Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rovdjurs-undersökning

Featured Replies

Publicerat

Varför görs inte en undersökning i form av en ankät till samtliga medlemmar.

Vid senaste krets-årsmötet var vi ca 20 av våra ca 350 medlemmar, och det kan man inte med bästa välvilja kalla majoritet.

Så ett utskick till samtliga medlemmar skulle ge en mer rättvisande bild av vad medlemmarna vill.

Mvh Patrik

Publicerat

Hej Murslev,

jag tyckte jag svarade på det i granntråden; det är jättedyrt i form av porto och, inte minst, arbetstid för att ta hand om materialet. Är det någon fråga där det är befogat så håller jag förvisso med om att det skulle vara i rovdjursfrågan. Grundprincipen bygger som sagt på att man förväntar sig att folk gör sin stämma hörd på kretsarnas årsmöten, eller andra möten, om man nu har något man vill framföra. Jag känner mycket väl igen vad du beskriver, och det ÄR precis som jag också försökte snabbt kommentera i sidotråden ett problem. Fortfarande gäller dock att alla medlemmar kan uttala sig och påverka; att de väljer att inte göra det betyder inte att det inte är ett demokratiskt fattat beslut. Skall man vara elak så är det så att orkar man inte pallra sig till ett kvällsmöte om året, eller för den delen till vallokalerna vart fjärde år, så får man i nog räkna med att de som investerar den tiden kommer att vara de som har en (viss) möjlighet att påverka.

Ingen vore gladare än vi om vi fick fler som gick på årsmöten och som engagerade sig i olika frågor, tro mig...

Kretsarnas årsmöten har varit för i år, men länsföreningarnas möten pågår som bäst.

Jag tar dock med mig förslaget (igen)!

Publicerat

Varför inte göra en här på forumet? För det borde ju spegla lite om vad jägarkåren tycker och tänker om våra rovdjur.

Men den borde ju ligga under "Runt lägerelden" så det bara är medlemmar som kan läsa den eftersom dessa trådar har en tendens att kunna spåra ur ibland :wub:

Publicerat
Hej Murslev,

jag tyckte jag svarade på det i granntråden; det är jättedyrt i form av porto och, inte minst, arbetstid för att ta hand om materialet. Är det någon fråga där det är befogat så håller jag förvisso med om att det skulle vara i rovdjursfrågan. Grundprincipen bygger som sagt på att man förväntar sig att folk gör sin stämma hörd på kretsarnas årsmöten, eller andra möten, om man nu har något man vill framföra. Jag känner mycket väl igen vad du beskriver, och det ÄR precis som jag också försökte snabbt kommentera i sidotråden ett problem. Fortfarande gäller dock att alla medlemmar kan uttala sig och påverka; att de väljer att inte göra det betyder inte att det inte är ett demokratiskt fattat beslut. Skall man vara elak så är det så att orkar man inte pallra sig till ett kvällsmöte om året, eller för den delen till vallokalerna vart fjärde år, så får man i nog räkna med att de som investerar den tiden kommer att vara de som har en (viss) möjlighet att påverka.

Ingen vore gladare än vi om vi fick fler som gick på årsmöten och som engagerade sig i olika frågor, tro mig...

Kretsarnas årsmöten har varit för i år, men länsföreningarnas möten pågår som bäst.

Jag tar dock med mig förslaget (igen)!

Skicka ut den tillsammans med tidningen då som väl ändå skickas till majoriteten av medlemar.. så slipper ni pröjsa porto....

Publicerat

Edsvalla- en sådan undersökning är långt ifrån ointressant som feedback för oss som jobbar med frågan, men värdet begränsas av diverse olika anledningar. För det första är medlemmarna här garanterat inte ett slumpmässigt genomsnitt av jägarkåren. För det andra kommer det blir för få som svarar för att kunna uttala sig med säkerhet om något; exempelvis är det bara 122 stycken som svarat på omröstningen jag lade ut om utsättning av varg i januari. För det tredje är det svårt att veta hur många av dem som läser undersökningen som verkligen svarar, och är svarsfrekvensen låg så säger den mindre. Det innebär inte att det inte vore intressant exempelvis för mig, Linkis och Mr Fiberclass att se vad forummedlemmarna tycker, och vi kan säkert genom en sådan finna nya argument för olika ståndpunkter. Vi kan dock inte gärna låta en sådan undersökning svara för hela vår medlemskader eller jägarkåren.

Kapten Krok- det skulle spara litet porto, men det utskicket skulle också bli dyrare än normalt. Dessutom skulle man tvingas inkludera svarskuvert med porto. För att få upp svarsfrekvensen krävs det alltid påminnelser, vilket innebär mer porto... En normalkostnad för en enkätundersökning ligger runt 60:- per person, vilket innebär att det skulle kosta nästan 12 miljoner om vi skickade den till alla våra medlemmar. Det är inte småpotatis direkt, och skulle innebära att vi tvingas dra ner kraftigt på diverse olika håll. Eftersom en mycket stor andel av vår omsättning utgörs av lönekostnader så skulle vi tvingas reducera arbetsstyrkan i landet med ett antal platser om vi skulle ha någon verksamhet kvar. Därmed skulle det bli färre som kan jobba med olika jaktfrågor, både mot nationella myndigheter och mot länsstyrelser och intresseorganisationer regionalt och lokalt. Fördelen man kan få genom en enkät, utöver den redan existerande möjligheten att uttrycka vad man vill genom årsmöten osv, måste alltså vägas mot rejäla nedskärningar mer eller mindre över hela verksmaheten.

Publicerat
  • Författare

Men om ni med en annons i medlemstidningen med en hänvisning till en undersökning på nätet, "dom flesta har idag tillgång till internet" där man får fylla i en ankät.

Som id kan medlemsnumret andvändas så man bara kan fylla i en gång.

Mvh patrik

Publicerat

Yep,

har tänkt i samma banor; det vore en möjlighet. Med litet erfarenhet av enkätundersökningar och hur utfallet brukar bli så tror jag inte svarsfrekvensen skulle bli å himla mycket högre än 20/350 på årsmötet, men den typen av undersökning vore förhållandevis billig att genomföra.

Men om ni med en annons i medlemstidningen med en hänvisning till en undersökning på nätet, "dom flesta har idag tillgång till internet" där man får fylla i en ankät.

Som id kan medlemsnumret andvändas så man bara kan fylla i en gång.

Mvh patrik

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.