Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Enbär...

Featured Replies

Publicerat

Har tillbringat dagen ute vid havet där jag rökt kött. Har röken ståendes vid min ex sambos stuga men har fortfarande tillgång till den. Stugan är "vintrad" så det blev utomhus aktiviteter i väntan på att köttet skulle röka klart.

När jag satt och funderade på hur sakta tiden kan gå då man har tråkigt så fick jag syn på en enbuske som var fullständigt knallblå av bär. Tänkte genast att jag skulle plocka en näve att ha som krydda.  Hmm, det gick ju ganska snabbt, hittade en kakburk som jag fortsatte att plocka i, det blev ganska mycket barr med så jag plockade lite extra, oj burken blev halvfull! gick tillbaka mot stugan och stötte på en ännu blåare buske med om möjligt ännu större bär! plockade resten av burken full....

Kom hem och kliade mig lite i huvvet, det var en hel del bär att rensa, inte min favvosysselsättning kanske. Kom på att jag hade en sån här mackapär som man ansluter till dammsugaren då man rensar lingon, sagt och gjort, bären var rensade i ett nafs!

Nu till problemet!

Vaffaan gör man med 3 liter rensade enbär? inser att jag aldrig kommer att göra slut på dem genom att "krydda" upp dem i alla fall. Kan man hälla på sprit och göra snaps eller blir det för "kraftigt"?

Tips mottages tacksamt!

Publicerat

Gin görs ju på enbär ::)....eller så torkar du dom helt enkelt, du har ju så det räcker till bra många älgar i marinad :D

Publicerat
  • Författare

Det var Ginvarianten jag tänkte på när jag funderade på snaps. Med tanke på hur mycket enbär jag använder i min matlagning så kommer det nog att räcka i flera livstider om jag inte kommer på något annat att göra med dem.

Som en i den närmsta bekantskapskretsen uttryckte det när hon fick höra hur mycket jag plockat "Just typiskt dig! Ordet lagom verkar inte finnas i ditt medvetande", kan nog ligga lite i det :-[

I morgon ska jag ut och plocka Trattisar innanjag ska ut och jaga (tar med en stor korg ut i fall att  ;) 8)

Publicerat

Ja de e bäst att du tar med den stora korgen för i år e de inte svårt att fylla den.

Själva fick vi gå flera omgångar då lillkorgen ble överfull :)

De där me "lagom e aldrig bäst" e de många som lider av  ::)