Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vihtavuori N 133

Featured Replies

Publicerat

Hej

en liten fundering som jag har man kan ladda 308 win med norma 201 krut, Vihtavuori N 133 ska ju vara ett likvärdigt krut men man ser alldrig några laddata med det krutet är det någon som vet varför? eller har någon erfarenhet av att ladda med det krutet till just 308 win?

Mikael

Publicerat

Hejsan!

Visst kan du ladda 308:a med N133, vem har sagt anorlunda? Anledningen att du inte hittar så mycket laddata till det krutet är pga att det inte är så ofta det används tacka vare att det läpar sig bäst till riktigt lätta kulor.

Om du laddar exempelvis en 125gn kula med N140 så fyller du snart hylsan om du vill ha ut max prestanda, byter du då ned till N133 så fyller du inte upp hylsan lika fullt och behöver på så vis inte komprimera krutet med kulan.

Som exempel så laddar jag Speer TNT med 46,5gns Norma 201 och det är inte mycket plats kvar i den hylsan. Med Norma 200 blir det mer rymd.

Nu är kanske just 125gns kulorna på gränsen och jag skulle nog gå på en lättare kula såsom 110gns eller nått för att börja nyttja N133 eller Norma 200.

En liten lathund som funkar bra tills man känner för att labba vidare... Ju lättare kula desto snabbare krut och vise versa.

Hoppas detta var godtyckligt svar på din fråga.

Mvh. Robban

Publicerat

Om man exempelvis konsulterar Noslers laddhandbok så ser man att den lättaste kulan de laddar i 308 är 125 grains Ballistic Tip. Det snabbaste VV-krutet den laddas med är N135.

Kollar man däremot i Vihtavuoris egna laddata så finns en del laddningar med N133, men precis som Robban säger så fungerar det uteslutande med de lätta kulorna:

http://www.lapua.com/fileadmin/user_upload...loguide2009.pdf

Publicerat

Jag har inte laddat dessa krut i .308 men i 7mmbr har jag använt både Norma 201 och N133 och där är dem absolut inte likvärdiga N133 är betydligt vassare så bägge fungerar säkert men inte likvärdigt.

Publicerat
  • Författare

Tack för er hjälp!

Nu vet jag hur jag ska ladda så nu kan jag snart testa min bössa.

Mikael