Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kulan hamnar snett

Featured Replies

Publicerat

Hallojs,

Hur illa är det om kulan hamnar lite, lite snett? Så att patronen wobblar lite när man rullar den längs ett bord?

Publicerat

Det där är inte "lite" snett :rolleyes:

Hur mycket det gör vet jag dock inte. Går det ens att kamra den? Borde vara en enorm skillnad beroende på om man skjuter med en bänk- eller jaktbössa, dvs om man överhuvud taget ser en eventuell avvikelse i träffläge.

Publicerat
  • Författare
Det där är inte "lite" snett :rolleyes:

Hur mycket det gör vet jag dock inte. Går det ens att kamra den? Borde vara en enorm skillnad beroende på om man skjuter med en bänk- eller jaktbössa, dvs om man överhuvud taget ser en eventuell avvikelse i träffläge.

jag har inte provat att kamra dem.. har som oskriven regel att inte ladda bössan inomhus här hemma.. hehe.. Och går jag ut och provar börjar nog grannarna fundera. Ska till skjutbanan imorgon..

Vad kan det bero på då, när kulan hamnar snett?

Det är för övrigt winchestern i 308 jag laddat detta till nu.

Publicerat

Jag fick kulorna sneda på en 8x57 jag hade och jag sköt med dom utan problem

Publicerat

Är hylshalsen sned innan du sätter kulan,

då kan du ha använt för lite hylsfett på insidan av hylsan,

sätter sig kulorna snett kan du sätt dem till 1/3, snurra hylsan en 1/3 osv tills dem är satt hela vägen.

Man måste kolla att verktygen sitter rakt i pressen och att man har justerat in verktyget rätt,

om du har ett Lee verktyg har det en inbyggd crimp, kontrollera så att det inte är så att du har crimpat hylsan och då fått den sned.

/C

Publicerat
  • Författare
Är hylshalsen sned innan du sätter kulan,

då kan du ha använt för lite hylsfett på insidan av hylsan,

sätter sig kulorna snett kan du sätt dem till 1/3, snurra hylsan en 1/3 osv tills dem är satt hela vägen.

Man måste kolla att verktygen sitter rakt i pressen och att man har justerat in verktyget rätt,

om du har ett Lee verktyg har det en inbyggd crimp, kontrollera så att det inte är så att du har crimpat hylsan och då fått den sned.

/C

Rakt sitter det, det är inte alla som blir sneda heller. Endel blir helbra och endel "lite" ;) sneda.

För övrigt är det verktyget jag köpte av dig, är det verkligen crimp i det? Jag ser absolut ingen antydan till att det skulle bli någon crimp på hylshalsen iaf?

Publicerat
  • Författare
Det där är inte "lite" snett :(

Träffläge schmäffläge... jag vill bara inte käka slutstycke.. ;)

Publicerat

prova sätta kulan, sen "snurrar" du patronen 1/4 varv och pressar igen

alt sätta kulan till hälften, snurra 1/4 varv och fortsätta

Publicerat
Rakt sitter det, det är inte alla som blir sneda heller. Endel blir helbra och endel "lite" ;) sneda.

För övrigt är det verktyget jag köpte av dig, är det verkligen crimp i det? Jag ser absolut ingen antydan till att det skulle bli någon crimp på hylshalsen iaf?

Jag misstänkte det, att det var verktyget alltså, inte för att vara elakt eller så men om en del blir raka och andra inte så är det nog mest operatörs inducerade fel, :(

Enligt Lee,

http://www.leeprecision.com/cgi/catalog/br...dies-rifle.html

så är det crimp i verktyget, om hylslängden är precis på gränsen så kommer du att crimpa en del och andra inte och då får man en del sneda och andra raka.

Förresten det blir inget bulten i pannan av just den saken att de är lite krokiga, det som blir är möjligtvis lite mindre täta träffbilder, mer som träffskurar.

/C

Publicerat
  • Författare
Jag misstänkte det, att det var verktyget alltså, inte för att vara elakt eller så men om en del blir raka och andra inte så är det nog mest operatörs inducerade fel, ;)

Ja.. förmodligen.. Kanske kan vara det att jag varit snål när jag fettat insidan av hylshalsarna.

Enligt Lee,

så är det crimp i verktyget, om hylslängden är precis på gränsen så kommer du att crimpa en del och andra inte och då får man en del sneda och andra raka.

Förresten det blir inget bulten i pannan av just den saken att de är lite krokiga, det som blir är möjligtvis lite mindre täta träffbilder, mer som träffskurar.

Ja, det är ju betryggande iaf.. :(

/C

Publicerat
  • Författare
Enligt Lee,

/C

Nä.. det är inte crimp i detta verktyget. Det var detta settet jag köpte av dig:

http://www.leeprecision.com/cgi/catalog/br...s-dlxrifle.html

Publicerat
Nä.. det är inte crimp i detta verktyget. Det var detta settet jag köpte av dig:

http://www.leeprecision.com/cgi/catalog/br...s-dlxrifle.html

Alla lee verktyg har crimp inbygt

Om man inte vil använda krimpen gör så här

1: Sät i en hylsa i hålaren ( Utan krut och tändhat)

2: För ner spaken

3: Skruva i vektyget. Skruvaner det tills du käner hylsan. Skruva tillbacka 1/4-1/2 varv (Notera på en lap hur mycket du har skruvat tillbaka)

4: skuva upp sjusterskruven för sätdjup (den uppe på verktyget)

5: Ta nu en med krut och tändhat. sät en kula på hylsan. för ner spaken. Skruva ner sjusterkruven tills dent tar imot kulan

6a: Skruva ner lite till mät. Upprepa tills du har rät sätdjup

6b: mät stigningen på gängan skruva ner så många varv som nästan behövs. mät och skruva ner lite till om det behövs

7: Gör ett sträk uppe på sjuterskruven och räkna hur många varv och halv eller kvartsvarv som behövs för att skruva ur skruven

8: skruva tillbaka sama antal varv som du skruvade ur (Notera deta på sama lap förvara dena tilsamans med kulorna sedan. Eller på anan lämplig plats )

9: kontrolera att sätdjupet stämer med ny hylsa och kula

Pungt noteringen på 3an plus pungt 7-9 är för att det ska vara lät nästa gång

Om du på pungt 3 istälet hade skruvat ner verktyget mer så hade du fåt en crimp på hylsan

Mvh Anders Hj

Publicerat

K K är du med oss?

Enligt vad jag tror att jag har sett i en annan tråd gick det ganska bra för dig,

noterade en relativt klen laddning dock, runt 42,5-43 är mer lagomt, även till Magnum hattar.

/Christian

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare
K K är du med oss?

Enligt vad jag tror att jag har sett i en annan tråd gick det ganska bra för dig,

noterade en relativt klen laddning dock, runt 42,5-43 är mer lagomt, även till Magnum hattar.

/Christian

Sorry, jag tappade tråden.. så att säga :) Men nu är jag här igen. Ja, kanske är lite klent. Jag valde min-laddningen minus ett grain (vilket jag inte hade behövt göra eftersom all laddata i Normas kataloger är med magnum hattar). Så snart det blir lite värme ute och jag fått tummen ur och bäddat bössan så ska jag göra en ordentlig laddstege och provskjuta under mer kontrollerade former, den laddningen jag gjorde nu presterade "good enough" och jag hade inte riktigt tid att laborera.

//Ola