Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

grisfälla

Featured Replies

Publicerat

Mitt tycke om att fånga gris i fälla är nog inte bäst att skriva, kort och gott så tycker jag inte om det.

Därför reagerade jag när jag såg annons på blocket ang vildsvinsfällor, det som tog mitt intresse var att jag kände igen namnet lite och lokationen av stället fällorna säljs från.

Det visar sig att vara samma person som lyckades få in 15 kultingar i en och samma fälla som hittades döda. Vad de dött av var troligen stress och överhettning.

Nu säljer alltså samma person fällor på nätet, var ligger etiken????

Skall nämnas att det är 2 olika typer av fällor, den han säljer nu är dock luftigare.

Men med tanke på att grisarna blir stressade när dom inte kan komma loss och flocken kallar tror jag att detta problemet med döda grisar kommer igen.

Sen att det kommit en lag som säger att man inte får använda grisfälla under ynglingsperioden tror jag hjälper lite men grisarna ynglar undeer stort sett hela året med koncentration på 2 tider.

Sedan tycker jag givetvis synd om bonden men det finns andra sätt att förvalta en grisstam. Höj arrendena till jaktlag som inte sköter jakten och framförallt skapandet av grisskötselområden så att man kan få en gemensam strategi över större områden. Dagens system där man själv bestämmer fungerar inte tillfredställande, jämför med älgskötselområden när dom startade och nu.

Men som sagt det är ju mina åsikter

Publicerat
  • Författare

Hej max

Jag har nog läst alla trådar och även kommenterat en del av dessa. Nu var fallet att det fanns en ny vinkling enligt mig och flera som stod sig undrande om just etiken i vad jag skrev om. Motståndet mot fällorna är nog relativt stort. Jag som skogsägare kan ju dra parralellen att rådjur, kron,dov och älg skall få fångas i fälla då dom som grisen åsamkar skada. Kanske något för nvv att dra i.