Publicerat Mars 6, 200917 yr Gevärsfältskjutning i Kabusa utanför Ystad 2009-03-29 KRAV Medlemskap i FSR förening Innehavare av gevärsskyttekort (har ni inte kort och vill skjuta säg till mig i god tid så löser vi det) Regler och tävling allmänt. Valfria kalibrar (upp till 12,7, EJ större vilket gör att svartkrut är ok) 42 skott, 7 stationer om 6 skott. Okända avstånd mellan 100-600 meter Avståndsmätare förbjuden! Inga stödjande skyttekläder typ skyttekorstter osv. Inga kammokläder(annat än reglementsenlig och tilldelad uniform) Ingen inskjutning på tävlingen. Kikarsikten, vapen och benstöd mm är valfritt. Anmälan till mig, sista anmälningsdag 12/3. (anmäl ifall ni har mynningsbroms, för dessa går i egna patruller samt med frivilliga..........) Håkan
Publicerat April 2, 200917 yr Resultat. Tänk om utstötaren inte hade kärvat på första stationen - då hade jag haft två pinnar till. Och tänk om... ...
Publicerat April 2, 200917 yr Mmm.... tätkänning med mersmak Mycket lärorikt var det iaf. Bobbie gjorde bra ifrån sig på sin första fältskjutning
Publicerat April 2, 200917 yr Jo jag är den första att medge att det krävs ett antal tävlingar innan man greppar detta. Själv var jag helt sönderstressad första stationerna och hann inte alls med att förbereda mig som jag ville Sedan inser man att fältskytte är precis som det låter öppna fält och inte samma vindskydd som jag är van från våra banor här. Så frågan är vart man skall kunna träna realistiskt skytte för detta jag måste nog göra mig en egen bana på havsisen nästa vinter
Publicerat April 2, 200917 yr Sedan inser man att fältskytte är precis som det låter öppna fält och inte samma vindskydd som jag är van från våra banor här. Så frågan är vart man skall kunna träna realistiskt skytte för detta jag måste nog göra mig en egen bana på havsisen nästa vinter Precis! Skruvar man inte i sida på en station (eller håller av) så är det nåt som är fel. 300-metersbanorna jag brukar skjuta på är förvånansvärt "vindstilla" i jämförelse.
Publicerat April 2, 200917 yr Whoaa... Nice, trevligt med en resultatlista trots alla bommarna. Det var ett jävla gissel att få ihop det då jag har en del att lära vad gäller både avståndsbedömning med mildot samt vindavläsning. Kulan smiter undan över metern, sidleds, på 5-600m vilket kan ställa till det rejält om man inte klockat in gluggen rätt.