Publicerat Mars 6, 200917 yr Tävlingen närmar sig... Hur tippar ni det går? Har ni någon vavorit som ni hoppas på? http://www.nm2008dgk.dk/ Själv håller jag ögonen på Krogvikens Castor från Finland, FM vinnare -07. Han är far till vår 1vecka gamla valp, (valpens mor kom trea i år och kommer att vara med i NM nästa år). Man får lyfta på hatten åt dem som lyckats kvalificera sig, det ligger en hel del jobb bakom en framgångsrik hund. Skulle nog vara lite av en dröm att få vara med! Sverige verkar vara hårda utmanare.. Måsebo Mazarin och Kamsåsmyrens Elis har ju gjort bra ifrån sig. Kamsåsmyrens Elis, 2:a på Småhunds SM, 2:a tax-SM. Elis har flera SM vinnare/ deltagare i släkten. Måsebo Mazarin är ju också en topp hund, 3:a tax sm, 4:a SM för små drivande hundar, Rätta mig om jag missat något...
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare Lite OT men var det inte Måsebos Mazarin som blev attakerad och hade en nära döden upplevelse?? Minns att jag skulle ha sett bilder där hunden haft halsen ihop lappad som ett lapptäcke. Kommer inte ihåg vad hunden blev attakerad av, tror det var en annan hund!? Är det på gamla meriter hunden är kvalificerad i NM eller har den kvalificerat sig efter olyckan, i så fall är det ju bra gjort!
Publicerat Mars 6, 200917 yr Jag tror att Peitschen Faro kommer att ligga bra till, han har varit otroligt jämn i år och och är en mycket säker hund, han blev ju dessutom finsk mästare denna säsong (2008-2009). En annan som jag också tror kommer att gå bra är Lyttas Leia från Norge som har kört flera prov till d-cert senaste tiden, vet dock att dom kommer att para henne snart så oklart om hon är med. /Ponde
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare Peitschen Faro vann landskampen ifjol och FM i år så nog ligger han bra till... Imorgon avgörs det! Huvudsaken Finland vinner lagtävlingen
Publicerat Mars 6, 200917 yr Jag tror att Peitschen Faro kommer att ligga bra till, han har varit otroligt jämn i år och och är en mycket säker hund, han blev ju dessutom finsk mästare denna säsong (2008-2009). En annan som jag också tror kommer att gå bra är Lyttas Leia från Norge som har kört flera prov till d-cert senaste tiden, vet dock att dom kommer att para henne snart så oklart om hon är med./Ponde Kommer att följas. Någon som vet om det är lika svårt som i Sverige att få ett D-cert här ska man ha 52 pe av 60 möjliga och det är inte helt enkelt att fixa på fyra timmar! \mats
Publicerat Mars 6, 200917 yr Kommer att följas.Någon som vet om det är lika svårt som i Sverige att få ett D-cert här ska man ha 52 pe av 60 möjliga och det är inte helt enkelt att fixa på fyra timmar! \mats Jag tror (nu vet jag inte, och har ej kollat upp det, rätta mig om jag har fel!) att Sveriges och Norges drevprovregler är ganska lika gällande bedömningen, så har man d-cert från Norge så har man nog gjort en bra insats. Här i Finland så går ju bedömningsskalan ända till 100 och vid 80 p har man möjlighet att tilldelas HP (hederspris) vilket motsvarar ert d-cert men jag tycker att det inte är så väldans svårt att komma över 80 p om man har en bra hund, verkar nog vara betydligt svårare att få d-cert i Sverige/Norge om man ställer drevprovs-bedömningarna mot varann. Visst är det roligt om Finland vinner................men helst ett korthår /P
Publicerat Mars 6, 200917 yr Fina duktiga hundar det där... Jag håller nog på Mazarinen eller Fantomen jag fast nog vore det iof kul om ett korthår vann istället och då splar det ju ingen roll vilket land den kommer från
Publicerat Mars 9, 200917 yr Grattis Sverige får man väl säga, fina individuella resultat. Men det blev ju en finsk-svensk grand slam på prispallen.........
Publicerat Mars 9, 200917 yr NORDISK MESTERSKAB 2008 Individuelle vindere: 1. SJDCH, SUDCH, DKBCHD MÅSEBO MAZARIN - Sverige 2. SJDCH RÖDHAKEN'S SORRO - Sverige 3. NORDJDCH, FINJDCH, SJDCH, DKBCHD BODNÄS BERIJA - Finland