Publicerat Mars 3, 200917 yr Tanken med detta projekt är att bygga ett luft vapen som är så lik min studsare som möjligt. Tack vare Tellur på detta forum så fick jag tag i en gammal kolv till en tikka Så igår skruvade jag isär mitt gammla luft gevär för att se vad som behöver göras. Eftersom det är bryt pipa på geväret kommer jag att behöva såga/fräsa ut en skåra i fram stocken. samt att fräsa upp lite där avtryckaren sitter. annars ser det bra ur. Åkte även till jula och köpte mig en tub. Japp den är förmodligen skit men så länge det är skott fast så gör det inget. Tanken är att jag bara skall ha det till min Älg Bana och är det mörkt så är det bara att tända en lampa... Mer bilder kommer. Men när man har 2 barn och hund så blir fritiden lidande ibland. Så detta kommer att bli ett natt projekt. Just nu så skall jag försöka få tag på någon med en fräs som kan tänkas sig att hjälpa mig. Då jag behöver fräsa ut lite små saker ur kolven. Återkommer med bilder.
Publicerat Mars 4, 200917 yr Har nu suttit och glott, klämt och känt på grejorna och kommit fram till att jag måste få hjälp att fräsa detta. Annars kommer det bli svårt att få det bra. Jag känner en kille som varit med och jagat en gång med oss och han har fräs etc. Så min plan är att muta honom med ett par bira så han kanske kan hjälpa mig med detta. Desvärre är han borta hela nästa vecka så det verkar som om mitt projekt har stannat av lite. Men jag väntar heldre och får det ordentligt gjort istället för att jag börjar tälja själv och det ser ut som skit när det är klart. För det är svårt att få det snyggt utan maskiner.
Publicerat Mars 4, 200917 yr Har nu suttit och glott, klämt och känt på grejorna och kommit fram till att jag måste få hjälp att fräsa detta. Annars kommer det bli svårt att få det bra. Jag känner en kille som varit med och jagat en gång med oss och han har fräs etc. Så min plan är att muta honom med ett par bira så han kanske kan hjälpa mig med detta. Desvärre är han borta hela nästa vecka så det verkar som om mitt projekt har stannat av lite. Men jag väntar heldre och får det ordentligt gjort istället för att jag börjar tälja själv och det ser ut som skit när det är klart. För det är svårt att få det snyggt utan maskiner. Fegis.. köp en dremmel
Publicerat Mars 4, 200917 yr Om luftgeväret inte har något speciellt värde och bara används på miniälgen så skulle jag fräsa ut med en dremel, fylla upp kolven med bäddmassa och lägga ner systemet i kolven efter några omgångar med släppmedel. (Med reservation för tekniska omöjligheter. Har nämligen aldrig lössat en kolv från ett luftgevär.) Är du däremot noga med utseendet på bössan ska du självklart göra det på bästa sätt.
Publicerat Mars 4, 200917 yr Om luftgeväret inte har något speciellt värde och bara används på miniälgen så skulle jag fräsa ut med en dremel, fylla upp kolven med bäddmassa och lägga ner systemet i kolven efter några omgångar med släppmedel.(Med reservation för tekniska omöjligheter. Har nämligen aldrig lössat en kolv från ett luftgevär.) Är du däremot noga med utseendet på bössan ska du självklart göra det på bästa sätt. Problemet är att det är bryt pipa på luftgeväret. så det går lite armar etc som skall spänna fjädern på undersidan (mot kolven). Sen måste jag fräsa ett spår i stockens fram kant så pipan kan brytas. Och risken att göra det själv är att det blir snett och vint, pipan slår i kolven när man bryter den. Hur det ser ut har väl inte så jätte stor betydelse ignetligen men nät jag nu fått tag i en ganska fin kolv så vill jag försöka göra det bästa av den.