Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vettar vid skyddsjakt på fågel?

Featured Replies

Publicerat

Har en del frågetecken ang skyddsjakt på enskillds initiativ.

Får man använda vettar och camo-nät i syfte att få säkrare skott och minska risken för skadeskjutning?

Vid tjäle betar gässen bara av brodden och roten blir kvar i marken. Roten kan sedan återhämta sig och komma tillbaka. Är det då tillåtet med skyddsjakt när marken är frusen eller måste övre delen av markskiktet ha töat?

Om gässen / duvorna slår på grannmarkens fält med samma gröda och en liten mängd gäss / duvor slår på min mark är det då försvarbart med skyddsjakt på den egna marken.

• 2 weeks later...
Publicerat

Hej!

Ledsen att det dröjt men jag måste ha missat denna tråd. Att skyddsjaga (med stöd av bilaga 4 i jaktförordningen utanför ordinarie allmän jakttid) gäss med bulvaner (och nät för den delen) är helt ok. Dock får man inte skjuta mer fågel än nödvändigt. Denna senare begränsning är luddig - jag vet, men det är den tolkning som naturvårdsverket förespråkat och vi inte har anledning att ifrågasätta.

För att få skyddsjaga så krävs att gässen orsakar skada och det kan de göra även på frusen mark, i vart fall om det rör höstoljeväxter där tillväxtpunkten ligger ovan markytan om det inte är snö. kan man visa på att de orsakar skada får man alltså skyddsjaga.

Jag ser inget hinder varför du inte skall kunna skyddsjaga på din mark även om majoriteten slår på grannens.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.