Se hur bra presition man kan få för några hundralappar.

MarkusR

Kan nog blir svårt att börja i den änden tror jag, gamla skräpbössor skicka oftast till destruktion tror jag då det inte finns någon marknad för dem, men om du kan fånga upp typ en gammal armemauser eller liknande kan du nog få den riktigt billigt. Det är ju viktigt att man också vet vad man gör, det får ju inte bli farligt att använda den.

Humlegaard
Kan nog blir svårt att börja i den änden tror jag, gamla skräpbössor skicka oftast till destruktion tror jag då det inte finns någon marknad för dem, men om du kan fånga upp typ en gammal armemauser eller liknande kan du nog få den riktigt billigt. Det är ju viktigt att man också vet vad man gör, det får ju inte bli farligt att använda den.

Helt riktigt, säkerheten först!!

Faktum är att jag redan sniffat rätt på en gammal hemvärnsbössa som kostat mig 50:- (bensinkostnad) med utdömd pipa. Så frågan är om det är något att jobba på eller om jag ska åka och skrota den, glömma idén och deppa för att pengarna inte räcker till...

Det sitter dessutom en halvkass diopter på bössan redan.

Christian N

Du kan få en bra CG 80 eller 69 för 1000 kr,

där har du all precision som man behöver på 300 meter, därefter är det bara att snickra allt du orkar på stock, tryck, fästen med mera...

en 96:a med utbrunnen pipa är inte värd arbetet/kostnaden att skaffa en ny pipa och få den monterad.

Det är väl Dr Ninja i grannkanalen som har en grön pang som slår tätt dvs en form av en sådan ratgun som du talar om.

/C

Humlegaard
en 96:a med utbrunnen pipa är inte värd arbetet/kostnaden att skaffa en ny pipa och få den monterad.

/C

Bara att ge upp och inse fakta att det är en femtilapp bortkastad, det lär gå ytterligare en hundring att få den skrotad...

<_<

Bara att ge upp och inse fakta att det är en femtilapp bortkastad, det lär gå ytterligare en hundring att få den skrotad...

<_<

Ge inte upp så lätt, allt går att bygga om. Det enda som behövs är serienummer, kaliber&hylslängd samt vapentyp.

Det du behöver är en ca 50 år nyare pipa ett benstöd samt en billig kikare utan alla morderniteter. Stock får du karva själv, mekanismen och magasinet får du leva med...

;)

Jag skrotade en m96 ifjol, lämnade in den till polisen helt gratis.

Fast jag lämnade bara in det jag var tvungen till, behöll stocken, slagstift m fjäder, avtrycke,

diopter mm.

Dioptern ger en bra slant, framför allt om man säljer den till utlandet.

novacula
Helt riktigt, säkerheten först!!

Faktum är att jag redan sniffat rätt på en gammal hemvärnsbössa som kostat mig 50:- (bensinkostnad) med utdömd pipa. Så frågan är om det är något att jobba på eller om jag ska åka och skrota den, glömma idén och deppa för att pengarna inte räcker till...

Det sitter dessutom en halvkass diopter på bössan redan.

Förhoppningsvis kostade den 220kr mer i form av licensansökan?