Publicerat Mars 2, 200917 yr Såg ngt klipp på youtube där de sköt med någon överljuds patron i en 22lr.. ljudet iofs svårvärderat på film, lät fan inte mer än min dämpade 22:a med subsonic. När man då däremot drar en snabbare patron genom dämparen så smäller det.. i princip som vanligt. Jag har en äldre Sako orginaldämpare men jag lurar på om det finns bättre dämpare som även reducerar snabbare patroner? Nu kan jag inte avgöra om smällen härör från när kulan bryter ljudvallen eller om det faktiskt är vanlig mynningsknall som hörs.. Har ju licens på dämpare så inget hindrar att jag skaffar en till så att säga så finns det en vinst, kan man skjuta snabbare patroner tyst även? Har ett svagt minne om att detta varit uppe redan iofs men någon som har ngr tankar? Mvh!
Publicerat Mars 3, 200917 yr Eftersom vi vanliga dödliga inte får befatta oss med dylika tingestar till våra 22LR pangar, så har jag tyvärr ingen erfarenhet av dessa... Men jag skulle vilja ha en ! Men så länge du skjuter över subsonic, så kommer du väl inte ifrån bogvågsknallen hur du än gör va ?
Publicerat Mars 3, 200917 yr Hippen, som du vet är det två olika "ljud" som tillsammans utgör den totala ljudupplevelsen när du skjuter. Då spelar det ingen roll om vi pratar 22LR eller 308 win, principen är densamma. Det ljudet som vi kan påverka med hjälp av en ljuddämpare är mynningsknallen, i princip kan den dämpas hur mycket som helst. Avgörande är ljuddämparens volym och konstruktion, här är det utan tvekan så att nya lite modernare konstruktioner kan vara effektivare än vad de lite äldre dämparna är. Samtidigt är en 22LR väldigt "lättdämpad" beroende på att det är väldigt lite krutgaser som skall dämpas. Den andra delen av ljudet är bogvågsknallen och den påverkas över huvud taget inte av ljuddämparen utan den uppkommer när en projektil färdas snabbare än ljudet. Hur mycket det låter beror bland annat på projektilens form men också på vilken hastighet som kulan färdas med. Ljudet blir alltså annorlunda om man skjuter en kula i 400 m/s än om samma kula färdas i 800 m/s. Värt att fundera på är också att ljudets hastighet inte är riktigt konstant utan kan variera lite grann beroende på temperatur etc.. för att vara på säkra sidan bör subsonic ammunition inte gå snabbare än 320m/s. Henrik
Publicerat Mars 3, 200917 yr Författare Rätt kul, de här CCI Standard som är så bra går faktiskt inte i överljudsfart då dämparen gör nytta där. Stoppar man in Thunerbolt eller vad som helst annat så smäller det som fan.. Tror att dämparen dessutom tar stryk av det då innan mätet på den är någon form av hårdplast.. Undrar om man skulle kunna hitta ngn patron som går lite lite fortare men ffa tyst i dämparen? Vore kul med ngn lite mer flack pryl som ffa går tyst.. Mvh!
Publicerat Mars 3, 200917 yr Kan rekommendera Ase-Utra. Har den på min Ruger mk2 och skjuter CCI Stinger igenom den. Hårdaste 22lr smällen tror ja som finns? Dämpningen är grym jämnfört mot Sakos ljuddämppare.. En nackdel är att de har flyttat över försäljningen till Sako, vilket betyder att en bra produkt blivit dyrare..
Publicerat Mars 3, 200917 yr Jag har hört det berättas för mig att även standard velocity patroner i realiteten går långsammare än ljudhastigheten. Med andra ord spelar det ingen roll om du använder Subsonic- eller Standard-ammo, om båda går långsammare än ljudet.
Publicerat Mars 3, 200917 yr Jag har hört det berättas för mig att även standard velocity patroner i realiteten går långsammare än ljudhastigheten. Med andra ord spelar det ingen roll om du använder Subsonic- eller Standard-ammo, om båda går långsammare än ljudet. Nja det beror på tillverkare, norma jaktmach är sub andra är inte det. Stinger ligger på ca 500m/s så lite över ljudfart. Hipshot Byt ut allt plast om du är oroliga att det inte funkar med exvis stinger. Mina är helt i metal,alu,stål. Men haden en h-gjord med plaströr samt en pet plaska som jag sköt stinger med = funka bara fint. http://www.22ammo.com/ http://billstclair.com/energy.html