Jump to content

Försäljning av gevär

Lupet
 Share

Recommended Posts

Hur fungerar det då man ska sälja en bössa?

Det här ämnet är säkert redan skrivit mycket om men ja hittar inte all information ja vill ha.

Hur fungerar det att sälja ett gevär på till exempel blocket?

Jag lägger ut geväret och nån vill köpa. Jag ger honom vapen-idnumret så att han kan söka licens.

Ber ja honom skicka en kopia på licensen då han har fått den eller hur gör man?

Blir min licens på geväret ogiltig iochmed att hans blir giltig?

Nån som vill tala mig igenom min första försäljning steg för steg? =)

Tacksam för svar!

1. sätt ut bössan

2. när köpare finns så skicka licensen till honom

3. När köparen fått licens så skickar han e kopia till dig

4. du skickar bössan

Skickar jag min licens till honom?

Jepp, det är din orginal licens som köparen ska skicka till polisen för att få sin licens på bössan.

Det kan du göra, eller så ger du honom/henne en kopia och på anmodan skickar du sedan din licens till handläggande myndighet.

Jag har gjort på varierande sätt beroende på om jag känner köparen eller inte.

/C

Ett bätre förfarande är att skicka licensen till den polismynighet som han ansöker sin licens hos

Eller lämna in den hos din polis så sänder dom den till den andra polisen

På deta sät sliper man att licensen försviner för att den andra drar sig ur afären och inte bryr sig om att skicka tillbaka den

Och skicka den alltid med rek-brev då det är en värde handling

Mvh Anders

3. När köparen fått licens så skickar han e kopia till dig

De tycks ha ändrat sina rutiner för nu skickar Polisen kopian direkt till säljaren. Det är bra tycker jag.

ok! aa det låter ju säkrare att skicka licensen direkt till myndigheten!

Men geväret jag säljer är en halvautomat. Hur skickar man det då?

Hur gör man iordning det för posten dvs?

Vapen kan bara rätteligen och utan ansvar för avsändaren skickas:

Delat vapen, två försändelser, ASSURERAD frakt,

för ett normalt vapen medför detta en kostnad på cirka 5-600 kr.

Alla andra varianter inkl bussgods är på avsändarens ansvar, försvinner någon del eller ett helt vapen tja då är det ditt ansvar.

/Christian

Jag har skickat mina vapen så här:

1. Vapnet som VÄRDE ("assurerat")

2. Vital del som REK

När jag nämnt "assurerat" har ingen haft en susning om vad jag pratat om.

Jag har skickat mina vapen så här:

1. Vapnet som VÄRDE ("assurerat")

2. Vital del som REK

När jag nämnt "assurerat" har ingen haft en susning om vad jag pratat om.

Vad är en vital del på en halvautomat?

Hmm..

när jag köpte ett vapen för ca ett halv år sedan så skrev säljaren i ett papper som han sedan skickade till mig.

Då fyllde jag på med mina uppgifter och gick till polisen med dem samt en licens ansökan. Så säljaren behövde INTE skicka sina licenser. Man kan väl inte skicka iväg dem om det är så att köpet inte skulle gå igenom?

Jag hade iaf ALDIRG skickat min orginal licens till någon. Se bara va som hände med han som förvarade vapnen fel.. Vad skulle hända om man inte hade licensen??

När polisen sedan kollat på documentet och beviljat min licens så fick även säljaren besked om detta av polisen. Antar att han sedan hade x dagar på sig att skicka in sin licens.

Sen var det klart. Super enkelt. om det inte var att handläggnings tiden var typ 6-8 veckor så skulle polisen fått 10 rattmuffar. nu får de 8. (jo jag vet att polisen skall kolla upp en massa register etc men när man köpt en bössa vill man ha den NU. :D )

Det här lilla käcka

ASSURERAD

medför att ett paket är emballerad, jag vet fint ord, inslaget i brun papp, att den har avsändarens signatur över alla skarvar och tejpningar, dvs min fyra i varje ända och två/tre längs med, därefter går posten med sin assurerad/värde tejp över signaturen.

Detta medför att man har ett paket som i varje fall i teorin inte skall kunna manipuleras eller komma bort då det också är rekat.

/C

Borde ju vara slutstycket o ev underbeslag beroende på modell.. tror jag verkar ju mest logiskt

mvh garou

Nästa fråga då.. Hur plockar man av slutstycket på en havlautomat? Har öppnat upp och kollat men blir inte klokare av det! =)

Nästa fråga då.. Hur plockar man av slutstycket på en havlautomat? Har öppnat upp och kollat men blir inte klokare av det! =)

Ingen aning har alldrig haft en halvautomat.

Kan däremot tänka mig att om du tar av framstock o ev bakstock så ser du hur man tar isär.

Finns det inga sprintar el dyl mellan låda o kolv?

Det finns ju personer här som Vet hur man gör dom får nog svara så det inte blir fel :D:o

När köparen har fått nya licensen från polisen och du kopian är det hans/hennes vapen...ingenting som reglerar eventuell betalning. Det är den svåra biten...

Ett köpekontrakt eller liknande är nog inte dumt!

jag har en jägar kamrat som kör lastbil varje vecka Skåne-Norrland skulle han då kunna transportera vapnet ?

han har licences för klass 1 vapen

undrar om det hade varit lagligt ?

i så fall är det ju smidigast samt =gratis :ph34r::D

menar när vapnet är reggat på mig är ju ansvaret mitt och inte säljaren längre ??

jag har en jägar kamrat som kör lastbil varje vecka Skåne-Norrland skulle han då kunna transportera vapnet ?

han har licences för klass 1 vapen

undrar om det hade varit lagligt ?

i så fall är det ju smidigast samt =gratis :P;)

menar när vapnet är reggat på mig är ju ansvaret mitt och inte säljaren längre ??

Vi kanske inte behöver nämna det till nån myndighet? :)

Nämen det borde ju gå att skriva nån form av lånelicens. Det hade ju varit skitsmidigt om han kunde ta det!

• 2 weeks later...

Plocka bort förstocken å pipa, dra ut slutstyckshandtaget rakt ut ur slutstycket. Brukar sitta lite småhårt så man kan få ta tag med en tång ibland. (vissa vapen så måste slutstycket stå i ett visst läge, oftast billiga turkbössor)

Sen så är det bara att dra slustycket framåt, brukar sköta sig själv med rekylfjädern så håll imot slutstycket när du plockar bort handtaget