Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
exabit

Vikten av vapenvård

Recommended Posts

exabit

Hej,

Igår blåste jag en tändhatt för andra gången i mitt liv. Det skedde med samma bössa som sist, dvs 6,5x47:an med vilken jag lyckades få genomslag på en Rem 7½ i somras. Den gången hade jag dumdristigt nog bytt både tändhatt och krutsort på samma gång, och körde sen en laddstege utan att bry mig om(!) trycktecken. Det var ren dumhet men också en nyttig upplevelse :D

Ni som har hängt med i långhållsskyttetrådarna minns nog snacket om "anal gun scrubbers", dvs folk (bänkskyttar) som rengör sina pipor "överdrivet" ofta. Bland långhållsskyttar tycks det råda nån form av konsensus att rengöring av loppet gör man inte om det inte är absolut nödvändigt. Man ska dock passa sig väldigt noga för denna typ av generaliseringar, för olika pipor reagerar antagligen olika på denna behandling, och sen beror det troligen på en rad parametrar såsom patron, utgångshastighet, kula, krut, och lite andra saker.

När jag sköt månadscupen i juli så hade jag kvällen innan dragit två lappar med Shooter's Choice genom pipan för att "det kändes rätt" (ibland får man obegripliga infall). Sen låg jag som ett fån på 200 meter och undrade var första skottet i serien tog vägen. Det visade sig sen hamnat drygt 8 cm från centrum kl. 11, till skillnad från de följande fyra kulorna som alla satt inom 9:ans ring. Från denna upplevelse drog jag den förhastade slutsatsen att "vapenvård är av ondo" :lol:

Sedan dess har jag skjutit ca. 220 skott utan vapenvård. Det har funkat bra men min standardladdning som den 23:e juli klockades för 875 m/s i +25 grader visade sig den 20:e september hålla 891 m/s. Iof sig hade jag då bytt tändhattslot men jag tyckte ändå att det verkade skumt att hastigheten ökat sådär utan vidare. Utan att reflektera över detta i nån större utsträckning så korrigerade jag mitt ballistikkort och fortsatte skjuta.

Detta fortsatta skjutande gick bra ända tills igår då ett nytt tändhattsgenomslag inträffade. Det lustiga är att när jag studerar de övriga skjutna tändhattarna från igår, så ser jag att de är ungefär lika ansträngda som de som föregick tändhattsgenomslaget i somras. Med andra ord gjorde jag om samma misstag, dvs sköt vidare utan att titta efter trycktecken. Till mitt försvar får man ändå säga att jag inte hade nån anledning att leta såna tecken eftersom jag sköt en laddning som funkat bra ganska länge.

Här är ett par bilder på den blåsta tändhatten jämte en "oblåst" skjuten vid samma tidpunkt. Notera tändhattens utseende (de brukar bukta inåt) men också märkena från utstötaren i hylsbotten:

post-296-1235660701_thumb.jpg

post-296-1235660720_thumb.jpg

Det har tidigare diskuterats huruvida toppen på mitt slagstift är i bra kondition eller ej, och även frågan om slutstycksfjäderns styrka har ifrågasatts. Jag har dock aldrig kollat någondera av dessa för att hitta felkällan till genomslagen.

Igår när jag funderade på detta på kvällen så såg jag till slut sambandet: utebliven vapenvård! Hur förklarar man annars att samma laddning ger högre hastighet och ett allt högre tryck, ffa i låga temperaturer? Jag kan inte se nån annan förklaring än att gegga byggts upp i loppet vilket bjudit kulorna allt större motstånd.

Detta ledde tilll att jag fyllde pipan med Forrestskum igår kväll och lät ligga över natten. Jag kommer nu att göra en minutiös rengöring av pipan tills den är kliniskt ren. Sedan ska jag skjuta några skott och kolla tändhattarna och mäta hastigheten igen. Lite "synd" att jag inte har ett dagsfärskt värde på hastigheten, men jag tror garanterat att den ligger över 900 m/s vid det här laget. Det hade varit intressant att se vad det ligger på, men det är för sent nu.

Jag kommer att uppdatera den här tråden med bild på tändhatt samt hastighet när rengöring och skytte skett.

novacula
Hej,

Igår blåste jag en tändhatt för andra gången i mitt liv. Det skedde med samma bössa som sist, dvs 6,5x47:an med vilken jag lyckades få genomslag på en Rem 7½ i somras. Den gången hade jag dumdristigt nog bytt både tändhatt och krutsort på samma gång, och körde sen en laddstege utan att bry mig om(!) trycktecken. Det var ren dumhet men också en nyttig upplevelse :D

Ni som har hängt med i långhållsskyttetrådarna minns nog snacket om "anal gun scrubbers", dvs folk (bänkskyttar) som rengör sina pipor "överdrivet" ofta. Bland långhållsskyttar tycks det råda nån form av konsensus att rengöring av loppet gör man inte om det inte är absolut nödvändigt. Man ska dock passa sig väldigt noga för denna typ av generaliseringar, för olika pipor reagerar antagligen olika på denna behandling, och sen beror det troligen på en rad parametrar såsom patron, utgångshastighet, kula, krut, och lite andra saker.

När jag sköt månadscupen i juli så hade jag kvällen innan dragit två lappar med Shooter's Choice genom pipan för att "det kändes rätt" (ibland får man obegripliga infall). Sen låg jag som ett fån på 200 meter och undrade var första skottet i serien tog vägen. Det visade sig sen hamnat drygt 8 cm från centrum kl. 11, till skillnad från de följande fyra kulorna som alla satt inom 9:ans ring. Från denna upplevelse drog jag den förhastade slutsatsen att "vapenvård är av ondo" :lol:

Sedan dess har jag skjutit ca. 220 skott utan vapenvård. Det har funkat bra men min standardladdning som den 23:e juli klockades för 875 m/s i +25 grader visade sig den 20:e september hålla 891 m/s. Iof sig hade jag då bytt tändhattslot men jag tyckte ändå att det verkade skumt att hastigheten ökat sådär utan vidare. Utan att reflektera över detta i nån större utsträckning så korrigerade jag mitt ballistikkort och fortsatte skjuta.

Detta fortsatta skjutande gick bra ända tills igår då ett nytt tändhattsgenomslag inträffade. Det lustiga är att när jag studerar de övriga skjutna tändhattarna från igår, så ser jag att de är ungefär lika ansträngda som de som föregick tändhattsgenomslaget i somras. Med andra ord gjorde jag om samma misstag, dvs sköt vidare utan att titta efter trycktecken. Till mitt försvar får man ändå säga att jag inte hade nån anledning att leta såna tecken eftersom jag sköt en laddning som funkat bra ganska länge.

Här är ett par bilder på den blåsta tändhatten jämte en "oblåst" skjuten vid samma tidpunkt. Notera tändhattens utseende (de brukar bukta inåt) men också märkena från utstötaren i hylsbotten:

post-296-1235660701_thumb.jpg

post-296-1235660720_thumb.jpg

Det har tidigare diskuterats huruvida toppen på mitt slagstift är i bra kondition eller ej, och även frågan om slutstycksfjäderns styrka har ifrågasatts. Jag har dock aldrig kollat någondera av dessa för att hitta felkällan till genomslagen.

Igår när jag funderade på detta på kvällen så såg jag till slut sambandet: utebliven vapenvård! Hur förklarar man annars att samma laddning ger högre hastighet och ett allt högre tryck, ffa i låga temperaturer? Jag kan inte se nån annan förklaring än att gegga byggts upp i loppet vilket bjudit kulorna allt större motstånd.

Detta ledde tilll att jag fyllde pipan med Forrestskum igår kväll och lät ligga över natten. Jag kommer nu att göra en minutiös rengöring av pipan tills den är kliniskt ren. Sedan ska jag skjuta några skott och kolla tändhattarna och mäta hastigheten igen. Lite "synd" att jag inte har ett dagsfärskt värde på hastigheten, men jag tror garanterat att den ligger över 900 m/s vid det här laget. Det hade varit intressant att se vad det ligger på, men det är för sent nu.

Jag kommer att uppdatera den här tråden med bild på tändhatt samt hastighet när rengöring och skytte skett.

Boresnake.. fantastiskt trevligt verktyg =)

Guest STENE

Hur gör toppfågel jägarna?

Det jag tänker är att för dem kan 8 cm vara förödande. men en skadskjuen fågel som resultat.

Rengör de inte sin bössa under året?

rengör de men skjuter sedan något skott på vallen innan de går ut?

Eller har de några trix på att rengöra utan att för den sakens skull ändra träffläget på första skottet?

Har själv aldrig reflekterat över detta men skall tänka på det nästa gång jag åker till banan. för jag regör bössan efter (nästan) varje jakt tillfällen även om jag inte skjutit något. Tänker att om den kommit in en droppe vatten/fukt så blir det rost i pipan. då är det bättre att rengöra och fetta in. Men jag kanske har varit fel ute hela tiden..

Följer denna tråd med spänning.

Christian N

Kroken, du måste bara skoja

pipsnok är lika med döden för en pipa av rang,

nej men skämt åsido, Exabits laddning ligger nog åt det hetare hållet och med små hattar så syns tryck senare/högre upp i skalan och det med en utebliven städning har förmodligen orsakat detta,

du kan inte ha pytsat i för mycket krut Exabit?

Du verkar ha hittat ditt rengöringstak, var 200:ade skott skall pipan läskas ur, tack för de fina bilderna och redogörelsen.

Jag är mest glad över att det inte hände något med dig eller med pangen.

Stene- jag kan bara tala för egen del men jag kör med en på banan rengjord pipa som sedan skjutits tre till fem skott för att verifiera att träffläget är korrekt, efteråt drar jag pipan visuellt ren med två torra lappar,

pipan går sedan på detta viset under säsong, vill man fetta in osv, innan/under/efter jakt måste man dra torr pipan hemma innan jakt samt med någon form av bensin/liknande preparat göra den helt fettfri samt då veta att den är "nollställd" med pipan i det skicket.

Det vilar således ett stort ansvar på skytten/jägaren att veta hur vapnet slår med pipan i olika skick.

Ev skulle man kunna skjuta in med en infettad pipa med och acceptera att efterföljande skott tar olika, själv är jag lat och föredrar min variant.

Har man enorm tur har man en pipa som slår relativt lika men det är för mig alltid någon annans vapen..

Har jag jagat i väta drar jag pipan torr med lappar och ser till att hela vapnet är fuktfritt innan det går in i skåpet igen.

/C

exabit

För att svara på din fråga Christian så har jag kört med samma inställning på mitt Harrell krutmått hela tiden, och samma burk med N150, så det ska inte skilja nåt alls.

Jag vill nog säga att jag har bra koll på rengöring. Var tidigare en "anal gun scrubber" efter att ha utbildats av bänkskyttarna under några tävlingar. Till slut blev det rengöring in absurdum på mina jaktvapen och jag hade aldrig en inskjuten bössa för alla var kliniskt rena.

Det som hände nu var att jag agerade binärt och slog på full broms med rengöringen istället. Jag tror att "lagom är bäst". Framöver kommer jag att rengöra var 50:e till 100:e skott, och tillåta mig ett läskskott in i sandvallen med jämna mellanrum. Det är inte svårare än så.

Boresnake skulle jag kunna tänka mig till hagel, men inte en chans att en sån passerar nåt av mina kul-lopp.

Lars
Hur gör toppfågel jägarna?

Det jag tänker är att för dem kan 8 cm vara förödande. men en skadskjuen fågel som resultat.

Rengör de inte sin bössa under året?

rengör de men skjuter sedan något skott på vallen innan de går ut?

Eller har de några trix på att rengöra utan att för den sakens skull ändra träffläget på första skottet?

Har själv aldrig reflekterat över detta men skall tänka på det nästa gång jag åker till banan. för jag regör bössan efter (nästan) varje jakt tillfällen även om jag inte skjutit något. Tänker att om den kommit in en droppe vatten/fukt så blir det rost i pipan. då är det bättre att rengöra och fetta in. Men jag kanske har varit fel ute hela tiden..

Följer denna tråd med spänning.

Jag är ivrig toppfågel jägare och mina bössor sätter första skottet på samma ställen renjord eller ej :D Har faktiskt bara ägt en bössa som gav läsk skott som avvek så att det har jaktlig betydelse det var en Krieghoff drilling. Så jag är faktiskt lite skeptisk runt detta med läsk skott om pipan är torr dragen har jag svårt att förstå vad som gör att träffläget flyttas :D

Lars
Detta ledde tilll att jag fyllde pipan med Forrestskum igår kväll och lät ligga över natten. Jag kommer nu att göra en minutiös rengöring av pipan tills den är kliniskt ren.

Detta får mig att småle åt den glädje som kanske ändå det ger en "anal gun scrubber" :D

Ska bli intressant att höra hur mycket koppar pipan lagrat på sig? Jag själv faller nog under anal gun scrubbers också för jag rengör nästan alltid efter varje besök på banan :D Detta är för mig inga problem då jag inte får några läskskott och skjuter man med dämpare är det rätt viktigt att göra rent eller åtminstone skruva av dämparen annars är rosten snart där!

Guest STENE

hade inte en aning om att jag var en anal gun scrubber.. nu har jag iaf ett namn på det :D

Stocken1969

Stiftet är nog bra men trycket verkar högt så du får nog gnugga pipan lite

Outdoorsman

Normas laddmanual innehåller en del intressanta resultat, bland annat när det gäller olika hattars temperaturkänslighet och betydelsen av krutets fukthalt. En tredje intressant graf är den över tryckökning efter ett antal skott... efter 30 skott utan regöring såg man tryckökningar, efter 100 skott hade man övertrycksnivåer motsvarande vad man prov- (spräng)skjuter vapen med för att testa dem och vid 250 skott utan regöring hade trycket ökat med 33 %. Obra... B)

Ospecificerad "stor" 7mm-patron, och aldrig varmskjuten enligt Norma. Overbore-patroner påverkas mer än standardpatroner, men jag hickade onekligen till litet när jag såg siffrorna...

exabit

Jag har oxå läst detta i boken och hajade till när jag såg det. Varför det gäller vissa pipor och inte andra vet jag inte, men det verkar rätt uppenbart att min pipa kräver regelbunden vapenvård. Jag kommer skita ner den med max 50-100 skott i fortsättningen innan rengöring.

Outdoorsman

Jo :lol: .

För en hel del av jägarkåren tar det väl ett tag att komma upp i ett antal skott som ger påtagliga tryckökningar. Dessutom har man vädrets makter med sig. Jag tippar att det inte är helt ovanligt att man gör rent efter avslutad säsong, och aldrig annars. Då har man (hyfsat) rent under försäsongen när det är varmt. Under säsongen blir sedan pipan trängre desto mer man skjuter, men temperaturen sjunker också vilket delvis kompenserar för tryckökningen från ett allt mer trångt lopp.

exabit

Ja, eller så var min break-in aldrig färdigställd eller nåt sånt :lol:

Får Kari reda på att jag slarvat så här så kommer han att strypa mig med en Nokian cykelslang.... långsamt.... ;)

Outdoorsman

Tur att det finns mer än ett forum då :lol:

Jamt
Jo ;) .

För en hel del av jägarkåren tar det väl ett tag att komma upp i ett antal skott som ger påtagliga tryckökningar. Dessutom har man vädrets makter med sig. Jag tippar att det inte är helt ovanligt att man gör rent efter avslutad säsong, och aldrig annars. Då har man (hyfsat) rent under försäsongen när det är varmt. Under säsongen blir sedan pipan trängre desto mer man skjuter, men temperaturen sjunker också vilket delvis kompenserar för tryckökningen från ett allt mer trångt lopp.

Så skjuter man in på sommaren och skjuter tillräckligt med skott så kanske man har samma utgångshastighet när det blir kallare :lol::D

Skämt åsido tycker jag att en Bore-Snake är bättre rengöring en ingen alls. Hör väll själv till de som gör en storrengöring per säsong och annars använder Bore-Snake efter varje skjuttillfälle.

karlzzon

om du har en kant runt slaget på hatten så är nog slagstiftshålet lite stort,det som gör vulkankanter,,men kan ju ha fel oxo