Publicerat Mars 5, 200917 yr Hejsan alla glada Håller på att sliter med jägarexamen, men då har jag kommit på tankar, sen när jag tagit det och fått jägarlicens, vad ska jag ha som första vapen och vad ska det vara i för prisklass? ska den vara begagnad eller ny? (P.s ska gå Skog&jakt på gymnasiet, får dispans på vapenlisensen då ifall någon undrar =)
Publicerat Mars 5, 200917 yr Ställ frågan så här istället, vad träffar jag med för vapen, har jag råd med det, passar det vapnet det tänkta användningsområdet? Att påstå att svaren kommer av sig själva är för mig enkelt, det svåra för dig är att inte låsa dig vid en modell eller ett märke, det är inte det som gör att man träffar det man siktar efter, vidare är tålamod iofs en dygd men ack så sällsynt, med vilket jag menar att om du har svårt att ge dig till tåls är du i gott sällskap. /Christian
Publicerat Mars 5, 200917 yr http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=15291 http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=14617 Här är två trådar att börja med, läs och begrunda. Själv köpte jag en 30 år gammal Suhl S/S i nyskick för 1500spänn efter jägarexamen för 2 år sedan, det behöver inte blir dyrt, men har du råd till en bättre bössa från börja så är du nöjd längre Lycka till
Publicerat Mars 5, 200917 yr Ja, det är lite som frågan -"hur långt är ett snöre?..." Känn på bössorna ni använder på skjutbanan och kolla vilken du tycker känns bäst. De brukar ofta ha mer än ett fabrikat på lite större skjutbanor och då kan du få ett hum. Min första hagelbössa var en Silma Supreme som jag var tvungen att använda våld på för att bryta. Den passade inte alls och hade ett eget liv, men efter lite vapenvård och moddande började jag skjuta ganska hyffsat med den och snart kunde jag gå och köpa en lite bättre bössa... och på den vägen är det. Jag skulle inte gå och köpa en ny, svindyr bössa som min första utan jag skulle satsa på en begagnad, sliten sak som du kan skjuta dina första 10000 skott med för att sedan skaffa dig en riktig bössa du kanske har resten av tiden. Skall jag bara ge ett råd så är det följande: Köp en 12/70 bock och inget annat! Lycka till!
Publicerat Mars 5, 200917 yr Författare Okej Är helt ny i jakt, lite pinsamt när man ser er som kan en hel del. syftet var ju att jaga fågel iaf. 12/70, är det kaliberstorlekar?
Publicerat Mars 5, 200917 yr Okej Är helt ny i jakt, lite pinsamt när man ser er som kan en hel del. syftet var ju att jaga fågel iaf. 12/70, är det kaliberstorlekar? kanske dax att läsa lite till i böckerna 12 är kalibern (man kan gjuta 12 kulor av typ ett skålpund bly i denna kaliber, tror att det står i dina böcker) och 70 är längen på patronerna. Själv hade jag tittat efter en halvautomat 12/76. Borde finnas en del beggade.
Publicerat Mars 5, 200917 yr ..........Själv hade jag tittat efter en halvautomat 12/76. Borde finnas en del beggade. Njae, tycker nog inte det. Ska du deltaga på mer sociala jaktformer som harklapp eller så så är ett brytvapen ett nära nog krav. Hagelautomaten är i mina ögon ett komplementvapen som kompletterar hagelbössan av brytmodell. Men det brukar stå inte så få begagnade bockar hos de flesta handlare, köp hellre en lite sliten kvalitetspang än nytt turkisk eller italiensk lågprisproduktion. Bra "märken" att spana efter är Beretta, Browning, Miroku, Winchester, SKB undvik i görligaste mån rena "handlarnamn"..... /Tobias Hassel
Publicerat Mars 6, 200917 yr En sida sida är betydligt snyggare en en bock. Snyggare...?! Är det ett bra råd för första vapnet? "Köp ett snyggt vapen"? =)
Publicerat Mars 6, 200917 yr En sida sida är betydligt snyggare en en bock. Om det handlar om att vara snygg i skogen så tycker jag att du borde spara till lite längre skägg. Kunde inte låta bli.. Förlåt.
Publicerat Mars 6, 200917 yr Om det handlar om att vara snygg i skogen så tycker jag att du borde spara till lite längre skägg. Kunde inte låta bli.. Förlåt. Hahaha, DET kan jag hålla med om dock
Publicerat Mars 6, 200917 yr Snyggare...?! Är det ett bra råd för första vapnet? "Köp ett snyggt vapen"? =) Ha ha just det han får väl köpa vad han vill . Reagerade bara på att köp en bock inget annat. För mig så trivs jag med sida sida har provat skjuta med bock men blev inte nöjd. Men det viktiga är att han testar sig fram vilket vapen som passar, sen kan det vara bra att köpa ett vapen som är tillåtet för stålkulor. Man vet ju inte vilka nötter som sitter i Rosenbad efter nästa val.
Publicerat Mars 6, 200917 yr Om det handlar om att vara snygg i skogen så tycker jag att du borde spara till lite längre skägg. Kunde inte låta bli.. Förlåt. Skulle ju vilja ha ZZ topp skägg, sorry tråd kapning.
Publicerat Mars 6, 200917 yr Då måste ju jag kasta in ett tipps med! Skit i om de e bock eller sidasida. De viktigaste är att bössan ligger rätt vid anläggningen. Dvs höjd o skränkning passar just dig. Ett problem man som nybörjare sällan förstår trots all hjälp o goda råd av bättre vetanden.
Publicerat Mars 6, 200917 yr Då måste ju jag kasta in ett tipps med!Skit i om de e bock eller sidasida. De viktigaste är att bössan ligger rätt vid anläggningen. Dvs höjd o skränkning passar just dig. Ett problem man som nybörjare sällan förstår trots all hjälp o goda råd av bättre vetanden. Där kom det vettigaste hittills.
Publicerat Mars 6, 200917 yr Som sagt, huvudsaken är att bössan passar, sedan spelar det mindre piano. Jag skulle också kika efter en begagnad kvalitetsbössa, du får avsevärt mycket mer "bang for the buck" på så vis..En begagnad Beretta S55, Miroku, SKB, Winchester 101, Nikko 5000 eller liknande får du billigt. Min första hagelbössa var en Husqvarna torparbössa som jag gillar så mycket att jag lämnat in den för att få en ny stykblånering..
Publicerat Mars 6, 200917 yr Jag har precis stått inför samma problem som du och jag resonerade så här: En billig bössa (blev en SKB för mig) med rätt öppen borrning i förstaläget eftersom jag räknar med att lägga mycket av tiden i början på banan för att lära mig hur man skjuter och få en uppfattning om vad jag behöver ha i framtiden. När jag är på det klara med det kommer jag (kanske om jag inte är för fäst vid den jag har) att köpa en ny och dyrare bössa.
Publicerat Mars 6, 200917 yr När jag är på det klara med det kommer jag (kanske om jag inte är för fäst vid den jag har) att köpa en ny och dyrare bössa. Eller en till