Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Effekter av utfodring på rådjur

Featured Replies

Publicerat

Fick följande fråga av Westling, och föreslog att jag skulle posta svaret här också:

Hej du!

Vet inte om du har koll på detta men jag ställer frågan..

Har lite planer på att utveckla stödutfodringen för rådjur på marken. Tanken jag främst har är att fodra djuren med Avrenspellets. Min plan är att ha 2-3st foderplatser där det alltid finns mat (Oktober-April).

Har ni kunnat se något mönster där kontinuerlig och riklig utfodring sker? Kan man räkna med att beteskador på skogen sjunker i samband med välskötta foderplatser? Har ni kunnat se skillnad i antal födda kid där fodertillgången är god under vinter halvåret?

Jag tänker fodra med annat också. Såsom lämpligt ensilage och löv.

Mvh

Westling

Hejsan,

man har mer koll på effekter av utfodring av älg och hjort eftersom de är större och ger större effekter. Generellt sett så kan man säga att man defintivt kan räkna med större, inte mindre, lokala negativa effekter av utfodringen. Hjortviltet håller sig helt enkelt i närheten av utfodringsplatsen och äter där även sådant som de annars inte skulle äta. Älg äter till och med gran... och ganska ordentligt i en del fall. Man har sett effekter på flera hundra meters håll från utfodringsapltser och man bör därför utfodra i områden där man inte befarar skador. Undvik med andra ord föryngringsytor där man har plantor och unga stammar i perfekt beteshöjd, och utfodra istället i öppen mark eller i skog där stammarna hunnit upp en bit.

När det gäller betesskador och utfodring så känns det rimligt att anta att du får lägre skador sett över en stor areal, om du utfodrar och gör det på rätt platser. Det gäller dock endast om du håller stammen på samma nivå, vilket man sällan gör eller eftersträvar. Låter du populationen svara fullt ut (dvs öka) på den ökade utfodringen så finns det förstås ingen anledning att förvänta sig mindre skador. Och som sagt- lokalt kan du räkna med ökade skador oavsett populationstäthet. Även om djuren får god tillgång till näringsrikt foder så verkar det som om de trycker i sig annat för att hjälpa matsmältningen. De är inte anpassade till att enbart äta sådant foder som vi ger dem, utan behöver äta knoppar och annat också.

Det är lurigt att utvärdera effekten av utfodring på reproduktionen, och jag har inte sett ngn publicerad sådan studie. Rådjur svarar i princip enbart på födotillgången (genom sin egen näringsmässiga status) när de ovulerar, dvs mitt i sommaren. Vinterutfodring lär inte påverka detta i någon större utsträckning, och därmed påverkas knappast antalet födda killingar. Däremot kommer utfodring förstås att både hjälpa geten medan hon producerar mjölk och dessutom ge killingarna hjälp under vintern. Du kan alltså räkna med bättre killingöverlevnad, och en viss effekt på getternas kondition och överlevnad.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.