Hoppa till innehåll

Vindmätare


eskimo1

Recommended Posts

Funderar på att beställa en vindmätare från over there men vilken ska jag ha? Vilka funktioner bör man ha?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja, det som är relevant förutom själva vindmätningen är temperatur och lufttryck. Hur luftfuktigheten inverkar vet jag inte. Sen tycker jag att loggningsfunktionen på 4500:an är "trevlig" men med begränsat användningsområde.

4500:an visar oxå kompassriktningen vilket kan vara bra så man har koll på exakt i vinkel vinkel vinden kommer mot skjutriktningen.

Jag har tyvärr inte nån vidare koll på skillnaderna mellan mätarna, utan valde den värsta för att slippa våndas i framtiden B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja måste nog läsa läxan en stund får vi se B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle tro jag klarar mig med en 2500:a

http://www.ambientweather.com/ke25nivipowe.html

Visst, mer lull-lull i 3000 och 4000 serien men är det egentligen funktioner man använder?

En del grejer vet jag inte ens vad det är om jag tittar på 3500.

http://www.ambientweather.com/ke35nivipowe.html

Sen är inte min starka sida att läsa bruksanvisningar :rolleyes: kan ha med dom manliga generna att göra :lol:

Nåra inputs innan jag trycker på knappen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nåra inputs innan jag trycker på knappen?

Ja - get a 2nd opinion, dvs Henriks :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja - get a 2nd opinion, dvs Henriks :rolleyes:

Hade hoppats på hans deltagande i tråden :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en ännu enklare modell:kestrell 2000.

Kan inte säga att jag saknat några av dom dyrare modellernas funktioner....än ska väl tilläggas ;)

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är lite lur på att man klarar sig med en enklare modell. Eller så är man bara snål :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

God morgon,

jag har inte riktig järnkoll på vilka modeller som har vilka funktioner men de tre huvudsakliga funktiorna som du skall ha i en vindmätare är.

  • Vindstyrka
  • Lufttryck
  • Temperatur

Dessutom kan det vara bra med luftfuktighet, möjlighet att mäta från vilken vinkel vinden blåser i förhållande till skjutriktningen (kräver kompass)

Möjlighet att logga data samt eventuellt att kunna överföra data till PC är naturligtvis också fördelar men jag har inte använt de funktionerna i verkligheten utan de funktioner som jag antecknar och som påverkar skyttet är Vindstyrka, Lufttryck, Temperatur och Luftfuktighet.

Anledningen till att jag köpte en 4500 var dels att jag fick ett riktigt bra pris, som dessutom var i dollar och dollarkursen för tillfället låg i 5.94 kr.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är ju inte dollarn i det läget idag :blink:

Men då borde jag klara mig med en 2500 då, man tackar för det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en 2500 och funktionerna på den räcker gott för mig och ska jag vara ärlig ligger vindmätaren oftast oanvänd i väskan när jag skjuter :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...