Publicerat Februari 25, 200917 yr Jo..trillar ner en ny licens idagarna. En ny Beretta 686a vart det. Hur ska jag behandla stocken på den? Tru oil lär ju sitta från fabriken, men kan jag lika gärna köra linolja/balsamterpentin 50/50%? Om jag ska fortsätta med truoil, hur? Ska det i lite i nätskärningen med? Hur få det lite och jämt där? Vax sedan? Frågorna är många.. Tack på förhand!!
Publicerat Februari 25, 200917 yr Författare Okej..postade i fel forum. Kan mod vara snäll och flytta till Övriga vapendiskutioner? Tack..och sorry..
Publicerat Februari 25, 200917 yr Fixat! Nu är jag inte alls speciellt händig på dessa grejer men jag har en tru-oil bössa hemma. Efter att ha tagit ned kolvkammen något så var det ju bara att ge sig på kolven med olja.. olja och sandpapper, torka stålull, mer olja och sand papper, torka stålull.. Herrejävlar vilket jobb! Visst, blir hyfsat fint, men shit vilket slit.. Jag vet inte men testa med tru-oilen.. det ger ett fint djup i kolven tycker jag.. där det vart bra.. Mvh!
Publicerat Februari 26, 200917 yr Författare Tack! Ska trät vara torrt vid mellanslipningen med stålull? Nätskärningen då? Ska man försöka få ner lite där med och hur? Fan..trä är inte min starka sida..
Publicerat Februari 26, 200917 yr Är det en split ny bössa du köpt ligger det troligen ett litet skikt vax ovanpå oljebehandlingen. Ta bort det med flytande slipmedel eller oooo-stålull. försiktigt. Är porerna fyllda kan du fortsätta behandlingen med kokt (EJ rå) linolja. Denna stryks tunnt och arbetas in i trät medels handflatan. Arbeta med bestämda rörelser för att tillföra värme som gör att oljan suger in bättre och härdar snabbare. Låt torka mellan strykningarna. Upprepa 15-30 ggr beroende på träkvalité och önskad yta. Kom ihåg att elda upp ev trasor/papper som fått linolja på sig då de annars kan självantända. Avsluta med ett litet skikt vax. Är det fortfarande små gropar i trät när du tittar på det snett mot en lampa fortsätt med tru-oil. Stryks på tunnt i längdriktning medels en bomullstuss inlindad i en liten bit sidentyg. Låt torka slipa med oooo-stålull. Gör om tills porerna är fyllda för att sedan fortsätta med den kokta linoljan enligt ovan. Angående nätskärningen så skippa med tru-oil i den. Lite kokt linolja kan borstas in försiktigt meddels en begagnad tandborste som fått stråna avklippta så att 1/3-del kvarstår. Ovanstående är ett av många sätt att behandla en kolv. Finns säkert åsikter och andra sätt kring detta.
Publicerat Februari 26, 200917 yr Tack! Suveränt!Fler åsikter någon? Tycker Tru-oil är skit!!! Kolven blir ju som lackad,halkig å jävlig, har det själv på en Beretta men använder den bara på bana och använder handskar. Ska ta tag i det nån gång och ta bort det och olja den "på riktigt". Tvivlar på att vanlig stockolja går ner genon Tru-oil skiktet. Däremot så verkar det vara tåligt mot väta. Behandlade en studsarkolv med Tru-oil och tyckte det var jobbigt att jobba med, den är ju snabbhärdande så den är klibbig och jobbig............. MEN!!!!! Det är ju naturligtvis en smaksak!!!
Publicerat Februari 26, 200917 yr Författare Tycker Tru-oil är skit!!! Kolven blir ju som lackad,halkig å jävlig, har det själv på en Beretta men använder den bara på bana och använder handskar. Ska ta tag i det nån gång och ta bort det och olja den "på riktigt". Tvivlar på att vanlig stockolja går ner genon Tru-oil skiktet. Däremot så verkar det vara tåligt mot väta. Behandlade en studsarkolv med Tru-oil och tyckte det var jobbigt att jobba med, den är ju snabbhärdande så den är klibbig och jobbig.............MEN!!!!! Det är ju naturligtvis en smaksak!!! Jo..smaken är ju olika, kan tycka det är riktigt snyggt om man mattar ner sista lagret och vaxar den sen. Men..hur gör jag sen då? När det börjar bli slitet, hur få bort vaxet? Och måste man slipa bort tru oilen för att sedan börja om?
Publicerat Februari 26, 200917 yr Jo..smaken är ju olika, kan tycka det är riktigt snyggt om man mattar ner sista lagret och vaxar den sen.Men..hur gör jag sen då? När det börjar bli slitet, hur få bort vaxet? Och måste man slipa bort tru oilen för att sedan börja om? Är nog bara att bättra på med mer Tru-oil skulle jag tro.
Publicerat Februari 26, 200917 yr Författare Är nog bara att bättra på med mer Tru-oil skulle jag tro. Tack, som jag tror med då..nå, återstår att se:)
Publicerat Mars 14, 200917 yr Författare Har lagt ett antal lager med kokt linolja och balsamterpentin nu. Ska man avsluta med några gnidningar med bara kokt linolja? Hur gör man med vax? Förslag på det?
Publicerat Mars 15, 200917 yr Har lagt ett antal lager med kokt linolja och balsamterpentin nu. Ska man avsluta med några gnidningar med bara kokt linolja?Hur gör man med vax? Förslag på det? Jag tog lite bivax, sen hade jag i lite carnubawax jag hade över, och smälte och blandade i oljeblandningen, kommer tyvärr inte ihåg vilka proportioner jag blandade..............ska visst funka med klart hårdvax till bilar åxå.
Publicerat Mars 15, 200917 yr Författare Jag tog lite bivax, sen hade jag i lite carnubawax jag hade över, och smälte och blandade i oljeblandningen, kommer tyvärr inte ihåg vilka proportioner jag blandade..............ska visst funka med klart hårdvax till bilar åxå. Googlade lite, tycks som många använder bivax, linolja och balsamterpentin i lika delar. Bivax, vart hittar man det?? Ingen lust att plundra en bikupa direkt
Publicerat Mars 15, 200917 yr Googlade lite, tycks som många använder bivax, linolja och balsamterpentin i lika delar.Bivax, vart hittar man det?? Ingen lust att plundra en bikupa direkt Fick mitt av en släkting som hade bin då, googla på biodlare???? KAnske i en hälsokostaffär???? Ingen aning...........egentligen