Publicerat Mars 3, 200917 yr I lördags eftermiddag nåddes jag av det smärtsamma beskedet att vår älskade jaktkamrat Buholmens Zack inte längre springer i våra skogar. Orden är så svåra att finna, de liksom passar inte, de räcker inte till...... Zacko var den absolut säkraste rävfinnaren jag jagat med och hans ryckte gick alltid före honom själv, det var en sådan hund som man bara hör talas om. Han var lugnet själv, men efter att kopplet strukits behövde man som passkytt sällan vänta länge till upptag, oavsett väder och temperatur. Han var en lika säkar drivare på isiga vägar och torr snö som på fuktig mossa. Dreven buktade oftast på 2-400 ha till alla passares glädje. I lördags förmiddag drev han 2 rävar i pass. de blev tyvärr hans sista. Ett tredje släpp och ett sista drev, tåget blev hans bane. Sagan Zacko är nu all! 248 rävar blev det för Zacko, ej inräknat det otal som har blivit injagade i gryt. Han blev 10 år! Han kommer att leva i minnet hos alla oss som har haft turen och nöjet att få jaga med honom. Från Ystad i söder och Gävle i norr har han sprungit, men där han visade sitt "rätta" jag, var på Öland där han sprang efter sina rävar på stenmurar och i enedungar. Tack Anders och tack Zacko för det härliga jakter ni bjudit upp till! //Roger
Publicerat Mars 3, 200917 yr Tråkigt att han inte fick dö en normal död efter alla dom fina åren som han tydligen haft . ! tyvärr så skördar tågen allt för många duktiga hundar. Vilken stor sorg för ägaren .
Publicerat Mars 3, 200917 yr Vet inte riktigt varför men jag fick en särskild klump i halsen när jag läste detta. Beklagar verkligen. Hoppas ägaren kan få en motsvarande hund igen.
Publicerat Mars 3, 200917 yr beklagar sorgen har själv hafft turen att jaga med den hunden.. som sakt tåget tar allt för många bra hundar
Publicerat Mars 10, 200917 yr FY FAN..... Fäller en tår och tänker på hans rungande skall. Han satte verkligen rävjakten på pränt djupt inne i mig, så trevlig och klockren kamrat i skogen. Hälsa Anders och beklaga sorgen, vi tänker på honom. Mvh. // Matte
Publicerat Mars 12, 200917 yr Beklagar. det första riktiga rävdrevet jag var med om var för Zacko, det kommer jag alltid att minnas. Mvh/ Tobbe
Publicerat Mars 28, 200917 yr Man önskar ju att en sådan jaktkamrat skall få avsluta sina dagar på ett värdigare sätt..Ytterst tråkigt att höra..