Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

nytt "gammalt" pecar-sikte på tikka:n

Featured Replies

Publicerat

ja, jag har tänkt om, dock med stram budget som vanligt. jag har avvecklat tascosiktet. jag ringde runt litet till affärer och fann ett "pecar 4x81" heter det. tysk fyra för några hundralappar (ca 5 st). Jag är tvingad att hålla med Solna-Christian (som med stor envishet påtalat skillnaden i kvalitet :) ) att det är en helt annan femma med detta sikte. det har mindre förstoring men bättre riktmedel, klarhet och kontrast, vilket gör dem minst sagt jämbördiga. det ser inte lika ball ut men det får vi bortse ifrån. det var lättare och bössan fick aningen bättre balans. så för 500 kr och ett 20 år äldre sikte så får man samma sak i princip som ett 2 år gammalt tasco 3-9x50 belyst. belysningen i dessa billiga sikten fungerar inte som man förväntar sig. Hela tuben lyses upp invändigt, mörkerseendet förstörs och siktets belysning gör dig en björntjänst.

mitt tips till de som tvivlar på kinasiktena är att ringa runt till jaktbutiker och fråga samt ev pruta. beggade sikten är inte dyrare i butik än på blocket. hittade tex ett zeiss1,5-nåtx45 för 4500, något år gammalt och i nyskick.

som slut på inlägget kan jag ge en mörkeregenskapsbedömning mellan de två: mörkare bild i pecar:en men otroligt klar. ljusare bild i tasco:n med en "dimmig hinna".

jag ser hellre bra med kontrast än ljusare med sämre kvalitet på bilden.

hoppas detta bringer klarhet i frågan

Kallepost-3288-1235804915_thumb.jpg

Publicerat

Huvvet på spiken!!! Mycket klokt val!!!

Publicerat

ja pecar är inte dumt.

var hos en ville som renoverar kikarsikten för någon månad sedan och kollade i säkert 40-50 st kikare av olika modeller och fabrikat allt från reitz till swarovski.

det var roligt att göra en sådan stor side by side jämförelse bland så många fabrikat.

pecars 4-10 hörde till det övre skiktet av kikare tyckte jag, fast prislappen ligger ju i kinajunk kategorin :P .

Publicerat
  • Författare
ja pecar är inte dumt.

var hos en ville som renoverar kikarsikten för någon månad sedan och kollade i säkert 40-50 st kikare av olika modeller och fabrikat allt från reitz till swarovski.

det var roligt att göra en sådan stor side by side jämförelse bland så många fabrikat.

pecars 4-10 hörde till det övre skiktet av kikare tyckte jag, fast prislappen ligger ju i kinajunk kategorin :P .

kan du inte berätta var du var? antingen här eller via pm. jag är som sagt nu på jakt efter ett typ 4-10x 45 eller i den storleken. lilla siktet blir då drevjaktssikte.

Publicerat
kan du inte berätta var du var? antingen här eller via pm. jag är som sagt nu på jakt efter ett typ 4-10x 45 eller i den storleken. lilla siktet blir då drevjaktssikte.

jag var hos teds optik, men just den kikaren var nog inte till salu jag tänkte bara på vad dom brukar kosta.

Publicerat
  • Författare
jag var hos teds optik, men just den kikaren var nog inte till salu jag tänkte bara på vad dom brukar kosta.

ok, men frågan är alltid fri och det lönar sig nog att fråga runt. jag la ut en köpes precis så får vi se. det känns som jag hittat rätt iaf.

Publicerat
ok, men frågan är alltid fri och det lönar sig nog att fråga runt. jag la ut en köpes precis så får vi se. det känns som jag hittat rätt iaf.

helt rätt, testa även köpes annons på blocket har fått en del bra grejor på det sättet.