Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Testa kikarsikten

Featured Replies

Publicerat

Tjena

Var just iväg till jula och köpte mig en ny tub. 4*32 (tror jag det var). Nej ni behöver in bli tokiga för jag skall inte ha det på något av mina jakt gevär utan på mitt lyftgevärs projekt (tråd om detta kommer senare under projekt).

MEN.. eftersom det varit en ganska livlig diskussion om billiga siktens kvalite så tänkte jag testa med detta. Vilket borde vara ett riktigt skit sikte, Skräp siktenas creme de la creme. Har inte en aning om märke (ligger nere i bilen) och kostade 395 kr.

Så hur gör jag för att testa dugligheten. Vill inte pilla på siktet jag har på studsaren men tänkte jag kunde leka med min kombi 7x57r 12/70

Tänkte att jag skjuter in siktet med kul pipan. Sedan ställer jag mig och skjuter duvor. Och går sedan och skjuter kula igen för att se om den fortfarande går "rätt" (har ingen lust att skjuta en massa 7/57 när jag ändå behöver "träna" på hagel, samt att hagel är mycket billigare).

Låter det som ett "bra" test?

Jag tänker inte bedöma färg parallaxer vid olika mörke tal eller några andra värden som jag inte har kunskap om.

Enklast möjligt.

Kommer skottet där man siktar.

Går det att använda vid normal ljus.

Publicerat
Tjena

Var just iväg till jula och köpte mig en ny tub. 4*32 (tror jag det var). Nej ni behöver in bli tokiga för jag skall inte ha det på något av mina jakt gevär utan på mitt lyftgevärs projekt (tråd om detta kommer senare under projekt).

MEN.. eftersom det varit en ganska livlig diskussion om billiga siktens kvalite så tänkte jag testa med detta. Vilket borde vara ett riktigt skit sikte, Skräp siktenas creme de la creme. Har inte en aning om märke (ligger nere i bilen) och kostade 395 kr.

Så hur gör jag för att testa dugligheten. Vill inte pilla på siktet jag har på studsaren men tänkte jag kunde leka med min kombi 7x57r 12/70

Tänkte att jag skjuter in siktet med kul pipan. Sedan ställer jag mig och skjuter duvor. Och går sedan och skjuter kula igen för att se om den fortfarande går "rätt" (har ingen lust att skjuta en massa 7/57 när jag ändå behöver "träna" på hagel, samt att hagel är mycket billigare).

Låter det som ett "bra" test?

Jag tänker inte bedöma färg parallaxer vid olika mörke tal eller några andra värden som jag inte har kunskap om.

Enklast möjligt.

Kommer skottet där man siktar.

Går det att använda vid normal ljus.

Hej!

Om du inte har läst denna tråd så föreslår jag att du gör det! Det är kanske en annan sorts sikten än det som du anv. till luftgevär men ytterst intressant.

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=8305

:D

Publicerat

Jo den där pacco vet vad han pratar om. Verkar grymt kunnig.

Men jag tror att det blir lite som typ de som jobbar på svenska HI-klubben "bad sound kills good music". De har jobbar så mycket med det och vet hur bra det kan låta. Vilket gör att deras nivå på vad som är acceptabelt höjts.. Avsevärt, men det i takt med att de själva lärt sig mer om produkterna. Så det är inget negativt.

Men jag vill göra ett super enkelt test. Går det att använda detta sikte..

Jag struntar i färg-återvinning. För mig gör det inget om älgen får ett lätt blå ton, så länge jag kan avlossa ett säkert skott.

Eller om det inte har super kontrast i hela siktet, så länge jag kan avlossa ett säkert skott.

Eller om qnitinfections värdet är glas på en numrerisk-färgskala-från-a-till-ö, så länge jag kan avlossa ett säkert skott.

För jag tror inte att det finns någon här som tror att optiken i ett sikte för 396 kr på jula kan mäta sig med de "fina" siktena. Jag vill bara ta reda på om det med ett skit sikte går att avlossa ett säkert skott.

JAg kan/kommer gämföra med mitt leupold 3-9*40 (tror jag det var) men har inte den kunskapen som krävs för att göra en proffs bedömning. Men just eftersom jag inte har den kunskapen så kanske jag kan göra en "bättre" skit bedömning. Stackara pacco skulle väl få sår på hornhinnan om han tittade i en jula tub :wacko:

Men jag skall prova hans mot/sidoljus test.

Publicerat

Ett enkelt och bra test är att skjuta fyrkant

1. Skjut två skott

2. Justera 10klick/markeringar vänster och upp, skjut 2skott

3. Justera 20 ner, skjut 2skott

4. Justera 20 höger, skjut 2skott

5. Justera 20 upp, skjut 2skott

6. Justera 10 ner 10 vänster, skjut 2skott

Blir det en kvadrat med 2skott i varje hörn och en fin grupp på 4 i mitten funkar justeringen väl

Publicerat
Ett enkelt och bra test är att skjuta fyrkant

1. Skjut två skott

2. Justera 10klick/markeringar vänster och upp, skjut 2skott

3. Justera 20 ner, skjut 2skott

4. Justera 20 höger, skjut 2skott

5. Justera 20 upp, skjut 2skott

6. Justera 10 ner 10 vänster, skjut 2skott

Blir det en kvadrat med 2skott i varje hörn och en fin grupp på 4 i mitten funkar justeringen väl

Det var ett bra test. Det skall provas.

Synd bara att det blivit sånt skit väder över norra stockholm.. hoppas på bättre väder senare i veckan.

Någon som vet om/när/hur man får skjuta på rosersberg?

Publicerat
Det var ett bra test. Det skall provas.

Synd bara att det blivit sånt skit väder över norra stockholm.. hoppas på bättre väder senare i veckan.

Någon som vet om/när/hur man får skjuta på rosersberg?

kul kul !

kolla gärna om sikten förvränger !!

ta en a4 rita linjer med vertikala + horisontala med 1cm mellan varje linje

och om du orkar kan du sätta en siffra för varje cm på den vertikala linje men börjar med noll i mitten !

oh samma sak horisontal mitten linje !

kolla gärna va som händer med linjerna ,om du orkar ! sen kan du kolla med leupold sida vid sida

mera tester !

mvh cristian

Publicerat
kul kul !

kolla gärna om sikten förvränger !!

ta en a4 rita linjer med vertikala + horisontala med 1cm mellan varje linje

och om du orkar kan du sätta en siffra för varje cm på den vertikala linje men börjar med noll i mitten !

oh samma sak horisontal mitten linje !

kolla gärna va som händer med linjerna ,om du orkar ! sen kan du kolla med leupold sida vid sida

mera tester !

mvh cristian

Super kul att du vill hjälpa mig med detta "skit" test. (och jag hoppas att du inte misstolkat något av det jag skrivit om dig utan att du har min yttersta respekt om kikarsikten i allmänhet och optik i synnerhet).

Det är klart att jag kan prova detta. På vilket avstånd skall jag sätta upp pappret? Tänkte att jag skulle kunna göra det här hemma eftersom jag inte behöver skjuta. Men jag vet inte om jag klarar av att bedömma det. Har du något tipps på att "mäta" det eller om det bara att stå och glo en stund? Jag har ju absolut ingen kompetens av siktes bedömning.

Publicerat
sen kan du kolla med leupold sida vid sida

Varför just Leupold ? (har jag missat nått ?)

Publicerat
Varför just Leupold ? (har jag missat nått ?)

"JAg kan/kommer gämföra med mitt leupold 3-9*40" :wub:

Jag har ett leupold på mitt "riktiga" gevär. som jag kan prova att gämföra med.

Publicerat
"JAg kan/kommer gämföra med mitt leupold 3-9*40" :wub:

Jag har ett leupold på mitt "riktiga" gevär. som jag kan prova att gämföra med.

Ahh ,, fatta att det va nått.

Publicerat
Super kul att du vill hjälpa mig med detta "skit" test. (och jag hoppas att du inte misstolkat något av det jag skrivit om dig utan att du har min yttersta respekt om kikarsikten i allmänhet och optik i synnerhet).

Det är klart att jag kan prova detta. På vilket avstånd skall jag sätta upp pappret? Tänkte att jag skulle kunna göra det här hemma eftersom jag inte behöver skjuta. Men jag vet inte om jag klarar av att bedömma det. Har du något tipps på att "mäta" det eller om det bara att stå och glo en stund? Jag har ju absolut ingen kompetens av siktes bedömning.

Tjenare !

ingen fara att jag misstolkar nånting !

Jag du kan ha det på ett avstånd där du täcker hela synfältet med tavlan .och så håller du korset mitt i tavlan ,sen kan du börja att läsa siffrorna från mitt utåt och kolla så att linjerna är raka ,och att rutorna är fyrkantiga och inte runda !

sen kan du skriva hur långt ut du kunde läsa tavlan på i cm .

kör hårt

mvh cristian

Publicerat
Tjenare !

ingen fara att jag misstolkar nånting !

Jag du kan ha det på ett avstånd där du täcker hela synfältet med tavlan .och så håller du korset mitt i tavlan ,sen kan du börja att läsa siffrorna från mitt utåt och kolla så att linjerna är raka ,och att rutorna är fyrkantiga och inte runda !

sen kan du skriva hur långt ut du kunde läsa tavlan på i cm .

kör hårt

mvh cristian

Cool. då skall jag försöka prova detta i helgen när det är lite ljust ute.

Vad tror du om denna? går den att använda?

skytte_test.pdf