Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Weatherby MKV 30-06. Erfarenheter?

Featured Replies

Publicerat

post-3356-1235737471_thumb.jpg

Jag har letat efter info om denna bössa på forumet men inte hittat något användbart. Om jag missat nån tråd så ber jag om ursäkt. I så fall kanske någon kan länka till den?

Ska till och köpa första studsaren. Kollade på en Weatherby MK V i kaliber 30.06 häromdagen och den kändes mycket bra. Slutstycket gled otroligt fint när jag jämförde med ett par andra bössor samt att pistolgreppet var tillräckligt "långt" för mina ganska stora labbar. Jag höll i en Ruger också men när jag greppade den hamnade pekfingret nästan vid 3:e leden på avtryckaren. Kände på flera bössor där greppet kändes för kort för min näve.

Ska försöka åka och provskjuta någon gång framöver men det vore kanon om någon som känner till något om denna bössa vill dela med sig av sina erfarenheter.

Tack på förhand och trevlig helg!

Mvh. Laz

Publicerat

Jag har bara haft Mark V i 340 Wby Mag, 416 Wby Mag, och 460 Wby Mag, så du får ta mina intryck med en nypa salt :wub:

- Väldigt bra bössor på att tämja rekyl

- Bra trycke

- Suverän säkring som lätt går att osäkra ljudlöst med tummen

Vet inte om jag har något direkt negativt att säga om dem. Det är gediget bygga bössor som brukar skjuta riktigt bra.

Publicerat
  • Författare
Jag har bara haft Mark V i 340 Wby Mag, 416 Wby Mag, och 460 Wby Mag, så du får ta mina intryck med en nypa salt -_-

- Väldigt bra bössor på att tämja rekyl

- Bra trycke

- Suverän säkring som lätt går att osäkra ljudlöst med tummen

Vet inte om jag har något direkt negativt att säga om dem. Det är gediget bygga bössor som brukar skjuta riktigt bra.

Trycket på den här kändes otroligt mycket bättre än de andra knallpåkarna jag kollade på och det låter ju bra att du har samma åsikt.

Skulle vara lite kul också att ha nåt som inte verkar vara så där jättevanligt. Sako och Tikka är säkert jättebra grejjer men det känns som om var och varannan knallar omkring med dem.

Här kommer en fråga som kanske kan tyckas helt rubbad: Finns det något negativt med att den inte har löstagbart magasin?

Vet inte riktigt varför men egentligen skulle jag vilja ha en sådan variant men det är en rent känslomässig reflektion. Det enda jag kan komma på som rent praktiskt skulle kunna vara en fördel med löstagbart magasin är att du kan ladda det innan du kryper upp i tornet för att sen väl på plats ladda bössan. Borde kunna bli en något tystare manöver istället för att trycka i pluggen när man är på pass. Men som sagt; Detta kanske är ett icke-problem?

Tack ska du ha för informationen (även om du får anses som borderline partisk)! B)

Trevlig helg.

Laz