Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rådjursjakten med de fyrbenta...

Featured Replies

Publicerat

Hur går hundjakten?

Vad jagar ni med för hundar?

Sett mycket djur?

Premiären för egen del liknade ingenting, dagen efter (sön) resulterade dock i ett par riktigt bra drev.

Varav Diana skänkte ett smaldjur till kompisen på första drevet, själv såg jag get med dubbelkid på 80-100m...

Drev nr.2 bjöd in get med kid plus ett smaldjur till mitt nya pass. Smaldjuret gick inte därifrån ;)

Jag hade tänkt skjuta kiddet men det var väldigt litet samt att det stod extremt dåligt till, smaldjuret stod med bredsida på 30m.

Det konstiga är att alla säger att det är dåligt med rå...(räv & lo)

Farsan och jag håller som bäst på att anlägga ny åtelplats, mickel lär få en svår vinter 8)

Publicerat

Vi hadde lite djur i markerna under hela premiärhelgen

Troligen beronde på torka i skogen

Hundarna tog slut ovanligt fort då det var ca 20 grader varmt

Publicerat

fredag nästa vecka blir det rådjurs jakt med TJT tiken, hoppas vi hittar nått då, hade tänkt ge mig ut i helgen men en infektion i höger öga gör detta omöjligt....högerdominant öga  :P

Publicerat
fredag nästa vecka blir det rådjurs jakt med TJT tiken, hoppas vi hittar nått då, hade tänkt ge mig ut i helgen men en infektion i höger öga gör detta omöjligt....högerdominant öga  :P

Det spelar väl ingen roll...

..du som alltid skjuter från höften.. ;D

Publicerat

alltid....man skall alltid ge viltet en liten chans iaf....även om den blir microskopisk  ::)

3.gif

Publicerat
  • Författare

Vad har du för drevtider på din jycke?

Publicerat

5-10min, beror på hur hårt upptaget blir.....

Publicerat

Var ute en sväng idag.

Nog voffade det lite men tyvärr tror jag att det var järpar som huserade där rådjuren brukar vara.

Hittade dock ett nytt vackert ställe mitt i skogen där någon gjort en äng.

Här var det gott om spår, tror nästan att jag far dit och sätter mig en stund ikväll.

Publicerat

Jakten går strålande, drevertiken tuffar på 1-2 timmar som vanligt, rätt gott om rådjur och hare, jagade bägge dagarna premiärhelgen, i tisdags och onsdag samt igår och idag  :D

Såhär i början på säsongen är jag bara ute efter drevtid på tiken, vilt i ladan är av underordnad betydelse men en polare

sköt i alla fall ett kid i lördags för tiken.

/Vänligen

Publicerat
  • Författare

Var ute i dag igen, släppte ett rådjur på 3m som kom som "sköten" ur en kanon... ::)

Huvudsaken är att det var en fin dag med mycket vilt i omlopp!

För övrigt missade jag en putteliten rävuschling i morses då jag först misstog den för att vara en röd-orange tamkatt... :-[ :-[ :-[

Till saken hör det att den såten låg väldigt nära ett bostads område, att skjuta lilla Lisas katt är det nog dödsstraff på häromkring ::)

Alfie, anledningen till att jag undrar är att jag har börjat titta lite på egen hund. TJT och wachtel känns som de mest intressanta raserna...

Publicerat

Du är så välkommen med frågor om det är nått spec du undrar över...PM'a om du vill

Publicerat
  • Författare

Jag är mycket intresserad av en skarp och intelligent hund och då stötande för att skapa skottchanser för det egna laget inte i grannkommunen....

Tack vare att grisarna blir allt fler häromkring har det blivit vanligare med Wachtel men även Laikorna har börjat ta terräng , det är dock drever, tax och de "vanliga älghundarna" såsom grå- och jämthund som dominerar.

Med tanke på att jag vill ha en hund som jagar allt klövvilt går funderingarna kring TJT och Wachtel.

Vore kul om ni med erfarenhet av dessa två raser ville skriva lite allmänt samt egna reflektioner!

Publicerat

Tja...vad skall man säga?....tjt smart?..på sätt och vis så är den väl det, men å andra sidan inte...det är inte alla tjt som stämplar ut pga ålder om man säger så, när det gäller att lösa problem som att tex komma åt en räv eller grävling som trycker på ett knepigt ställe så är dom smarta, att sedan den egna säkerheten kommer sist i prio ordningen är en annan sak.

Tjt är en jävligt stor hund i en liten förpackning, och det är inte någon klysha! Jag tyckte jag hade en tuff hund i min korthåriga vorsteh...han var en fjolla jämnfört med  tjt tiken. Det är mycket jakt i liten förpackning om man säger så.

Finns det djur i såten så sätter en tjt i gång dom, inte någon tvekan om det, gris, rå, älg, hjort....spelar inte någon roll, fart blir det.

Som alla hundar kräver en tjt konsekvens och mycket kärlek för att bli en god kamrat i skogen, ledarskapet måste vara tydligt, kanske tydligare än i många andra fall.