Publicerat Oktober 7, 200520 yr ??? Nån som kan förklara hur man gör för att bäst ta tillvara ett kranie (skalle) ??? Provade för första gången med en bäverskalle idag men de va inte lätt att komma åt för att rensa ur på insidan :- Fick tipps om att lägga den i en myrstack. Kanske funkar men risken finns att nå djur drar iväg med den ooså var de roliga slut! En annan tippsa om tryckluft. Har inte tillgång till det Hur länge bör det koka o ska de stormkoka eller räcker det att det puttrar för att köttet ska lossna "LÄTT". Ja alla tipps e välkomna! Just nu ser de ut som de blir en myrstack. ;D Alltid kul att testa nå nytt ;D
Publicerat Oktober 8, 200520 yr Jag har kokat några bäverskallar med bra resultat. Jag brukar lägga ner dom i vatten med tvättmedel som har blekmedel i, kokar dom sedan så pass länge att köttet släpper lätt. Sedan är det bara att börja pilla och rensa, har du kokat nog länge så släpper det ju ganska enkelt. Hjärnan brukar vara lite meckig att få ut men mosa den med en pinne så kan du skölja ur moset. Ett annat ställe som brukar vara lite trixigt är nosen, där brukar jag sa en platt näbbtång och dra ur "lamellerna" Släpper någon benbit (nosplattorna eller att käken delar på sig) så är det inte hela världen, det är enkelt att limma ihop efter blekningen. Tvättmedlet i kokningen hjälper till att dra ur fettet ur skallen, när du har rensat den från kött så behövs knappt någon blekning. Jag brukar ändå lägga ner hela kraniet (utom framtänderna) i väteperoxid då försvinner även små köttbitar och senor som man inte fått bort, när du är nöjd med blekningen så lägger du ner skallen i ljummet vatten någon timma för att avbryta blekningsprocessen. Framtänderna brukar jag fylla med stearin för att förhindra att tänderna spricker, det fungerar även med epoxy, se bara till att fylla ända ut i roten. Myrstacksvarianten brukar sluta med en massa trassel då skallen ska blekas (missfärgning av humus) och föresten så måste du ändå koka den då du ska ta ur framtänderna. Tryckluft känns lite söligt då det måste spruta en massa kokt kött åt höger och vänster, en förutsättning är nog att man håller till utomhus....
Publicerat September 30, 201015 yr Ibland tänker jag lite innan jag frågar, ibland inte... men idag använde jag detta eminenta forums sökfunktion och hittade den här tråden som kändes lite "övergiven" men aktuell för mig just nu. Jag har har 2 kranier - en grävling och en räv - som jag kokat och nu blekt med 30% väteperoxid från Apoteket. Väteperoxiden var i och för sig "gammal" och öppnad. Hade stått i kylskåp flera år och "bäst före" var 2007. Fast...jag skulle ju inte dricka den så jag provade. Mitt tillvägagångssätt hade jag "lärt mig" här på forumet och i någon bok osv. Kranierna stoppade jag i plastpåsar efter att ha penslat dem med väteperoxiden och lindat in dem indränkta hushållspapper. Jag "hade inte tid" att ta hand om kranierna efter ett dygn som jag läst att man ska göra så de fick ligga i två dygn istället. Läste här på "forat" att skallen kan ta skada om det ligger för länge. Vet någon vad som händer? Löses den upp? Grävlingsskallen var en otrolig utmaning att få ren från senor osv. Jag kokade den i mååånga timmar innan jag fick bort allt. Fast jag använde inte tvättmedel... vilket jag kanske borde gjort. Rävkraniet blev himla fint tycker jag men grävlingen skulle behöva lite mer blekning. Tror ni jag vågar lägga den ½ - 1 dygn till i ny väteperoxid för att få den finare?
Publicerat Oktober 1, 201015 yr Du borde prova så att vi andra får lära oss den lätta vägen. Och om den blir förstörd så vimlar det ju av fler kranier i skogen.
Publicerat Oktober 1, 201015 yr Jag brukar pensla på väteperoxid när jag bleker (ibland utblandat med krita) och det får ligga på tills det dunstar. Har inget papper eller påse eller annat jox och det går bra. Aldrig några skalle som "försvinner". Ett annat tips är regnställ och högtryckstvätt. Jag har inte ens flått någon skalle de senaste åren och man kör rent de på fem minuter efter att de har kokat i två timmar. Gäller dock att inte såga de innan för då far näsvingar och annat all världens väg. Sen är man lite "guckig" efteråt med regnstället går ju att spola av.
Publicerat Oktober 1, 201015 yr Maskindiskmedel, av den gamla hederliga "industritypen" med rejält med blekmedel och fettlösare löser allt. Du behöver sällan ens köra med väteperoxid. Blandar du tillräckligt starkt löser hjärnan också upp sig så att den går att hälla ur. Glöm bara inte att fylla bävertänderna med snabblim eller parafin, annars spricker de snart... Alla de kranier jag högtryckstvättat är mer eller mindre tandlösa. Tycker det regelmässigt försvinner ett gäng gaddar när jag spolar.
Publicerat Oktober 1, 201015 yr Maskindiskmedel, av den gamla hederliga "industritypen" med rejält med blekmedel och fettlösare löser allt. Du behöver sällan ens köra med väteperoxid. Blandar du tillräckligt starkt löser hjärnan också upp sig så att den går att hälla ur. Glöm bara inte att fylla bävertänderna med snabblim eller parafin, annars spricker de snart...Alla de kranier jag högtryckstvättat är mer eller mindre tandlösa. Tycker det regelmässigt försvinner ett gäng gaddar när jag spolar. Du får ju gå på med viss måtta. Skäm å sido, jag skär bort päls innan det får koka i 2-4 timmar. Pälsen skär jag bort för att slipa sörjan i grytan. Därefter blir det högtryck men med viss måtta (se ovan). Är ju viss risk att grejerna far iväg och går sönder om man far på hur som helst.
Publicerat Oktober 1, 201015 yr Unga djur får man vara försiktig med då de är skörare än andra men de flesta ska ju ändå skallen kapas så då spelar det ingen roll om det saknas tänder. Kapar en kokad skalle görs jäkligt smidigt med en rejäl vinkelkap. Tjoff. Delad på ett ögonblick och eftersom skallen är helt ren så är det lätt att få rätt vinkel osv direkt. Och som RW skrev, man kan ju liksom inte tokköra utan med en viss sans. Kanske inte ska ta tag i den värsta högtryckstvätten heller.
Publicerat Oktober 1, 201015 yr Finlir har aldrig varit min grej, gäller även spolning av skallar uppenbarligen...
Publicerat Oktober 1, 201015 yr Med tanke på älgen du har på bilden känns det som att det bara är att blåsa på .
Publicerat Oktober 1, 201015 yr Har inte varit på Apoteket ännu så jag väntar på info om hur länge ni låtit kranier ligga i blekning. Vilken är er "maxtid" och har ni frätt bort något på något kranie? Högtryck och stålborstar kan jag tänka mig är bra på stora hjortdjur och liknande men knappast något man tar till på en iller eller något annat mindre djur. Jag vill ju ha alla tänder kvar i kommunen så högtryck får vara på rovdjurskranierna. Vill ta det lilla lugna med dem i och med att det är min första grävling så väl som första räv och de skallarna vi jag ha kvar.
Publicerat Oktober 1, 201015 yr Har inte varit på Apoteket ännu så jag väntar på info om hur länge ni låtit kranier ligga i blekning. Vilken är er "maxtid" och har ni frätt bort något på något kranie?Högtryck och stålborstar kan jag tänka mig är bra på stora hjortdjur och liknande men knappast något man tar till på en iller eller något annat mindre djur. Jag vill ju ha alla tänder kvar i kommunen så högtryck får vara på rovdjurskranierna. Vill ta det lilla lugna med dem i och med att det är min första grävling så väl som första räv och de skallarna vi jag ha kvar. Jag har ingen maxtid. Jag lägger alltid skallarna på en ett plåtfat och öser dom (som en stek) då och då, tills det är så vitt som jag vill ha det. Kokar alltid först flera ggr med tvättmedel. koka, pilla, koka, pilla osv... Sen har jag aldrig varit med om att tänderna spricker. Däremot lossnar ju tänderna om man inte sätter fast dom med stearin eller liknande. Provade med högtrycken en gång-KATASTROF! Det blev bara sopor kvar. Kanske någon hjälp?!
Publicerat Oktober 1, 201015 yr När jag bleker mindre skallar brukar jag stoppa dem i en så liten burk som möjligt och sedan hälla på väteperoxid. Med apotekets lägsta spädning brukar det kunna stå rätt länge, men efter 2-3 dagar brukar det vara "färdigt". Tror inte att 30% skulle börja fräta sönder benet om du vill bleka nån extra dag. Jag skulle dock späda, mest för att få större vätskevolym, men även för att det i mitt tycke är onödigt starkt (/dyrt). Fast visst går det fortare Senaste rävkraniet jag gjorde stoppade jag i en plastpåsen, minskade påsens "döda yta" och hällde därefter på peroxiden. Blev riktigt bra trots den relativt svaga koncentrationen. Har inte gjort något grävlingkranien ännu, men på räven tog jag tillfäligt bort nasalbenen för att lättare kunna få bort lamellben och annat svåråtkomligt i näshålan. Lite trixigt med limmningen, men resultatet blir riktigt bra. Väteperoxid är ljuskänsligt så det är möjligt att den tappat effekt, dock skyddar nog flaskväggarna rätt mycket.
Publicerat Oktober 3, 201015 yr Jag och min far har gjort många skallar som Bäver, Räv, Lo samt Säl. vi har aldrig haft högtryck eller tvättmedel. vi har plockat ur så mycket vi kunde sen kokade vi kranierna så att resten lossnade lätt, sen ned i en butt med väteperoxid. När jag läser att ni tycker att man ska ta ur tänderna innan förstår jag inte riktigt, de äldsta skallarna är upp mot 10 år snart och inga tendenser på att spricka eller lossna. så jag undrar har vi bara haft tur eller är det bara för att vara extra säker som man tar till dessa åtgärder? Mvh Karl
Publicerat Januari 27, 201412 yr Är det någon som har nån erfarenhet ang frysta och frysttorkade kranier då? Hur man ska lyckas få bort allt skroms ur dem. Har nämligen två highland cattle skallar som jag tänkte snygga till..
Publicerat Januari 27, 201412 yr Myrstack ,surt petigt arbete eller duktig sambo Jag kör den sista varianten:)