Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
@@Danne@@

6ppc

Recommended Posts

@@Danne@@

Har fått låna en 6ppc av en kompis och behöver data till 70-80-90gr kulor som brukar gå bra. 1-10 twist. Vv, Norma, Varget krut. Har inte så mycket tid på mej så snabba svar uppskattas.

Nils l

Jag säger som alla andra; För nedanstående laddata tas inget ansvar, de är hämtade från ladeboka och har skjutits i min ppc. Dock ej maxladdningar.

Norma 201 kula 70 grains sierra match king min 27 grain 875m/s. max 29 grain 961m/s komprimerad laddning.

Norma 201 kula 90grain lapua mega min 25 grain 780m/s. max 27,5 859m/s

Laddata för norma 200 finns men farterna blir lägre.

@@Danne@@
Jag säger som alla andra; För nedanstående laddata tas inget ansvar, de är hämtade från ladeboka och har skjutits i min ppc. Dock ej maxladdningar.

Norma 201 kula 70 grains sierra match king min 27 grain 875m/s. max 29 grain 961m/s komprimerad laddning.

Norma 201 kula 90grain lapua mega min 25 grain 780m/s. max 27,5 859m/s

Laddata för norma 200 finns men farterna blir lägre.

Jag tar gärna imot info om Norma 200, även N133 om någon har.

Nils l

N133 med 70-80 grains kula laddas runt 27 grains.

Nils l

Norma 200 70gr sierra matchking min 24grain 904m/s max 25,5 grains 957m/s. Samma krut med 90gr lapua mega 22,5 gr 803m/s max 25,4 846m/s. Hämtat ur samma bok som tidigare och med samma förbehåll. :) Jag använder Vihtavouri 133 krut nästan uteslutande. Brinner rent ger bra precision och är tacksamt att dosera ur krutdoseraren.

@@Danne@@

Var på banan i går och provade n135, n133, N200,N201, 70gr MK , 90gr scenar, 90gr Sako fmj. Till 70gr gick N200 bäst. Till 90gr Scenar gick n135 hyfsat men ska prova n133. N201 gick dåligt till allt. Bössan är lite svår skjuten med pga att den är inte optimerad för mej, för lång kolv och kikar mont är för långt fram för mej. Skulle vilja ha något lättare trycke också. Med tanke på dessa faktorer så finns det säkert mm att plocka. Hadde flera fyra skottare under 10mm men ett av fem fulade ner slut resultatet. Ska bygga vidare på datan jag nu har så får vi se.

Dorro
Var på banan i går och provade n135, n133, N200,N201, 70gr MK , 90gr scenar, 90gr Sako fmj. Till 70gr gick N200 bäst. Till 90gr Scenar gick n135 hyfsat men ska prova n133. N201 gick dåligt till allt. Bössan är lite svår skjuten med pga att den är inte optimerad för mej, för lång kolv och kikar mont är för långt fram för mej. Skulle vilja ha något lättare trycke också. Med tanke på dessa faktorer så finns det säkert mm att plocka. Hadde flera fyra skottare under 10mm men ett av fem fulade ner slut resultatet. Ska bygga vidare på datan jag nu har så får vi se.

Vad fick du för hastighet med 90gr Scenar och N135?

Jag laddar den med 203b och får ca 860 m/s men funderar på att testa N135. Har fått för mig att 203b ska vara rätt så "temperaturokänsligt", det är därför jag har hållit mig kvar med den laddningen för toppjakten.

@@Danne@@

Jag har tyvär satt en hp kula i min senaste kronograf och inte köpt en ny än, så jag vet inte exakta m/s. Men enligt datan jag fått så ska 27gr ge 868m/s utan teken på höga tryck i denna bössa. n135 sköt bra i flera steg på stegen med 90gr scenaren. Jagar du fågel med den kulan i 6ppc? Jag har provat den i min 6BR och den var nästan lite stygg mot fåglarna, men jag fick laddade den hårt för att få precision. Den bör gå något långsamare i 6ppc och där behöver jag inte tokladda för att den ska gå riktigt bra. Varget krut ska vara det mäst temperatur okänsliga krutet av alla och det ska jag prova också. Det fungerar kalas i 6BR till 90gr kulor.

Dorro

Jepp, det är toppjaktsladdningen. Har skjutit en hel del fågel med den kombinationen de senaste åren.

Testade Hornady FMJ ifjol men tycker inte att Scenar slår sönder så mkt mer. Den slår betydligt tätare på 200+ och om det blåser lite.

Jag har också börjat funderat på att testa Varget men vet man egentligen hur pass mkt bättre det är jmf med 203b vad gäller temperaturokänsligheten? Du får gärna dela med dig av dina erfarenheter om du får för dig att testa.

@@Danne@@

Nu är det bara vad jag har läst mej till om Varget och min Br bössa är fel vapen att testa det med. Pga att den är helt okänslig av temperaturen, +20 eller -20 spelar ingen roll med den bössan. Det är första bössan jag har som är på det viset. Har använt Sako 90gr fmj och n140 med godtagbar precision. Men med Varget blev det bättre så därför kommer jag att fortsätta med det nästa sesång. Sako kulan är fantastisk i fågeln men är som med andra fmj kulor svårare att få till precisionen. Ska prova Varget i ppc'n med 77gr lapua och 90gr scenar, där jag tror 90gr scenaren är bättre till fågel. Vad är det för ppc du har Dorro?

Dorro

En Sako enkelskott med 10" pipa - det optimala småviltsvapnet enligt mig.

Jag köpte den av en forummedlem för 2½ år sedan.