Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skyddsjakt på vitkindad gås?

Featured Replies

Publicerat

Undrar lite hur det är med skyddsjakt på vitkindade gäss, går det o få?

Det gäller min sambos föräldrars sommarboende som varje år blir mer eller mindre invaderat o nerskitet och dom undrar om jag inte kan komma o skjuta några nu sommarn som kommer.

Hur ligger det till??

Mvh Garou

Publicerat

Ja, det går att få. Idag måste dock tillstånd sökas hos Länsstyrelsen. Vi (SJF) har i vårt senaste Jakttidsförslag dock föreslagit en rejäl förenkling av detta så att skyddsjakt skulle kunna ske på "enskilds initiativ" i vissa län, dvs du får själv avgöra om skäl föreligger för skyddsjakt. I och för sig ska du senare om någon frågar kunna bevisa att dessa skäl verkligen förelåg men är det någon grupp i samhället som är kompetent att bedömma detta så är det antagligen jägarna. Se från sidan 21 här:

http://www.jagareforbundet.se/fran_sjf/doc...ramst__2008.pdf

Nu har förslaget varit ute på remiss, med mycket positiva genmälen, och vi bearbetar för närvarande svaren. Jag tror, och hoppas, att en stor del av förslagen dock kan vara "i drift" redan från och med nästa jaktår så kanske kan det bli lite enklare för dig efter halvårsskiftet. Idag gäller dock fortfarande att du måste söka skyddsjakt i det län där fastigheten är belägen.

Publicerat
  • Författare

Ok tackar för svaret, så snabbt o enkelt.

Kanon att ni är här o hjälper :rolleyes:

Jag avvaktar o ser om det förslaget går igenom.

Mvh garou

Publicerat

Linkis,

Tjenare jägarbroder!

Det var vettiga förslag till ändrade jaktider ni fått till stånd, och med vettiga motiveringar.

Intressant att ni föreslår införa jakttid på tex snatterand och brunand! Snatteranden är helt fredad för jakt här i österled men ett antal skjuts antagligen, i samband med gräsandsjakt, årligen. Brunanden har vi jagat lagligt så länge jag kan komma ihåg. Snatterand är gott medan brunanden smakar skarv (detta var alltså en åsnebrygga till frågan jag har ).

Varför saknas skarven och införande av jakttid på skarv i förslaget?

(ps. Jag har fortfarande sjubbskinnen i frysen, och hyser inga hopp om att någonsin få dem behandlade och beredda men kanske detta för evigt ogjorda kan kompenseras med litet vitsvanshjortjakt nästa höst? Om Du och Stockholmskillen med muffen är intresserade kan jag försöka ordna det?)

MVH/

Publicerat

Remissvaren på vårt förslag är som Linkis skriver övervägande positiva, men det finns tunga instanser som är negativa till flera av förslagen. Förståelsen för våra argument när det gäller brunanad och snatterand är exempelvis inte stor, och det finns regionalt motstånd även när det gäller utökad skyddsjakt på vitkindad gås. I det fallet finns det dock uppenbara naturvårdsproblem att hänvisa till, vilket gör det enklare. Tyvärr omfattas arten av fågeldirektivet...

Vår målsättning när det gäller skarven är självfallet allmän jakttid, men innan vi lyckats få till en revidering av fågeldirektivet går inte det.

Publicerat
Vår målsättning när det gäller skarven är självfallet allmän jakttid, men innan vi lyckats få till en revidering av fågeldirektivet går inte det.

Ok. Det var nog det jag antog beträffande skarven. Det positiva är väl då att skarven upplevs som problem inte bara här i norden utan över stora delar av övriga Europa, och en revidering av fågeldirektivet beträffande skarv tycks vara på G.

mvh

Publicerat

PeltoPekka: Så mycket beröm från en finne har jag aldrig fått. Känns lite fel... :lol:

Att mårdhundsskinnen ligger oberedda i din frys tror jag inte en sekund på, du har säkert sålt dem dyrt som särskilt ädla då de är skjutna av en svensk jaktvårdstjänsteman. Som kompensation kan jag visst tänka mig en vitsvansjakt och ska jag vara ärlig står vildsvinen mest hela dagarna och fnissar här i skogsbrynet åt finnarna som inte kom åt dem sist. Revansch?

Motvilligt måste jag dock erkänna att din information om fågeldirektivet är intressant. Är det en revidering av enbart skarven som art eller hela direktivet som du har nosat upp? Ganska glädjande och viktig information just nu, särskilt som vår förväntade samarbetsorganisation ute i Europa, FACE, tydligen träffat skarvöverenskommelser som lämnar en del i övrigt att önska...

Lev väl!

Publicerat
PeltoPekka: Så mycket beröm från en finne har jag aldrig fått. Känns lite fel... :)

Att mårdhundsskinnen ligger oberedda i din frys tror jag inte en sekund på, du har säkert sålt dem dyrt som särskilt ädla då de är skjutna av en svensk jaktvårdstjänsteman. Som kompensation kan jag visst tänka mig en vitsvansjakt och ska jag vara ärlig står vildsvinen mest hela dagarna och fnissar här i skogsbrynet åt finnarna som inte kom åt dem sist. Revansch?

Motvilligt måste jag dock erkänna att din information om fågeldirektivet är intressant. Är det en revidering av enbart skarven som art eller hela direktivet som du har nosat upp? Ganska glädjande och viktig information just nu, särskilt som vår förväntade samarbetsorganisation ute i Europa, FACE, tydligen träffat skarvöverenskommelser som lämnar en del i övrigt att önska...

Lev väl!

Kan förstå att det känns fel... B)

Står vildsvinen fortfarande i skogsbrynet och fnissar? Det är ju några år sedan finnar var på besök och om de ännu lever och mår väl så kan jag nog tänka mig en och annan mångtydig förklaring till deras fnissande. Men en sk revansch är klart intressant.

Beträffande skarvens framtid och kommande förvaltning var det en artikel i fiskarförbundens utgåva Fiskarposten som jag hastigt ögnade genom. Eftersom en ökänd smurflik krabat från Paskahätte Djupa Älv är med i redaktionen för ifrågavarande blaska får sanningen sökas bakom läsarens ögon, och inte i texten, vid läsande i denna tidskrift.

Artikeln behandlade Europaparlamentets resolution 4.12.2008 så den kanske redan är bekant. Här är hursomhelst en oförvrängd länk till resolutionen:

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc...amp;language=SV

• 2 weeks later...
Publicerat

Sidospår/utveckling i ämnet.

Hur funkar det med grågås, jag bor i gävleborgslän, vi har stora flockar med grågäss som kommer tidigt söderöver.

Vi fick ju ingen allmän skyddsjakt i år heller tydligen, och personligen tycker jag vi borde få allmän jakttid på dessa gäss då detta skulle lätta på trycket i södra sverige.

Hur som helst så är det grågässen som ställer till mest skada för jordbrukarna i mina trakter, inte kanadagässen, finns det möjligheter att ansöka skyddsjakt hos länstyrelsen mot dessa marodörer?

En fundering till, underlättar det att påverka lagstiftarna om man kan uppbringa bildbevis på skadorna som dessa gäss orsakar?

Publicerat

Skyddsjakt på grågås utanför allmän jakttid enligt Bilaga 4 i jaktförordningen punkt 14 lyder gk kan äller inte Gävleborgs län. Att ändra detta kräver ett regeringsbeslut. Dock kan länsstyrelsen bevilja ytterligare skyddsjakt vid behov.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.