Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är detta vargspår??? Varg sedd i Haparanda

Featured Replies

Publicerat

Är detta vargspår??? Har setts dels norr om Kalix vid Lappträsk mot Övertorneå samt vid Tjärasberget, Kypasjärvi utanför Överkalix. Jag fick dessa foton av en kile på Robsoft för en stund sedan.

Hoppas bara att dom lämnar länet snabbt isf! B)

post-144-1236433925_thumb.jpg

post-144-1236433932_thumb.jpg

Publicerat
Är detta vargspår??? Har setts dels norr om Kalix vid Lappträsk mot Övertorneå samt vid Tjärasberget, Kypasjärvi utanför Överkalix. Jag fick dessa foton av en kile på Robsoft för en stund sedan.

Hoppas bara att dom lämnar länet snabbt isf! B)

Är inte man att avgöra det utifrån de bilderna... Sorry!

Publicerat
  • Författare
Är inte man att avgöra det utifrån de bilderna... Sorry!

Ok!

Publicerat
  • Författare

Jag har fått ett foto till idag och det syns lite tydligare!

post-144-1236608994_thumb.jpg

Publicerat

Ser väl onekligen ganska så troligt ut...

Publicerat
  • Författare
Ser väl onekligen ganska så troligt ut...

Tack svaret! Lst naturbevakare har varit dit idag har jag fått reda på så vi får väl se vad dom säger.

Publicerat

Varg o Björn i de trakterna har det svårt. Dom klarar int' rikti't klimate!

Publicerat

Är det nåt jag inte vill bli återfödd som så är det varg.

Publicerat

Att säga om det är en varg eller inte är helt omöjligt på bara en spårstämpel. Alla spårare har säkert sina trix för att utröna vad det är men det jag personligen tycker är det bästa sättet att skilja på varg och hund är att följa spåret någon kilometer. Går spåret "målmedvetet" och rakt i några kilometer är det sannolikt varg om steglängd och annat stämmer. En hund avslöjar sig snart på att fnatta runt och lukta/pissa/byta riktning titt som tätt.

Publicerat
  • Författare
Att säga om det är en varg eller inte är helt omöjligt på bara en spårstämpel. Alla spårare har säkert sina trix för att utröna vad det är men det jag personligen tycker är det bästa sättet att skilja på varg och hund är att följa spåret någon kilometer. Går spåret "målmedvetet" och rakt i några kilometer är det sannolikt varg om steglängd och annat stämmer. En hund avslöjar sig snart på att fnatta runt och lukta/pissa/byta riktning titt som tätt.

Jag har ikväll fått ett sms av min uppgiftslämnare och där skrev han att lst har varit där och ringat in ett stort omr. för att se om den är kvar i trakten el. har vandrat vidare.

Publicerat
  • Författare

Varg sedd i Haparanda! :rolleyes: Är det samma som är runt Lappträsk el. är det ytterligare en invandrare?

http://www.nsd.se/nyheter/tornedalen/ar ... Id=4506007

Publicerat

Det är väl det enda som saknas i Vojakkala, en flock vargar.

Publicerat

Jo byn blir som komplett då :rolleyes::D , får nu hoppas att den springer vidare annars kan den få svårt å klara sig här :)

Publicerat
  • Författare

Forskare positiv till vargjakt, men hur kan han då påstå att den illegala jakten är 22-25 vargar/år? :P

http://www.jaktojagare.se/

Jag tycker att han ska lägga fram bevis först innan han uttalar sig!

:blush:

Publicerat
Forskare positiv till vargjakt, men hur kan han då påstå att den illegala jakten är 22-25 vargar/år? :blush:

Att dom säger så är ju bara ett bevis på hur stor vargstammen verkligen är. Förövrigt så är den siffran inte alls omöjlig

Publicerat
  • Författare
Att dom säger så är ju bara ett bevis på hur stor vargstammen verkligen är. Förövrigt så är den siffran inte alls omöjlig

Ja, det kan vara så!

Hörde nyss på lokala nyheter att det har invandrat 8 vargar ifrån Finland men bara 1 har överlevt och det var Pessinkivargen.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=5695...amp;lpos=rubrik

Publicerat
Ja, det kan vara så!

Hörde nyss på lokala nyheter att det har invandrat 8 vargar ifrån Finland men bara 1 har överlevt och det var Pessinkivargen.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=5695...amp;lpos=rubrik

Om vargen börjat äta ren så är den väl lovligt byte?

Publicerat
  • Författare
Om vargen börjat äta ren så är den väl lovligt byte?

Ja, vad jag vet men frågan är bara var samerna/renägarna håller hus.

Publicerat
Ja, vad jag vet men frågan är bara var samerna/renägarna håller hus.

Tankar helikoptern ;)

Publicerat

Det börjar onekligen kännas som om ursprungsfrågan är besvarad i den här tråden... ta gärna fortsättningen i en ny tråd i en annan mer lämplig area, please! ;)

Publicerat
  • Författare
Det börjar onekligen kännas som om ursprungsfrågan är besvarad i den här tråden... ta gärna fortsättningen i en ny tråd i en annan mer lämplig area, please! ;)

Ok! Jag hakade bara på med lite info eftersom jag bor i Kalix och m a o mitt nästan mitt i området.

Publicerat

Man kan då inte skjuta den medan man ser den gå till attack mot en ren eller hund ifall den skulle attackera nånting som är alldeles bredvid det misstänkta offret/objektet.

Den är bara lovligt byte så länge den äter på en ren och renen inte har hunnit dö ännu.

Publicerat

Tolma så var det tidigare, men sedan maj 2007 finns ett tillägg till 28 § Jaktförordningen:

Rovdjur som avses i 28 § första stycket jaktförordningen får

dödas av ett tamdjurs ägare eller vårdare för att skydda

tamdjuret, när rovdjuret angriper och skadar tamdjuret eller om

det är uppenbart att ett sådant angrepp är omedelbart

förestående och det inte går att avbryta eller avvärja

angreppet genom att skrämma bort rovdjuret eller på annat

lämpligt sätt.

Nu funderar man på om man skall permanenta tillägget eller inte:

http://www.jagareforbundet.se/news/paragraf_28_utreds_y.asp

Trådskaparen har föreslagit att tråden nu låses. Eftersom vi nu kommit en bra bit från ursprungsfrågan låser jag; ställ en ny fråga i lämplig area om ni vill fortsätta på den här linjen!

Mvh

Fredrik

Man kan då inte skjuta den medan man ser den gå till attack mot en ren eller hund ifall den skulle attackera nånting som är alldeles bredvid det misstänkta offret/objektet.

Den är bara lovligt byte så länge den äter på en ren och renen inte har hunnit dö ännu.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.