Publicerat Februari 25, 200917 yr idag skruvade jag bort de två lägsta vågräta pinnarna på mitt G5 sikte. Tänker skjuta in bågen på 22 meter innan Spanien resan. Min båge är ju rätt snabb, har då mest tyckt att de två sista pinnarna varit ivägen då de sitter för nära. Vad tycker ni? gjorde jag rätt? (kan ju sätta tillbaka dom andra annars) Har själv mer o mer kikat på enpinnars sikten alt rödpunkt, då dagens bågar är så jäkla snabba. Tacksam för synpunkter. MVH//Sickboy
Publicerat Februari 25, 200917 yr Jag tycker att du gjorde helt rätt. Om du inte använder pinnarna, så är dom bara en felkälla. Det kan vara lätt att ta fel pinne i en stressig jaktsituation. Ang rödpunkt, så vat jag flera stycken som kör med det. Störasta fördelen som dom tycker, är att man behöver inget peep sight då. Är lite sugen själv på att hänga på en rödpunkt så småningom.
Publicerat Februari 25, 200917 yr är det "vanliga" rödpunkts sikten som man har till krutvapen som går att sätta på bågarna?
Publicerat Februari 25, 200917 yr Helt rätt gjort! men det kan vara en idé att ha ett sikte med möjligheten till att snabbt justera för längre håll. Tycker du att pinnarna är för nära varandra så är det bara att skjuta in dom på längre håll! tex 20, 50, 90M Rödpunkt kan vara värt att testa, fungerar för vissa. för mig fungerade det inte alls! //Niklas
Publicerat Februari 25, 200917 yr är det "vanliga" rödpunkts sikten som man har till krutvapen som går att sätta på bågarna? Det finns speciella rödpunktssikten för bågarna. Det är en del jobb innan man får fast ett sikte gjort för bössa, måste vara andra fästen. Men det går också om man bara vill.. Men enklare att köpa ett som passar direkt! Annars så kan jag bara hålla med övriga talare om att borttagandet av de "onödiga" siktpinnarna var bra! Kan ställa till problem om man har allt för många pinnar att välja på.. Man måste ju hur som helst veta avståndet till djuret, sen om man håller några cm över eller under men singel pinnen spelar ju ingen roll. På jaktliga håll och dagens snabba bågar skiljer det inte så mycket! Oftast kan man ju justera ett rödpunktssikte steglöst i höjd, typ gamla SightMaster och TruGlo eller liknande..
Publicerat Februari 25, 200917 yr är det "vanliga" rödpunkts sikten som man har till krutvapen som går att sätta på bågarna? Jag använder detta Bushnell, som jag hade på bössan förut
Publicerat Februari 25, 200917 yr Jag använder detta Bushnell, som jag hade på bössan förut coolt. Då kanske jag har ett sikte som kan passa en båge. tror det är 48 mm lins och kort. hade det på bössan ett kort tag men när man kommer så "nära" detta stora sikte så blir punkten diffus när den kommer lite ifrån centrum. tänkte först att jag skulle sälja på den till en polare som skjuter pistol+revolver, eftersom det funkar bra när man kommer lite ifrån siktet. Men nu kanske man skall köpa sig en båge istället
Publicerat Februari 25, 200917 yr Sweet, har ju ett Aimpoint som ligger till ingen nytta. Minsta modellen va den då hette. Kan man köpa färdiga fästen eller måste man tillverka? I så fall vart kan man köpa det?
Publicerat Februari 25, 200917 yr coolt. Då kanske jag har ett sikte som kan passa en båge. tror det är 48 mm lins och kort. hade det på bössan ett kort tag men när man kommer så "nära" detta stora sikte så blir punkten diffus när den kommer lite ifrån centrum. tänkte först att jag skulle sälja på den till en polare som skjuter pistol+revolver, eftersom det funkar bra när man kommer lite ifrån siktet. Men nu kanske man skall köpa sig en båge istället Förutom siktet behöver du ett fäste av typ detta http://www.hhasports.com/sights/opt_lite_plus.htm Fästet måste gå att justera på X-Y axeln, samt att detta har en snabb justering för höj o sänk dvs olika meter avstånd. Det måste också klara weaver fäste då de flesta gevärssiken är gjorda för det.
Publicerat Februari 25, 200917 yr Helt rätt broder!.. ta bort fler! de räcker med en på din båge!.. å skjut in den på 23-25m jag har så på min nu mera!.. inskjuten på 23m i pinne!.. din båge e juh lite snabbare än min!.. så inte lär du behöva fler pinnar en mej!.. ur jakt synpungt så tycker jag att bara ha en puinne räcker gott!.. när du har en sån snabb båge så blir sikt pinnarnas avtånd så litet så man blir störd av dom!.. ja hadde 10m mellan mina!.. å då satt dom så gott som i hop!.. MVh Mamre!..
Publicerat Februari 25, 200917 yr Finns några olika att välja på over there. http://www.cabelas.com/cabelas/en/template...rentId=cat21424
Publicerat Februari 26, 200917 yr Det är bara du själv som kan avgöra om du gjort rätt eller inte, trivs du med den lösningen så är det väl bara att köra på. trenden är ju idag att enbart använda 1-pinnes sikte som antagligen kommer av att största delen av jakten bedrivs från tree stands och blinds (<25 meter) Men... själv skulle jag absolut inte tagit bort några pinnar från G5 siktet (använder själv ett G5, 3 pinn +1 "floating"), då jag har ett märkligt behov av att, -där jag siktar skall jag träffa. Upplever inte att det är något problem med sikten. Skulle jag använda ett 1-pinns sikte så är nog den smartaste lösningen Trophy Ridge (vertikala pinne), bra sikt och inget justerande på fri hand/eller justerande av XY axlar, utan "dottar" som bekräftar avstånden. När jag sitter på pass så delar jag upp avstånden i färgzoner (som mina siktespinnes färger), grön-->20m, gul 20-30m, röd 30-40m. Bågen är inskjuten på 15, 25, 35 med de fasta pinnarna och med min "floating pin" upp till 75 meter för träning. Kommer det in ett skjutbart vilt i tex min "gula zon" så använder jag den gula siktes pinnen och håller mitt i, kan gå några cm högt eller lågt beroende avstånd men fungerar skitbra, och jag slipper vela som JS i charkdisken /S
Publicerat Februari 26, 200917 yr Förutom siktet behöver du ett fäste av typ detta http://www.hhasports.com/sights/opt_lite_plus.htmFästet måste gå att justera på X-Y axeln, samt att detta har en snabb justering för höj o sänk dvs olika meter avstånd. Det måste också klara weaver fäste då de flesta gevärssiken är gjorda för det. Går det att köpa bara fästet?
Publicerat Februari 26, 200917 yr Går det att köpa bara fästet? Jag tror det, sicka dem ett mail bara, jag köpte min på Scand bowhunting då han hade en som låg o skräpade. Jag är jätte nöjd med fästet, dock är skjälva siktet något för tungt för konstruktionen har jag noterat, inte så att det är ett bekymer men det blir lite gnissel vid juster skruvarnas plastbussningar ( för snabb justeringen) försvinner garanterat då jag byter sikte. Till S och mig själv vill jag medela att regeringen och polisen har på min begäran börjat att se över lagen om belysning/sikten vid jakt, för att klargöra om LASER är eller inte är lagligt. Till skillnad från svensk lag näms inte laser i våran lag, bara " artificiellt ljus, som belyser målet " vilket kan/skulle bli en tolkningsfråga.
Publicerat Februari 26, 200917 yr Jahaa Roger... När du nu väckt björnen förväntar jag mig ett beslut i min riktning Har fälttestat min laser och den fungerar perfekt, rekommenderas /S
Publicerat Februari 26, 200917 yr Bra låter som jag har gjort rätt angående modifieringen? Kan ju alltid skruva dit dom andra pinnarna senare. Känns ju som lyx, med tre pinnar åtminstone när det gäller jakt. Använder ju iaf första pinnen från 5-30 meter. Längre håll blir ju knappast aktuella för mig iaf. Tusen tack för synpunkterna, det uppskattas som alltid //Skjutpöjken
Publicerat Februari 26, 200917 yr Jahaa Roger...När du nu väckt björnen förväntar jag mig ett beslut i min riktning Har fälttestat min laser och den fungerar perfekt, rekommenderas /S Jo jag var noga med att understryka att svenskar inte ska få använda laser !
Publicerat Februari 26, 200917 yr Kenna jag tror du gjorde helt rätt. Har samma "problem" jag med med två överflödiga pinnar. Men jag skruvar snart på rödpunkten så jag orkar inte åtgärda det före det. Finns risk för att neontråden går av när man tar bort pinnarna i mitt sikte och jag har ingen lust att förstöra det i onödan. Bytte ut översta pinnen till en grövre neontråd häromdagen och var ut och sköt in för 10 minuter sen.. från 9 meter ut till 35 meter går det mitt i med översta pinnen.. Så till den dagen man börjar med långhållsskytte så är dom andra väldigt överflöd. (OT: Ett litet tips till den bågjagande allmänheten, skippa peepsights helt o hållet. Du får massor med extra skjutljus att jaga i på kvällarna, och skyttet är precis lika lätt som MED pip bara man tränar en kvart.) Det var faktiskt Roger som indirekt fick mig att skippa det. Testade hans båge med rödpunkt utan peep, sköt 3 pilar inom en 5krona på första försöket, och tänkte att det borde ju funka exakt likadant med ett vanligt sikte(?) .. Tror aldrig jag kommer montera ett pipsikte igen. mvh
Publicerat Februari 26, 200917 yr Jag var i valet och kvalet av att byte sikte för ett tag sedan eftersom mitt gamla Extreem 3 pin sight hade gjort sitt, (frugan var inte av samma åsikt) men efter rådfrågning på detta forum så föll valet på ett Cobra sikte med justerbar 1 pinne och jag är kanon nöjd, jag har det inställt på 25 yard och jag kan hålla mitt i upp till 30 yard utan några som helst bekymmer, så jag rekommenderar dig att investera i ett justerbart 1 pinnes sikt, rödpunkt har jag ingen erfarenhet av mer än den som satt på AK5 Johan
Publicerat Februari 26, 200917 yr Jag var i valet och kvalet av att byte sikte för ett tag sedan eftersom mitt gamla Extreem 3 pin sight hade gjort sitt, (frugan var inte av samma åsikt) men efter rådfrågning på detta forum så föll valet på ett Cobra sikte med justerbar 1 pinne och jag är kanon nöjd, jag har det inställt på 25 yard och jag kan hålla mitt i upp till 30 yard utan några som helst bekymmer, så jag rekommenderar dig att investera i ett justerbart 1 pinnes sikt, rödpunkt har jag ingen erfarenhet av mer än den som satt på AK5 Johan Tackar för tipset Johan. Nu har det ju liksom varit meningen att skaffa två bågar, en lite kortare o smidigare än 82'an. Tänkte även köra med en längre stabben på nuvarande båge. Men dom däringa pendulum sights ni har "over there" ser ju även dom intresanta ut om man vill ha en renodlad treestand båge. Men men, en black widow i takedown ligger först på listan när det gäller bågköp.
Publicerat Februari 26, 200917 yr idag skruvade jag bort de två lägsta vågräta pinnarna på mitt G5 sikte.Tänker skjuta in bågen på 22 meter innan Spanien resan. Min båge är ju rätt snabb, har då mest tyckt att de två sista pinnarna varit ivägen då de sitter för nära. Vad tycker ni? gjorde jag rätt? (kan ju sätta tillbaka dom andra annars) Har själv mer o mer kikat på enpinnars sikten alt rödpunkt, då dagens bågar är så jäkla snabba. Tacksam för synpunkter. MVH//Sickboy Jag har ett justerbart sikte men det står mest på 30 m, klarar inte av flera pinnar när en pinne kommer in i tänkta träffen går skottet även om det skulle vara 20 m pinnen på 60 m avstånd. Matte