Publicerat Februari 26, 200917 yr För stunden är NSI en av de billigare hagelpatronerna på marknaden (som jag hittat) o finns i flertalet vikter (24g 28g 30g 32g m.fl) Nån som har jaktliga erfarenheter av denna ammunition. Har skjutit skeetammon i stål o den spräckte duvor. Men nu e de främst hur jaktduglig denna patron är och hur spridningen ser ut som jag e intresserad av. Erfarenheter?
Publicerat Februari 26, 200917 yr Jag har för mej att Fredde körde rätt hårt med dessa, skulle tydligen vara ett ruggigt drag i dem.. nyfiken på dem helt klart! Handla och testa.. Mvh!
Publicerat Februari 27, 200917 yr Författare Måste tyvärr beställa o då tillkommer massa fraktkostnader. Därför ville jag ha lite info innan man köper på sig tusentals skott. Denna tekniska info (eller va man säger) har jag fått om 32grammarna: NSI Velox Powder: A1 Wad: GT P (average pressure): 650 bar V1 (average speed at 2,5m): 405 m/sec. NSI NS-20 Classica Powder: C7 Wad: NSI 2 peice wad P (average pressure): 680 bar V1 (average speed at 2,5m): 405 m/sec Skiljer 20 öre per skott mellan övre o nedre där jag kollat.
Publicerat Februari 27, 200917 yr Övre och nedre? Hagelvikt? Har du möjlighet att tota ihop lite som du vill eller? Isf så säg 28-30 gram us 7 till kråkorna och en omgång 32 gram us 5 vore smutt till tjuriga trutar på styvt håll.. Detta är nog en fråga för Wizard förövrigt, han eller PMT kanske har koll på patronen.. Annars kan du ju slå en signal till Fredde som tagit en forumpaus och kolla hans tankar om dem.. Mvh!
Publicerat Februari 27, 200917 yr Författare Övre =Velox och det e 32gr båda. Har nå tusen 5:or o 24g 7,5:or så de e 6:or som ska in. Men tänkte nog ta med ngr 28 o 30 med för att testa.
Publicerat Februari 27, 200917 yr Sköt i stort sett bara NSI i fjol och de var mycket bra,fick tag på 500st 36gr 6:or för 2,20 kr st. /M.
Publicerat Februari 27, 200917 yr Det är inga patroner jag har använt själv men är hyffsat populära hos jänkarna som budgetammo. Dock kan de vara lite ojämna mellan tillverkningsserier då de inte använder samma krut jämt... Men plugg för 2.20 kr styck är nog inte helt fel. Sen är jag den förste att erkänna vidskeplighet! Jag tror inte att Hull Sovereign är så mycket bättre än lite billigare patroner, men det känns bättre och jag skjuter helt enkelt bättre med dem... Jag tror man skall hitta en laddning som känns bra i både bössan och plånboken och sedan hålla sig till bara den!
Publicerat Februari 27, 200917 yr nu fattar jag vilka patroner det är, jag kallar dom bara classica. jo jag har testat några hundra av dom och dom är helt ok bättre än gyttorps i min bössa.
Publicerat Februari 27, 200917 yr ........Men nu e de främst hur jaktduglig denna patron är och hur spridningen ser ut som jag e intresserad av. ............. Problemet är att vapen är individer, och för att veta hur en patron går måste man testa den i det vapen man avser skjuta skiten i. Att den ger bra träffbilder i ett vapen säger ärligt talat inte ett smack, bara att just det vapnet trivs med den patronen. Ett litet praktiskt exempel: Gyttorp Phasant med papphylsa och filtförladdning, funkar perfekt i min S&S drilling i 12/65. Fina jämna träffbilder som ligger bättre än flera premiumpatroner och med ett bra anslag. Men i min Jewson SLE är det rena rama katastrofen då förladdningen i dess pipor uppenabarligen totalt haverar och ger helt oförutsägbara resultat. Men frågar du mig är det en bra patron, för det är det. Men inte i min ena hagelpang. Generellt får man vad man betalar för, och jag brukar rekommendera att undvika billig skitammunition eftersom om man testar en ask och den funkar bra - så kan man ge sig fan på att nästa batch som man då drar på en hel låda av är rena skämtet. Billig ammunition är helt enkelt för ojämn som regel. Så en relativt billig 12/70 US6 som brukar funka tillfredställande i de flesta vapen? Sellier&Bellot Corona, hanterlig i pris om man köper bulk. Inte billigast, men där pris/prestanda möts..... Men med plasthylsa och plastförladdning, kanske inte favoritvalet i gamla vapen med korta övergångskoner. Dock presterar min Jewson från innan 1910 utmärkt med den patronen.... Så någon exakt vetenskap är inte ens den regeln.... Bottom Line: DU måste testa ammunitionen i DITT vapen. Sedan gäller det bara att springa tag på en låda ur samma batch om den är bra. Lite som vinet "Est, est, est" var en gång i tiden - man köpte en flaska och testade - var det bra rusade man ner till bolaget dagen efter och köpte två lådor..... Smakade det glykol, slog man det i vasken..... Vinet togs senare bort just på grund av sin stora ojämnhet. Men när det var bra, var det för jävla gott! /Tobias Hassel
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare Nu har man ett antal NSI plugg hemma så om tid ges blir de provskjutning i helgen! Ska bli mkt intressant.
Publicerat Mars 6, 200917 yr Nu har man ett antal NSI plugg hemma så om tid ges blir de provskjutning i helgen!Ska bli mkt intressant. Pris ? ? ? ? ? Mvh Anders Hj ''''
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare Kolla in Fritid & Vildmarksliv som säljer märket. http://www.fritidvildmarksliv.se/
Publicerat Mars 17, 200917 yr Författare Min första jaktliga erfarenhet var MKT possitiv av NSI:s 28g us 7,5 trappskott. Skjöt mot en pappskiva, till att börja med, för att se spridning o täthet på 30m med skeetchoke o ja ble riktigt imponerad. Sen kom en korp in lite för nära uven (OBS skyddsjakt) Aldrig sett en EU-kråka klappa ihop så totalt som med denna patron. O resten av fåglarna me för den delen. Hållet var 25-30m o skeetchoke. Behövdes bara ett skott så tvåans pipa med 32g 6:a o halv borrning behövdes inte avlossas. Kommer nyttjas flitigt framöver Nu återstår att fingranska 30 o 32 grammarna me!
Publicerat Mars 18, 200917 yr Det var som fan! När jag kör kvart så tycker jag att jag får knacka rätt regelbundet medan halvtuben genererar fler paket... Och då kör du cylinder och har dem döda iaf? Helt säker på att du inte överskattar avståndet till fåglarna? Iaf kul att pluggen funkar, skulle testat dem jag med om de funnits här nere. Mvh!
Publicerat Januari 18, 201214 yr Författare Gammal tråd men för att svara så NEJ snarare underskattade jag kanske avstånden =) Är fortf förälskad i 28grammarna o använder uteslutande dem på kråkor över uv. Ang classica o skogsjakt så har jag gått ifrån dem då byssen inte gick ihop med dem men använder velox 5or till all grövre jakt som gås, trut, mm.
Publicerat Juli 23, 201412 yr Jimmy- hur ser du på dessa puppor idag, ger de fortfarande bra prestanda för pengarna? /Christian
Publicerat Juli 23, 201412 yr Om jag får lov att svara tills Jimmy ger sin uppfattning så kommer min erfarenhet Har använt NSI Velox (32g us5&6), Super gaccia (38g us4) och deras Steel (35g us3). Jag har genomgående varit nöjd. Upplever Velox ammon som väldigt rapp och de känns kraftigare än gemene 32g i avseende på rekylen. I min bössa har de gett fina träffbilder alla tre sorter med alla testade choker (1/2, 3/4, 1/1 och kicks HF 1/1) Alternerar mellan NSI och Winchester men går mer och mer över på winniepluggen, inte för att de är avsevärt bättre. Men de är liiite bättre och så är ekonomin bättre nu till att köpa ammo
Publicerat Juli 23, 201412 yr OK- till förklaring kan anges att håller på att dö av tristess o stress på jobbet, så det enda vettiga är att försöka att planera årets inköp av plugg, det är ju roligt. Så det är anledningen till att jag frågar. /Christian
Publicerat Juli 23, 201412 yr Mm har väl samma tristess nästan här men jag förhandlar med en säljare mest för att det är kul
Publicerat Juli 23, 201412 yr så det enda vettiga är att försöka att planera årets inköp av plugg, det är ju roligt. /Christian Du e bara för go som köper skott till mig /Mike
Publicerat Juli 23, 201412 yr Mike-visst en puppa i taget, från slaskhinken, enbart GB BG 3:or o Nike 7:or Christian