Publicerat Mars 7, 200917 yr Var iväg och sköt lite idag och konstaterade att normas jaktmatch slog en dryg decimeter högre än de skarpe (Sako Hammerhead) på 100 m trodde inte det skulle skilja så mycket men då jag inte har nån vana av kalibern (9,3x62) sen tidigare så tänkte jag höra vad ni andra har för erfarenheter har bara haft 308or förut och då sköt övningsammon i stort sett hål ihål med jaktammon
Publicerat Mars 7, 200917 yr min erfarenhet är att det beror på bössa till bössa, ammo till ammo. jag vet att Norma JM och Lapua Mega slår lika medans oryxen går 5 cm lågt i min 6,5:a i min 300 sitter träffarna med den handladdade ammon högt till höger jämte Normas jaktmach därför blir jag alltid lika rädd när folk skjuter in med jaktmach "5 cm högt" UTAN att kolla träffläge med jaktskotten.
Publicerat Mars 7, 200917 yr Vapen är ju individer, sen beror det ju på kulvikten/hastigheten på övnings ammmon och jaktammon, inte säkert den överensstämmer?? Farsans gamla 30.06 skiljde ca 20cm!!! mellan Lapua Mega och Jaktmatch.
Publicerat Mars 7, 200917 yr Det där verkar som det är från bössa till bössa. Har ju bara en 6,5a och 30*06a att jämföra med. Så det kanske blir större skillnad om man har större kalibrar. Men min 6,5a så skiljer det nästan inte ett dugg vilken amunition jag stoppar i. Gjorde ett test för några år sen med Normas Alaska 10,1g , Nosler 9,1g och helmantel fågel 7,8g. Och till min stora förvåning så var det ingenting i höjd men några cm i sidled. Men mellan Vulkan och helmantel i 30*06an så skillde det nästan en dm i höjd men inget i sidled. Den 6,5an säljer jag aldrig
Publicerat Mars 7, 200917 yr därför blir jag alltid lika rädd när folk skjuter in med jaktmach "5 cm högt" UTAN att kolla träffläge med jaktskotten. Var en som var och sköt in sin studsare på skjutbanan med jaktmatch vet ej kaliber. När han var klar efter två smällar som satt inom 5 cm så var han nöjd. Då frågade någon han ska du inte skjuta med jakt amon hur den går svaret blev nej den är ju dyr så skiljer det max 10 cm så jag ligger i träff området. Så det är lungt. Undrar hur många som gör så. Lasse
Publicerat Mars 7, 200917 yr Författare därför blir jag alltid lika rädd när folk skjuter in med jaktmach "5 cm högt" UTAN att kolla träffläge med jaktskotten.Var en som var och sköt in sin studsare på skjutbanan med jaktmatch vet ej kaliber. När han var klar efter två smällar som satt inom 5 cm så var han nöjd. Då frågade någon han ska du inte skjuta med jakt amon hur den går svaret blev nej den är ju dyr så skiljer det max 10 cm så jag ligger i träff området. Så det är lungt. Undrar hur många som gör så. Lasse Jösses själv så drog man iväg en femhundring idag men det drabbar ju ingen fattig som man brukar säja
Publicerat Mars 7, 200917 yr Nå, det gör då inte min .308:a, med god marginal! Men det hade ju varit trevligt Var iväg och sköt lite idag och konstaterade att normas jaktmatch slog en dryg decimeter högre än de skarpe (Sako Hammerhead) på 100 m trodde inte det skulle skilja så mycket men då jag inte har nån vana av kalibern (9,3x62) sen tidigare så tänkte jag höra vad ni andra har för erfarenheter har bara haft 308or förut och då sköt övningsammon i stort sett hål ihål med jaktammon