Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

HS stock

Featured Replies

Publicerat

Hej

Jag har en del funderingar på hs stockarnas pistolgrepp, jag har svårt att komma överens med den dubbelsidiga handutfyllnaden plus att jag upplever pistolgreppet som väldigt kort då jag har svårt att få handen i ett bra läge vid anläggningen. Hur jag än gör så tycker jag att lillfingret blir utanför d.v.s nästan hamnar under greppet.

En annan reflektion jag har är att greppet är väldigt brant och att avståndet till avtryckaren är väldigt litet.

Jag får avtryckaren nästan mitt på pekfingret och inte som jag vill ha ungefär vid fingrets första led från fingertoppen räknat.

Är det någon här som vet om det finns någon likvärdig stock med ett längre och öppnare grepp att köpa för en rimlig peng.

Min stock är i modell som den som sitter på remington vssf med flera.

Mvh Jocke

Publicerat
Hade samma problem som du. Löste det genom att sälja den :blink: ska beställa en sån här.

http://www.hitechtactical.com/product.php?...&featured=Y

Har du koll på ungefär totalkostnad? Runt 3200 hemma vid dörren typ?

Publicerat
Har du koll på ungefär totalkostnad? Runt 3200 hemma vid dörren typ?

$270 ink frakt är vad jag vet. Åker väl på moms åxå :blink: ska kolla om han kan skriva ner priset lite :blink: Sambeställa kanske? Sparar ju nån krona då.

Publicerat
$270 ink frakt är vad jag vet. Åker väl på moms åxå :( ska kolla om han kan skriva ner priset lite ;) Sambeställa kanske? Sparar ju nån krona då.

JAAAA!!! Eller inte då -_- Har redan handlat alldeles för mycket senaste halvåret... Men det lutar åt en sådan snart nog!

Publicerat

Jag är nöjd med min och valde denna modell just för den dubbelsidiga handutfyllnaden eftersom jag är vänsterskytt. Visst är det väldigt kort till avtryckaren men jag ser inte det som något problem utan tycker det är bra då det gör att man automatiskt inte vidrör stocken med avtrycks fingret.

Publicerat
  • Författare
Hade samma problem som du. Löste det genom att sälja den :D ska beställa en sån här.

http://www.hitechtactical.com/product.php?...&featured=Y

Hej

Ja det kanske är bästa lösningen att sälja och köpa en annan stock, men jag vill ju inte dra på mej någon tung klump heller

då bössan redan är tung isej själv. HS stocken är ju hyfsat lätt i allafall.

Mvh Jocke

Publicerat
  • Författare
Jag är nöjd med min och valde denna modell just för den dubbelsidiga handutfyllnaden eftersom jag är vänsterskytt. Visst är det väldigt kort till avtryckaren men jag ser inte det som något problem utan tycker det är bra då det gör att man automatiskt inte vidrör stocken med avtrycks fingret.

Hej Lars

Jag kan köpa det korta avståndet till avtryckaren men för min egen del har jag väldigt svårt för att inte få plats med handen på ett för mej vettigt sätt, tycker att greppet känns osäkert och inte så avslappnat som jag skulle önska.

Mvh Jocke

Publicerat
Hej Lars

Jag kan köpa det korta avståndet till avtryckaren men för min egen del har jag väldigt svårt för att inte få plats med handen på ett för mej vettigt sätt, tycker att greppet känns osäkert och inte så avslappnat som jag skulle önska.

Mvh Jocke

Tjena Jocke!

Jag har rätt små händer och har inga problem med stocken men har man lite korvfingrar är den nog rätt kass :D Är själv lite skeptisk runt allt detta med stockar och tror många köper med ögonen för att bössan ska se ut på ett visst sätt. Detta är väl inget fel och smaken är väl som baken, jag själv jagar även med bössan vilket gör att den även ska bäras många mil skulle säkert välja någon annan stock om bössan endast var avsedd till banskytte.

Så att försöka säga vilken stock som är bäst är rätt hopplöst att diskutera för vi är alla olika skapta och har olika smak.

Publicerat
  • Författare
Tjena Jocke!

Jag har rätt små händer och har inga problem med stocken men har man lite korvfingrar är den nog rätt kass :wub: Är själv lite skeptisk runt allt detta med stockar och tror många köper med ögonen för att bössan ska se ut på ett visst sätt. Detta är väl inget fel och smaken är väl som baken, jag själv jagar även med bössan vilket gör att den även ska bäras många mil skulle säkert välja någon annan stock om bössan endast var avsedd till banskytte.

Så att försöka säga vilken stock som är bäst är rätt hopplöst att diskutera för vi är alla olika skapta och har olika smak.

Tjena Lars!

Jag jagar också med min bössa har uteslutande haft den till toppjakt, bössan isej är jag nöjd med men de e ju det där med greppet som sagt.

Jag tycker att det funkar skapligt med liggande skytte men stående eller sittande i bänk funkar lite sämmre.

Jag har väl inte så där jätte stora händer men dom räcker till mer än väl att fylla ut greppet på stocken.

Mvh Jocke

post-1757-1236623818_thumb.jpg

Publicerat

Tjena korvis :mad:

Jo det greppet såg trångt ut och till stående skytte ÄR denna stock värdelös men jag kommer mest troligt aldrig att skjuta stående med denna bössa.

Såhär ser greppet ut för mig

post-857-1236886342_thumb.jpg

M.V.H The Shemale :rolleyes:

Publicerat

Va är det för flickehänder Lars?!... :lol:

Har också stora dasslock fastklistrade på underarmarna men jag tyckte stocken kändes bra när jag var inne på Torsbo igår... Kanske behöver jag mer tid att utröna?

Publicerat

Jo jag har rätt långa fingrar men smala som min vackra kropp ungefär :lol:

Stocken är inget under av ergonomi men fungerar till liggande skytte för mig, om jag skriver konstiga inlägg beror det på att jag rännt skidor hela dagen och lider för tillfället av fantom smärtor i skallen :D

Publicerat
  • Författare
Tjena korvis ;)

Jo det greppet såg trångt ut och till stående skytte ÄR denna stock värdelös men jag kommer mest troligt aldrig att skjuta stående med denna bössa.

Såhär ser greppet ut för mig

post-857-1236886342_thumb.jpg

M.V.H The Shemale :lol:

Tjena Lars

Ja va ska man säja, det såg ju onekligen ut som du har lite mer plats över åt fingrarna eller prinskorvarna :P

Det är väl bara att inse att dom som måttar kolvarna på hs fabriken är födda utan lillfinger och är utrustade med en prinskorv till pekfinger :lol:

Tänkte att jag skulle passa på att fråga om hur du upplever bössan nu sen du satte dit den kortare Br pipan om du upplever den som lite mindre framtung än innan.

Jag har beställt en ny pipa i 6xc och då beställt den 24 tum lång och med samma profil som originalet, passade samtidigt på att beställa flutes på den. Tyckte det var lika bra att brassa på rejält när man ändå höll på.

Jag ser verkligen fram emot att få prova xc`n på fåglarna i vinter. Det blir väl mest orrar då det inte finns något vidare med tjäder där jag jagar.

M:V:H Korven :lol:

Publicerat

Jag har 60cm. pipa nu och fast LW specar profilen som Remington varmint är den lite grövre och jag har inga flutes så bössan är faktiskt något hg. tyngre nu. Upplever ingen kännbar skillnad att ligga och skjuta med bössan och funderar att korta pipan när det verkar bli Scenar 90 som får tjänstgöra på såväl jakt som bana. Fast för banskyttet skulle jag gärna behålla 60cm. men för jakten känns 50-55 mer lämpligt så jag får väl se hur det blir eller skjuta slut på denna pipa innan jakten börjar igen :lol:

Publicerat
Har också stora dasslock fastklistrade på underarmarna men jag tyckte stocken kändes bra när jag var inne på Torsbo igår...

Kanske beror på att du hade stresshormoner rinnande ut ur öronen och bara MÅSTE ha med dig en bössa hem :lol::lol:

För mina händer funkar Remingtonstockar betydligt bättre i liggande än stående. I stående tar jag fram Sako 75:an som ger mig ett fullgott grepp (nästan exakt samma grepp som M595:an).

Publicerat
Kanske beror på att du hade stresshormoner rinnande ut ur öronen och bara MÅSTE ha med dig en bössa hem :P;)

DU!... Det ligger vääldigt mycket i det du skrev, fan vad jag jagade upp mig. :lol:

För mina händer funkar Remingtonstockar betydligt bättre i liggande än stående. I stående tar jag fram Sako 75:an som ger mig ett fullgott grepp (nästan exakt samma grepp som M595:an).

Det är precis det som klyver mig lite nu. Remmy 700 VS kändes som en bra lösning för just liggandes/sittandes men kanske inte så bra för ståendes dock går det men troligtvis inte likabra. Tikkan uppe hos Kjell kommer att ge mig bra "jaktskytte" men sämre för liggandes... Vad göra, vad göra?.... :lol:

Efter morgondagen så vet jag iaf. :lol:

Publicerat
Det är precis det som klyver mig lite nu. Remmy 700 VS kändes som en bra lösning för just liggandes/sittandes men kanske inte så bra för ståendes dock går det men troligtvis inte likabra. Tikkan uppe hos Kjell kommer att ge mig bra "jaktskytte" men sämre för liggandes... Vad göra, vad göra?.... :lol:

Precis detta är pudelns kärna: vad ska du ha bössan till, o.s.v. Är det liggande som gäller så är så klart den raka stocken på VS:en jättefin, men är det bara stående så vinner nog 595:an. Du kan ju själv jämföra med din AZ som har ett gott grepp i stående, men som inte är optimal till liggandeskytte (samma gäller f.ö. min Sako 75:a).

Att kombinera en bössa för alla skjutställningar är nog inte helt lätt.

Publicerat
Precis detta är pudelns kärna: vad ska du ha bössan till, o.s.v. Är det liggande som gäller så är så klart den raka stocken på VS:en jättefin, men är det bara stående så vinner nog 595:an. Du kan ju själv jämföra med din AZ som har ett gott grepp i stående, men som inte är optimal till liggandeskytte (samma gäller f.ö. min Sako 75:a).

Ja precis, vad skall jag ha den till.... För jakt å banskytte var det tänkt med Tikkan iaf. men när Remmyn dök in i bilden så ändrades planerna till att bli liite mer utbrett. :rolleyes:

Att kombinera en bössa för alla skjutställningar är nog inte helt lätt.

Nä det har du rätt i, måste ha många justermöjligheter isof å det har jag inte lust med som det känns nu.

Publicerat
  • Författare
Jag har 60cm. pipa nu och fast LW specar profilen som Remington varmint är den lite grövre och jag har inga flutes så bössan är faktiskt något hg. tyngre nu. Upplever ingen kännbar skillnad att ligga och skjuta med bössan och funderar att korta pipan när det verkar bli Scenar 90 som får tjänstgöra på såväl jakt som bana. Fast för banskyttet skulle jag gärna behålla 60cm. men för jakten känns 50-55 mer lämpligt så jag får väl se hur det blir eller skjuta slut på denna pipa innan jakten börjar igen :rolleyes:

Tjena lars

Min nya pipa är också LW i remington varmint profil, valde den för att få en som skulle passa i stocken då jag har tänkt haft 22-250 pipan kvar som shiftbarrel. Jag vill ju inte hålla på och karva för mycket i stocken så det blir för stora glipor med original pipan isatt.

Nu när du säjer att Lw pipan är grövre blev jag lite fundersam, vet du hur mycket som skiljer dom åt?

Mvh Jocke

Publicerat
Tjena lars

Min nya pipa är också LW i remington varmint profil, valde den för att få en som skulle passa i stocken då jag har tänkt haft 22-250 pipan kvar som shiftbarrel. Jag vill ju inte hålla på och karva för mycket i stocken så det blir för stora glipor med original pipan isatt.

Nu när du säjer att Lw pipan är grövre blev jag lite fundersam, vet du hur mycket som skiljer dom åt?

Mvh Jocke

Det skiljer inte mycket den gick ned i stocken men blev lite fritt så jag har putsat ur lite för att det ska kännas 100%

Publicerat
  • Författare
Det skiljer inte mycket den gick ned i stocken men blev lite fritt så jag har putsat ur lite för att det ska kännas 100%

Hej

Det låter bra, då behöver jag inte fundera mer på det, bara fixa till nå`n smärre justering är ju lugnt :D

Då återstår ju bara att vänta hem grejerna sen ska det skjutas :rolleyes:

Mvh Jocke