Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Belyst vildsvinsåtel - lagligt o skjuta räv & grävling?

Featured Replies

Publicerat

Som sagt, nu när det är tillåtet med belysta vildsvinsåtlar, får man lov att skjuta räv & grävling där också om man har fast belysning som är på vi säger hela natten?

Vill förövrigt säga att denna delen av jaktsidan där vi kan fråga SJF är kanon enligt mig!

Mvh Rasmus

Publicerat

En inte helt enkel fråga och något definitivt svar finns inte. Du får skjuta räv i belysning som satts upp i annat syfte, men det är tveksamt om belysning för vildsvin är just annat syfte. Ola har gjort bedömningen att det med stor sannolikhet inte är tillåtet att skjuta annat vilt än just vildsvin på belyst åtelplats i dagsläget. Vi har i tidigare skrivelser (remissvaret på vildsvinsutredningen bland annat) påpekat det lätt löjliga i att släcka lampan och sedan skjuta räven eller grävlingen. Nu har man i brådskan uppenbarligen tappat bort detta hos Departementet men vi går inom kort troligen in med en ny skrivelse för att klarlägga och öppna upp även för andra arter.

Ola kan säkert fylla på med mer info.

Publicerat
  • Författare

Ok, ska bli intressant o höra vad som bestäms ang. detta!

Tackar för svaret hittills iaf,

Mvh Rasmus

Publicerat

Som sagt - i dagsläget är det bara vildsvin som får jagas med fast belysning som satts upp för att underlätta jakten.

Publicerat
  • Författare

Ok, tackar för svaren trots allt!

Kan man vänta sig en ändring av detta och isåfall hur snart?

• 1 year later...
Publicerat

Bumpar upp den här tråden "på förekommen anledning" som det brukar heta... :D

Har en (minst) grävling som länsar vildsvinsåteln och jag har haft god lust att skjuta den i lampans sken men eftersom det inte är lagligt har jag faktiskt avstått. Är dock duktigt uppretad på den och livet hänger på en skör tråd för honom kan jag lova. Ser fram mot att det blir lite måne snart så att jag kan skjuta honom lagligt i månsken. Tycker dock att det är väldigt märkligt - detta är milt uttryckt en underdrift... ^_^ - att jag inte kan skjuta grävling i skenet av en lampa på en vildsvinsåtel när man får skjuta grävlingen om den är ställd av hund, i fälla eller i gryt. Då är det ju lagligt om jag förstått det rätt. Åteln är ju nästan att betrakta som "fälla". ;) ...eller inte... :o

Det är dock mycket mycket märkligt att jag får skjuta "höftskott" i dåligt månsken, men inte bra skott i sken av en lampa. Hur kan någon försvara man den "etiken"? (Jo, jag vet att jag ska avstå om det är osäkert läge men ändå...ni förstår nog vad min andemening är.) Vilt som är aktiva och lovliga att skjuta även under dygnets mörka timmar borde i rimlighetens namn vara tillåtna att skjuta med säkra skott i belysning. Kanske inte rörlig men fast belysning, inklusive vildsvinsåtel alltså.

Vad gör mitt förbund för att lösa detta dilemma? Jag vet att lagändringar inte kommer snabbt och även om det är 1,5 år sedan senast i tråden är detta att anse som en blinkning i tid då det gäller lagändringar antar jag... Skulle dock vara intressant med uppdatering och vad förbundet gör för att lösa detta och vad er ståndpunkt i frågan är.

Publicerat

Vi har föreslagit denna ändring till regeringen men nu är det val...

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.