Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

marlin 1895

Featured Replies

Publicerat

Hej på er har jag funderat på en marlin 1895 45/70 som eftersök och jakt bössa eller 338 marlinexpress jag skulle gärna få lite tips och råd från erfarna eftersöks jägare och bygl folk om dessa kalibrar både att köpa ammoa och ladda själv.Är et något att satsa på ?

Publicerat
Hej på er har jag funderat på en marlin 1895 45/70 som eftersök och jakt bössa eller 338 marlinexpress jag skulle gärna få lite tips och råd från erfarna eftersöks jägare och bygl folk om dessa kalibrar både att köpa ammoa och ladda själv.Är et något att satsa på ?

Hej ett tipps är att du laddar själv till en marlin, ammunitionen som du köper är laddade med ett lågt tryck för att kunna skjutas i äldre vapen. modernare vapen tål högre tryck. vapnet i sig är ett bra bruksvapen, kalibern funkar bra till älg och gris.

Publicerat
Hej ett tipps är att du laddar själv till en marlin, ammunitionen som du köper är laddade med ett lågt tryck för att kunna skjutas i äldre vapen. modernare vapen tål högre tryck. vapnet i sig är ett bra bruksvapen, kalibern funkar bra till älg och gris.

Mikael, 338 Marlin är en modern fulltryckspatron,

angående 45-70 så visst där finns det ett visst utrymme för hårdare laddningar.

/C

Publicerat

Jag har en 1895 45/70 o den funkar alldeles utmärkt både på e-sök o vanlig jakt, jag kan lova dej att det du träffar blir dåligt kan man säga. Jag kör köpe ammo o den funkar alldeles utmärkt men tanken är väll o ladda lite själv för o få upp kulvikterna lite till

Mvh Suna

Publicerat

45-70:n gör allt du behöver med råge, även med köpeammo, ingen hyggesräser dock.

338ME är intressant, men problemet med den är att man har väldigt dåligt med trubbigare kulor till handladdning, och det är ju ett måste i ett tubmagg, om man inte vill köra med varianten dubbelstudsare, mao en i magget och en i ptrläget.

Jag var sugen på just Marlins nya 338ME, men det känns lite osäkert att låsa upp på att bara Hornady tillverkar ammo till den.

/ Janne

Publicerat
  • Författare

Det får bli en sådan. Är det någon av er som vet vilken del av vapnet som är vitaldel om man ska lämna den en stund i bilen tex.

Publicerat

Det är som alltid slutstycket som är vital del. Det är relativt enkelt att ta bort, skruva ur en skruv, dra ur bygeln och slutstycket, även utkastaren trillar ur.

Annars är det patronlägeslås som gäller