Publicerat Mars 9, 200917 yr Finns säkert en hel drös individer som tycker att det är jätte mellanslag tufft
Publicerat Mars 9, 200917 yr Jag har sett jänkare vars AR-15 har haft motsvarande "kitt" dock äkta och då motsvarande priset på en begagnad mellan klassbil. Att det sen ser ut som skräp ie kackigt på pangen är en annan sak. /Christian
Publicerat Mars 9, 200917 yr jag har redan en sådan. På min HVA torpar bössa med hanar. Blanda nytt och gammalt..
Publicerat Mars 9, 200917 yr Hur amrisarna jagar förvildade tamsvin. Mörkerjakt Notera den optiska utrustningen. /C
Publicerat Mars 9, 200917 yr Hur amrisarna jagar förvildade tamsvin.Mörkerjakt Notera den optiska utrustningen. /C vad är det som är så fel ?
Publicerat Mars 9, 200917 yr vad är det som är så fel ? Det vet inte jag, mitt inlägg var inte avsett att vara kritik eller som ett negativt uttryck, bara ett konstaterande, hade jag fått jaga med en dämpad AR-10 med mörkersikte hade jag kanske gjort det. Det som jag avsåg att "belysa" var hur man löser detta i länder där det är lagligt med lampa, lasersikte, värmesikte, ljsförstärkare med mera. Bedömningen får var och en göra om det är bra eller dåligt. /C
Publicerat Mars 9, 200917 yr vad är det som är så fel ? Lampan kan jag förstå men siktet på siktet?? när skall man använda det? Man har ju inte stöd för kinden.
Publicerat Mars 9, 200917 yr jag har ett atn 390 paladin som jag använder enbart att titta på djur med. använder det till ett strålningsprojekt på jobbet med men det är en annan femma. det är en aning besvärligt att skjuta med det, det är inskjutet på en bössa, bedöma tex vilket vildsvin i flocken man har i sikte är heller inte så lätt. jag har inte vakat med vanligt sikte än men jag kan göra en jämförelse framöver. hurvida man ska tillåta dem för jakt i sverige är man förstås kluven. man ska ju skjuta bra skott. man ser ju bra med dem, vildsvin lär sig att sticka när lampan kommer fram, då blir det besvärligt med att välja rätt svin på kort tid kanske. men med mörkersikte är man överlägsen. vad tycker ni andra om mörkersikte och jakt? kalle
Publicerat Mars 9, 200917 yr jag har ett atn 390 paladin som jag använder enbart att titta på djur med. använder det till ett strålningsprojekt på jobbet med men det är en annan femma.det är en aning besvärligt att skjuta med det, det är inskjutet på en bössa, bedöma tex vilket vildsvin i flocken man har i sikte är heller inte så lätt. jag har inte vakat med vanligt sikte än men jag kan göra en jämförelse framöver. hurvida man ska tillåta dem för jakt i sverige är man förstås kluven. man ska ju skjuta bra skott. man ser ju bra med dem, vildsvin lär sig att sticka när lampan kommer fram, då blir det besvärligt med att välja rätt svin på kort tid kanske. men med mörkersikte är man överlägsen. vad tycker ni andra om mörkersikte och jakt? kalle Lite svårt det där. Ibland kan man känna att det är lite "fusk" att använda mörker sikten. och att man måste försöka ge viltet en chans. Men å andra sidan är det så att på vissa ställen är det idag ett måste att komma åt vildsvin innan de blir för många. och att då använda mörker sikte är helt klar befogat för att skjuta säkra skott. Andra alternativet är väl vildsvins fällor med dom gillar jag inte. Tycker att jakt är ett bättre sätt att hålla vildsvins stammarna nere. MEN !! nu får ni ta det jag skrivit med en nypa salt för jag vet inget om detta. För jag är varken mark ägare som lider ekonomiska förluster pga vildsvin, Eller har vildsvin in på hus knuten. Så det är en ren magkänsla.. Men nog vore det kul att prova ett mörker sikte.
Publicerat Mars 9, 200917 yr Lampan kan jag förstå men siktet på siktet?? när skall man använda det? Man har ju inte stöd för kinden. lol stene du och dina fel läsningar . ifall du läser min komment ser du att jag ställde fråga till solna christian , men den frågan är besvarad . annars har jag nog sett , ( inte in real life) men att folk använder vanling kikarsikte + hologram röd punkts sikte man svänger vapnet 30-45 grader. men bara sett det på gevär som folk skjuter praktical med. men skulle nog fungera i jakt med. skulle säkert ses som lite möppigt men fullt fungerande.
Publicerat Mars 9, 200917 yr lol stene du och dina fel läsningar Ibland är man nog fan senil.. jobbet förstör koncentrationen.. tittar in har lite fort då och då.. Tar åt mig kritiken och säger upp mig från jobbet
Publicerat Mars 9, 200917 yr I lumpen begagnade jag mig av bildförstärkare monterad på en AK5B..Jag var oerhört imponerad av egenskaperna, var inga bekymmer att i beckmörker sätta 10 skott i en snusdosa på 100 meter (med stöd förstås) men att kånka runt på åbäket..Mer topprank konstellation får man leta efter..Däremot att ha till civilt bruk ha en handhållen bildförstärkare, exempelvis för att inventera vildsvinstammen etc. tycker jag definitivt har ett användningsområde..Av länken att dömma kan man förresten lugnt konstatera att det råder en viss skillnad i svensk och amerikansk jaktvapenkutym..Vad skulle amrisarna sagt om man dykt upp med en Hva 1600 med ett Vapenringen fast 4X måntro?
Publicerat Mars 9, 200917 yr De skulle ha muttrat "old School, respect" och bytt mag på sin egen pang, Amrisar är väldigt mycket "bring what you got" när det gäller att jaga, de tom skiter allt som oftast i att byta om också, om det beror på att de bor i camo kläder eller att de jagar i flannel det är beroende på var de bor och hur de ser på jakten. /C
Publicerat Mars 9, 200917 yr Hur amrisarna jagar förvildade tamsvin.Mörkerjakt Notera den optiska utrustningen. /C Ser det inte ut som att den ena suggan skulle kunna ha ett gäng kultingar springandes tycker hon ser rätt så nydiad ut men jag är ju ingen expert
Publicerat Mars 9, 200917 yr DADDY- jo men inte heller jag är en expert, att minnas är att det är frågan om ren utrotningsjakt dvs steget ovanför skyddjakt som vi ser avbildat, om de är bra eller dåligt vill inte/kan inte jag svara på. /C
Publicerat Mars 9, 200917 yr DADDY- jo men inte heller jag är en expert, att minnas är att det är frågan om ren utrotningsjakt dvs steget ovanför skyddjakt som vi ser avbildat, om de är bra eller dåligt vill inte/kan inte jag svara på. /C Ah ok tänkte annars att det var för det kunde vara svårt att både se vad man skjuter på och hinna tömma sitt 20skottsmag