Publicerat Mars 3, 200917 yr Var på Walter Borg och kollade en ljuddämpare till min Sako Finnlight i kaliber 308. Vad tror ni, är det värt pengarna? Är det en bra dämpare?
Publicerat Mars 4, 200917 yr Kan gå i god för att det är en j*vligt bra dämpare faktiskt. Lite och smidig och lätt. dämpar lika bra som vilken annan dämpare som helst! . Har testat den i såklart min .243. samt tikka t3 tactical .308. Otrolig skillnad med och utan. Värt pengarna? JA. .308 blir lite mildare än en .243 utan dämpare i rekyl skulle jag säga. o ljudet.. köpköp.
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare Tack för svaret. Jäkligt sugen, priset på dämparen är ok men de ska ha typ 1 700 spänn för att svarva pipan.
Publicerat Mars 6, 200917 yr Tack för svaret. Jäkligt sugen, priset på dämparen är ok men de ska ha typ 1 700 spänn för att svarva pipan. Jag skaffade nyss en A-tecdämpare till min Tikka T3. Gav 4 papp med montage (någon i Mora som tog 800 för montaget). Kan inte jämföra med något men det är en fröjd på skjutbanan. Aldrig mer blå axel
Publicerat Mars 6, 200917 yr 1700!!!!?=!!?!?!!? för fan.. skicka den till åland så har du det fixat för 70€ inklusive porto av en av världens skickligaste vapensmeder....
Publicerat Mars 7, 200917 yr Hur liten och lätt är den? Vikt??? / Johan Lite och smidig och lätt. dämpar lika bra som vilken annan dämpare som helst! .
Publicerat Mars 7, 200917 yr Hur liten och lätt är den? Vikt???/ Johan Har ingen våg. Men jag ska mäta den. återkommer. stanna kvar
Publicerat Mars 7, 200917 yr orkade inte ta bössan ur fodralet, mätte utanpå. men ca 12,5-13 cm lång. dia ca50 mm. vikten skulle jag uppskatta till 250 gram..
Publicerat Mars 7, 200917 yr Min ASE Utra väger 550gram. Min A-TEC väger 400gram. Det är stor skillnad emellan dom,jag kommer aldrig mer köpa en frontmonterad ståldämpare! trots att jag kapat pipan 6cm på den bössan ASE sitter på så är den fortfarande framtung. Märkligt i sammanhanget är dessutom att Min A-TEC som sitter på en 308 dämpar bättre än vad ASE som sitter på en 22Hornet gör. /Micke
Publicerat Mars 7, 200917 yr Märkligt i sammanhanget är dessutom att Min A-TEC som sitter på en 308 dämpar bättre än vad ASE som sitter på en 22Hornet gör. Ja, din 308 är ungefär lika högljudd som att öppna en Colaburk!
Publicerat Mars 7, 200917 yr Ja, din 308 är ungefär lika högljudd som att öppna en Colaburk! A-TEC rular megafett! /Micke
Publicerat Mars 9, 200917 yr Skillnaden mellan en gänga för 800 kr och 1700 kronor kan vara en förstörd pipa. En sned gänga är inget man vill ha till en ljuddämpare. Många av er som gnäller är säkert hantverkare själv, vad tar ni/era chefer ut i timmen för det jobb ni utför? Tänk på att dom där 1700:- ska gå till försäkringar, slitage på verktyg, maskiner, intyg, el å energikostnader eventuella lokalkostnader å dessutom så ska smeden plocka ut en liten lön till sig själv också för dom timmar det tar att gänga en pipa. Börjar det bli alldeles för billigt så måste man fundera på vad det är det dras in på igentligen. I regel så är det tiden, och det tar tid att göra ett jobb med precision och bra finish
Publicerat Mars 10, 200917 yr Örjan, när det gäller Ase Utra så är det en "bra" dämpare men den är ganska tung. Den dämpar bra och den är väldigt kompakt men den är ganska tung och påverkar balansen en hel del. Om du är känslig för balansen rekommenderar jag inte Ase utan då finns det andra lättare dämpare, A Tec's aluminiumdämpare är ett bra alternativ som dämpar i samma nivå som Ase eller bättre och dessutom är väsentligt lättare. Den enda nackdelen med dessa är att det är Normark som är distributör Sedan finns det en uppsjö av andra dämpare som kan vara vettiga alternativ men allt beror på vad du söker? Henrik
Publicerat Mars 10, 200917 yr Författare Skillnaden mellan en gänga för 800 kr och 1700 kronor kan vara en förstörd pipa. En sned gänga är inget man vill ha till en ljuddämpare.Många av er som gnäller är säkert hantverkare själv, vad tar ni/era chefer ut i timmen för det jobb ni utför? Tänk på att dom där 1700:- ska gå till försäkringar, slitage på verktyg, maskiner, intyg, el å energikostnader eventuella lokalkostnader å dessutom så ska smeden plocka ut en liten lön till sig själv också för dom timmar det tar att gänga en pipa. Börjar det bli alldeles för billigt så måste man fundera på vad det är det dras in på igentligen. I regel så är det tiden, och det tar tid att göra ett jobb med precision och bra finish Jag är absolut inte hantverkare, utan en vanlig knegare. Priset 1700 kr tyckte jag var mycket i förhållandet till vad dämparen kostar. Örjan,när det gäller Ase Utra så är det en "bra" dämpare men den är ganska tung. Den dämpar bra och den är väldigt kompakt men den är ganska tung och påverkar balansen en hel del. Om du är känslig för balansen rekommenderar jag inte Ase utan då finns det andra lättare dämpare, A Tec's aluminiumdämpare är ett bra alternativ som dämpar i samma nivå som Ase eller bättre och dessutom är väsentligt lättare. Den enda nackdelen med dessa är att det är Normark som är distributör Sedan finns det en uppsjö av andra dämpare som kan vara vettiga alternativ men allt beror på vad du söker? Henrik Hmm, intressant. Walter Borg rekommenderar Ase Utra. Sedan var det någon som ansåg att jag skulle skaffa en dämpare som satt "på" pipan så att den täcker pipan, istället för en som man "skruvar" på pipan. Ni förstår hur jag menar...
Publicerat Mars 10, 200917 yr Min erfarenhet är att de handlare som är "Sakohandlare" gärna rekommenderar Ase Utra Jag var tvungen att övertyga min lokale handlare om att jag inte var intresserad av en Ase trots att de gäääärna ville sälja en dylik. Henrik
Publicerat Mars 10, 200917 yr Hmm, intressant. Walter Borg rekommenderar Ase Utra. Sedan var det någon som ansåg att jag skulle skaffa en dämpare som satt "på" pipan så att den täcker pipan, istället för en som man "skruvar" på pipan. Ni förstår hur jag menar... På ett jaktvapen tycker jag det är precis tvärtom En teleskop dämpare påverkar balansen och förlänger mindre sedan den kanske viktigaste att den har stöd bak mot pipan vilket gör att den blir tåligare om man tex. ramlar eller stöter dämparen
Publicerat Mars 14, 200917 yr Hade en Ase utra på min förra bössa dämpar bra men för tung, har nu köpt en A-tec till min nya blaser ska monteras om ca 1 vecka så blir kul å prova